بررسی نقد فیلم زندانی ها مسعود ده نمکی

[ad id='39844']

نقد فیلم زندانی ها مسعود ده نمکی

کافه سینما– امروز یکی از رسانه‌های حوزه هنری اعلام کرده بود که فیلمنامه تازه مسعود ده‌نمکی، مجوز ساخت نگرفته. حالا ده‌نمکی در اینستاگرام، ضمن اعلام خبر مجوز گرفتن‌اش موضوع فیلم‌اش را هم اعلام کرد:

«زندانی ها پروانه ساخت گرفت تا رسما وارد چرخه تولید شود.
برخلاف اخبار منتشر شده زندانی ها فیلمی سیاسی و یا تاریخی نیست و موضوع آن اخلاقی معنوی و اجتماعی است.
انشالله در یادداشتهای روزانه جزییات بیشتری خواهم نوشت.
دعا کنید تا می شود بتوانیم فیلم را در سکوت و بدون حاشیه به پایان برسانیم.»

 

 

 

بیوگرافی کامل مسعود ده نمکی کارگردان فیلم زندانی ها

مسعود ده‌نمکی متولد سال ۱۳۴۸ در شهرستان اَهَر ( یکی از شهرستان‌های استان آذربایجان شرقی) ،فارغ التحصیل رشتهٔ علوم سیاسی از دانشگاه آزاد ، فعال سیاسی ،روزنامه‌نگار و کارگردان است که با ساختن اخراجی ها(سه گانه) به شهرت رسید. ده‌نمکی در دهه ۱۳۷۰ از اعضای فعال انصار حزب‌الله بود و همزمان با روزنامه‌نگاری در نشریه یالثارات و چند نشریه دیگر، مدت‌ها به عنوان سردبیر و مدیرمسئول نشریه‌های شلمچه و جبهه و ماهنامه «صبح دوکوهه» مشغول به فعالیت بود. نشریه یالثارات، نشریه رسمی انصار حزب‌الله در بیانیه‌ای اعلام داشته‌است: «آقای ده‌نمکی در دوران دولت اصلاحات نقش فعالی در سازماندهی تجمعات انصار حزب‌الله داشته که به اطلاع می‌رسد ایشان از سال ۷۵ از انصار حزب‌الله خارج شده و دیگر هیچ گونه عضویت یا فعالیتی در انصار نداشته که بخواهند تجمعات انصار را سازماندهی کنند». مسعود ده‌نمکی در دوران قدرت اصلاحات از منتقدین دولت خاتمی بود. همچنین در آن دوران ده‌نمکی و اکبر گنجی مقالات آتشینی علیه یکدیگر می‌نوشتند. ده نمکی همچنین پیشتر از منتقدین دولت هاشمی رفسنجانی بود و با لحنی تند به انتقاد از این دولت‌ ها می‌پرداخت.

 

خانواده‌ام منتقد جدی کارهایم هستند

 

۲ دختر دارم فاطمه و حنانه؛ اولی ۱۴ سال دارد و دومی ۲ ماهه است. دختر بزرگم بسیار به روز و خیلی اهل اینترنت است. همه می‌گویند شبیه خودت است. تجربه قدیمی‌ها می‌گوید با بچه‌ها در عین حفظ حرمت‌ها رفیق باشید. من هم سعی می‌کنم با دخترم رفیق باشم. دخترم آدم معتقدی است در ضمن شخصیت منتقدی دارد و اصولا به همه چیز با دید انتقادی نگاه می‌کند و یکی از منتقدان جدی من و آثارم است. کار آخرم را هم دیده است و دوست داشته حتی یکسری از دوستان و معلمانش را هم برای اکران خصوصی آورده بود. با هم خیلی فیلم می‌بینیم حتی اغلب فیلم‌های ایرانی را در سینما و روی پرده می‌بینیم. فیلم‌های ایرانی را دوست دارد و در «اخراجی‌های ۱» هم نقش بچه‌ای که در کمد بود و امین حیایی نجاتش می‌دهد را بازی کرد البته نه به خاطر اینکهبازیگر شود بلکه برای یادگاری یک نقش به او دادم.

 

 

همیشه سطح زندگی ام متوسط بود

 

برخلاف آن چیزی که همه فکر می‌کنند من پولدار نیستم چون فیلم مثل یک ساختمان یا یک شرکت سهامی است و سودی که عاید آن می‌شود در جیب کارگردان یا تهیه‌کننده نمی‌رود و بین تمام سرمایه‌گذاران و عواملی که در تهیه فیلم نقش داشته‌اند تقسیم می‌شود مثلا من در «اخراجی‌ها۱» سهمی در فروش نداشتم و فقط دستمزدکارگردانی و نویسندگی‌ام را گرفتم و در «اخراجی‌ها ۲ و ۳» هم فقط ۲۰ درصد سهم داشتم.  حتی اگر فیلمی داشته باشید که میلیاردی هم بفروشد فقط ۳۰ درصد از فروش به تهیه‌کننده می‌رسد که با هزینه‌هایی که ما برای فیلم‌ها کردیم رقم عجیب و غریبی به‌عنوان سود از اخراجی‌ها نصیب ما نشد. من چه آن زمان که در مطبوعات بودم و پرفروش‌ترین نشریه ایران را داشتم و چه حالا که فیلم‌هایم میلیاردی می‌فروشد، سطح زندگی‌ام متوسط بوده است.

 

آغاز فعالیت های سینمایی ده نمکی

 

مسعود ده‌نمکی با زوال دوران اصلاح‌طلبان که از آن بعنوان دورانی تلخ یاد می‌کند، دو فیلم مستند ساخت و سپس همزمان با رویکار آمدن دولت محمود احمدی‌ نژاد موفق به ساخت فیلم‌های سینمایی اخراجی ها (سه‌گانه) شد. این فیلم‌ها با آزادی عمل ارائه شده به وی، برای ارائه کلمات و شوخی‌های بی‌سابقه، تبلیغات گسترده صداوسیما (دعوت از عوامل فیلم برای شرکت در برنامه تحویل سال ۱۳۸۸)، با استقبال گسترده مردم و فروش کم سابقه در تاریخ سینمای ایران دست یافت، گرچه وی از سوی برخی منتقدان به عنوان بدترین کارگردان انتخاب شد و فیلم وی علیرغم فشارهای وارده به هیئت داوران (به گفته کمال تبریزی از اعضای هیئت داوری) جایزه‌ای دریافت نکرد.

این فیلم همچنین با انتقاد خانواده شهیدی که ده‌ نمکی اخراجی‌ها را بر پایه زندگی وی ساخته بود روبرو شد و نیز فیلم «اخراجی‌های ۲» که به فروش خوبی هم دست یافته بود با اعتراض یک نویسنده مبنی بر کپی‌برداری از کتابش روبرو گردید.همچنین منتقدان این شخص اعلام کردند که وزارت آموزش و پرورش به مدارس ابتدایی و راهنمایی بخشنامه کرد تا دانش‌آموزان داوطلب را با هزینه خودشان برای دیدن فیلم اخراجی‌ها به سینما ببرند. ولی هرگز مدرک مستدلی در این رابطه اعلام نشد

 

فیمهای مستند مسعود ده نمکی

  • فقر و فحشا (۱۳۸۲)
  • کدام استقلال؟ کدام پیروزی؟ (۱۳۸۵–۱۳۸۳)

فیلم سینمایی مسعود ده نمکی

  • اخراجی ها۱ (۱۳۸۶)
  • اخراجی‌ها ۲ (۱۳۸۷)
  • اخراجی‌ها ۳ (۱۳۸۹)
  • رسوایی (۱۳۹۱)
  • معراجی‌ها (۱۳۹۲)
  • رسوایی ۲ (۱۳۹۴)

سریالهای مسعود ده نمکی

  • دارا و ندار (۱۳۸۸)
  • معراجی‌ها (۱۳۹۳)

نقد فیلم زندانی ها مسعود ده نمکی  نقد فیلم زندانی ها مسعود ده نمکی  نقد فیلم زندانی ها مسعود ده نمکی   نقد فیلم زندانی ها مسعود ده نمکی   نقد فیلم زندانی ها مسعود ده نمکی   نقد فیلم زندانی ها مسعود ده نمکی   نقد فیلم زندانی ها مسعود ده نمکی   نقد فیلم زندانی ها مسعود ده نمکی   نقد فیلم زندانی ها مسعود ده نمکی   نقد فیلم زندانی ها مسعود ده نمکی   نقد فیلم زندانی ها مسعود ده نمکی    نقد فیلم زندانی ها مسعود ده نمکی

[ad id='39844']

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *