بررسی و تحلیل بازی های برتر سال ۲۰۱۸

[ad id='39844']

 

در سال ۲۰۱۷ شاهد انتشار بازی‌های مختلفی در سبک‌های متفاوت بودیم که برخی از آن‌ها، توانستند با کیفیت عالی‌شان حسابی ما را سرگرم کنند. پس از اینکه چندی پیش در زومجی بهترین‌های سال ۲۰۱۷ را در شاخه‌های مختلف انتخاب کرده و به نوعی پرونده آن سال را بستیم، این بار سراغ بازی‌هایی رفته‌ایم که قرار است در سال جدید یعنی ۲۰۱۸ منتشر شوند و سعی کردیم از بین آن‌ها، ۲۵ مورد را به عنوان مورد انتظار‌ترین بازی‌های سال ۲۰۱۸ انتخاب کنیم و بیش‌تر با این بازی‌ها آشنا شویم.

با توجه به لیست بازی‌های سال ۲۰۱۸، می‌توان گفت که امسال هم شاهد آثار بزرگی در صنعت بازی‌های ویدیویی خواهیم بود. البته هنوز خیلی از بازی‌ها هم هستند که معرفی نشده‌اند یا انتشار آن‌ها در سال جاری تایید نشده است ولی حتی بازی‌های رسما تایید‌ شده تا به امروز هم آثار جذابی هستند. پس بدون صحبت اضافی، سراغ معرفی ۲۵ مورد از مورد انتظار‌ترین بازی‌های سال برویم. در نظر داشته باشید که بازی‌ها صرفا بر اساس حروف الفبا لیست شده‌اند و ترتیب دیگری ندارند.

۱- A Way Out

  • سازنده: استودیو هیزل‌لایت
  • ناشر: الکترونیک آرتز
  • پلتفرم: پلی‌استیشن ۴، ایکس‌باکس وان و پی‌سی
  • تاریخ انتشار: ۲۳ مارس (۳ فروردین ۹۷)

بازی A Way Out از چند نظر اهمیت بسیار زیادی دارد. اولا با ساخته جدید جوزف فارس طرف هستیم که پیش از این بازی تاثیرگذار Broothers: A Tale of Two Sons را ساخته بود و افرادی که آن بازی را تجربه کرده‌اند، قطعا بی‌صبرانه منتظر بازی جدید فارس هستند. از طرف دیگر و حتی اگر ایده خلاقانه بازی را هم کنار بگذاریم، پس از سخنرانی جنجالی جوزف فارس در جریان The Game Awards 2017، وی باعث شد که افراد زیادی برای بازی کردن ساخته جدیدش کنجکاو باشند. اما از این مسائل که بگذریم، ایده بازی A Way Out هم آنقدر جذاب است که بتوان آن را جزو بازی‌های مورد انتظار سال ۲۰۱۸ دانست.

A Way Out در واقع با حمایت الکترونیک آرتز و به عنوان یکی از بازی‌های پروژه EA Originals این شرکت ساخته می‌شود؛ پروژه‌ای که هدف آن، حمایت از بازی‌سازان مستقل است و پیش‌تر بازی Unravel هم با همین روش ساخته و منتشر شده است. A Way Out اولین بار در جریان کنفرانس EA در نمایشگاه E3 سال گذشته معرفی شد و داستان آن، در مورد دو شخصیت با نام‌های لئو و وینسنت است. این دو باید اولا با همکاری هم از زندانی که در آن گرفتار شده‌اند فرار کنند و سپس در ادامه هم مراقب دستگیر شدن توسط نیرو‌های نظامی باشند. آنچه که A Way Out را به اثر منحصر‌به‌فردی تبدیل می‌کند، این است که بازی را فقط به شکل دونفره می‌توان تجربه کرد. به این صورت که شما و دوست‌تان، باید با همکاری هم بازی را به شکل Co-Op آنلاین یا آفلاین تجربه کنید. در هر حالت، صفحه به دو قسمت تقسیم می‌شود و همزمان می‌توانید شخصیت دیگر را هم مشاهده کنید و باید سعی داشته باشید به شکلی با یکدیگر هماهنگ شوید که بتوانید ماموریت‌هایتان را در بازی پشت سر بگذارید. همین داشتن همکاری درست مهم‌ترین مساله در بازی است و کافی است کمی اشتباه کنید تا علاوه بر خودتان، دوست‌تان را هم به دردسر بیندازید. همچنین برای تجربه بازی به شکل دونفره، داشتن فقط یک نسخه از آن کافی خواهد بود و لازم نیست که هر دو بازیکن، بازی را خریداری کنند.

۲- Anthem

  • سازنده: بایوور
  • ناشر: الکترونیک آرتز
  • پلتفرم: پلی‌استیشن ۴، ایکس‌باکس وان و پی‌سی
  • تاریخ انتشار: اواخر ۲۰۱۸

درست است که استودیو بایوویر در جدید‌ترین نسخه از سری مس افکت یعنی Andromeda نتوانست آنطور که باید و شاید طرفداران را راضی کند، اما همواره از این استودیو به عنوان بازی‌سازی یاد می‌شود که خیلی کم بازی ضعیف در کارنامه دارد و شاهکار‌هایی مثل Dragon Age یا سه گانه اصلی Mass Effect را تقدیم‌مان کرده است. پس بی‌دلیل نیست که برای پروژه بعدی این استودیو یعنی Anthem هیجان‌زده باشیم. البته که خیلی‌ها دوست داشتند تا در سال ۲۰۱۸ شاهد بازی‌ای مثل نسخه جدید Dragon Age از جانب بایوور باشند، اما شاید بتوان گفت که این استودیو در رفتن به سراغ یک IP کاملا جدید، تصمیم درستی گرفته و قصد دارد تا تجربه‌ای متفاوت از ساخته‌های پیشین خودش ارائه کند.

Anthem یک بازی اکشن نقش آفرینی سوم شخص و جهان‌باز است که در آن، گیمر در نقش یک فری‌لنسر قرار می‌گیرد. فری‌لنسر‌ها در اصل نیرو‌هایی هستند که هدف آن‌ها، گشت و گذار در سیاره‌های کشف‌نشده و کاوش محیط‌های مختلف است. این نیرو‌ها به لباسی به اسم Javelin مجهز می‌شوند که قابل شخصی‌سازی است و حتی می‌تواند قدرت‌های فرابشری نیز به فرد بدهد. این لباس‌ها انواع مختلفی در بازی خواهند داشت که تا به امروز، دو نمونه از آن‌ها با نام‌های Ranger و Colossus معرفی شده‌اند که اولی فرد را به سرباز تقریبا همه فن حریف تبدیل می‌کند و دومی هم باعث می‌شود تا وی جثه بزرگی داشته باشد و از نظر قدرتی، شرایط عالی پیدا کند. بایوور همچنین Anthem را یک بازی علمی فانتزی معرفی کرده و از این حیث، آن را با سری جنگ ستارگان مقایسه کرده است. Anthem شامل حالت‌های تک‌نفره و چندنفره به شکل Co-Op خواهد بود و بایوور قصد دارد تا برای مدت زمانی طولانی، با انتشار محتویات جدید این بازی را جذاب نگه دارد. اگر مشکل خاصی پیش نیاید، ساخته جدید بایوور اواخر سال ۲۰۱۸ قابل بازی خواهد بود.

۳- Crackdown 3

  • سازنده: ریجنت گیمز – سومو دیجیتال
  • ناشر: الکترونیک آرتز
  • پلتفرم: ایکس‌باکس وان و ویندوز
  • تاریخ انتشار: بهار ۲۰۱۸

Crackdown 3 هم کم کم در حال پیوستن به گروه بازی‌هایی است که روند ساخت آن‌ها طولانی می‌شود و چندین بار تاخیر می‌خورند. این بازی اولین بار در جریان نمایشگاه E3 سال ۲۰۱۴ معرفی شد که در آن زمان، در اولین مراحل توسعه بود. یک سال بعد در گیمزکام ۲۰۱۵ رسما از بازی رونمایی و اعلام شد که Crackdown 3 در سال ۲۰۱۶ منتشر خواهد شد. اما بعدا بازی یک سال دیگر هم تاخیر خورد و این بار قرار بود همزمان با کنسول ایکس باکس وان ایکس، در اواخر سال ۲۰۱۷ منتشر شود. ولی سازندگان بازی باز هم نتوانستند Crackdown 3 را برای این تاریخ آماده کنند و حال قرار است بازی در تاریخ نامشخصی از بهار ۲۰۱۸ منتشر شود.

Crackdown 3 روندی مشابه نسخه‌های پیشین این سری دارد؛ به این صورت که در بازی، شما در نقش یک مامور پلیس قرار خواهید گرفت که به تجهیزاتی مدرن از قبیل لباس مخصوص و اسلحه‌های خاص دسترسی خواهید داشت که باعث می‌شوند یک سری قدرت‌های فرابشری داشته باشید و مثل ابرقهرمان‌ها، از شهرتان دفاع کنید. هدف شما در بازی از بین بردن دشمنان مختلف است و ویژگی‌های جهان‌باز بازی، باعث می‌شوند تا بتوانید آزادی‌عمل زیادی در این راه داشته باشید. از طرف دیگر، یکی از ویژگی‌های بازی که مایکروسافت تبلیغات زیادی روی آن انجام داده، امکان تخریب‌پذیری بالای محیط‌های بازی است و تقریبا هرچه را که در بازی می‌بینید، می‌توانید تخریب کنید. شاید سخت بودن عملی کردن چنین مواردی باعث شده تا عرضه Crackdown 3 تا این حد طولانی شود. از طرف دیگر بازی از ویژگی‌های همکاری چندنفره نیز پشتیبانی می‌کند و می‌توانید با همکاری بازیکنان دیگر ماموریت‌هایتان را انجام دهید.

۴- Darksiders III

  • سازنده: استودیو گان‌فایر
  • ناشر: THQ Nordic
  • پلتفرم: پلی‌استیشن ۴، ایکس‌باکس وان و پی‌سی
  • تاریخ انتشار: اواخر ۲۰۱۸

کمپانی THQ پیش از آنکه در سال ۲۰۱۲ اعلام ورشکستگی کند، مالک بازی‌های مشهور زیادی بود. یکی از این بازی‌ها، سری Darksiders بود که دو نسخه اول آن، توسط استودیو ویجیل‌گیمز ساخته شده بودند و جزو بازی‌های خوب سبک اکشن ماجراجویی هم به شمار می‌رفتند. اما با تعطیل شدن THQ، این استودیو هم که قرار بود نسخه سوم بازی را بسازد، تعطیل شد و حتی سرنوشت این IP برای مدتی نامعلوم ماند. با این حال در سال ۲۰۱۳، کمپانی نوردیک گیمز همراه با IP‌های Red Faction و MX vs. ATV، مجوز ساخت این بازی را هم خریداری کرد و سال گذشته بود که رسما، ساخته شدن نسخه سوم سری دارک‌سایدرز را تایید کرد.

بازی Darksiders III توسط استودیو گان‌فایر ساخته می‌شود که بسیاری از اعضای آن، نیرو‌های سابق ویجیل‌گیمز هستند و همین خبر خوبی برای طرفداران این مجموعه است. پس از آنکه در نسخه اول این سری با شخصیت War همراه شدیم و در نسخه دوم هم ماجرا‌های یکی دیگر از چهار سوار آخرالزمان یعنی Death را دنبال کردیم، در این نسخه سازندگان سراغ شخصیت Fury رفته‌اند که در واقع، خواهر شخصیت War به شمار می‌رود و یکی از چهار سوار آخرالزمان است. داستان بازی از حیث زمانی، همزمان با داستان دو نسخه دیگر اما در نقطه‌ای متفاوت از زمین آخرالزمانی که دیگر انسان‌ها جایی در آن ندارند، جریان دارد. هدف Fury در بازی از بین بردن ۷ گناه اصلی است. وی در نبرد‌هایش برای رسیدن به این هدف، از جادو و شلاق مخصوصش استفاده خواهد کرد و می‌توان انتظار داشت که مانند نسخه‌های قبلی، Fury هم به مرور زمان قابلیت‌های جدیدی پیدا کند که تنوع بیش‌تری به گیم‌پلی بازی می‌بخشند. همچنین Fury به عنوان مرموز‌ترین و غیرقابل پیش‌بینی‌ترین عضو از گروه سواران آخرالزمان شناخته می‌شود و می‌توان انتظار داستان عمیق‌تری از بازی را در مقایسه با دو نسخه پیشین داشت.

۵- Days Gone

  • سازنده: استودیو بند (Bend)
  • ناشر: سونی
  • پلتفرم: پلی‌استیشن ۴
  • تاریخ انتشار: ۲۰۱۸

سونی در سال ۲۰۱۶، نمایشی طوفانی در جریان E3 داشت و از بازی‌هایی مثل God of War یا Death Stranding رونمایی کرد. اما در این بین یکی دیگر از بازی‌هایی که مخصوصا نظر طرفداران بازی‌های آخرالزمانی و زامبی‌محور را به خود جلب کرد، بازی Days Gone، اثر جدید استودیو بِند سونی بود که پیش از این، آن را با بازی‌هایی چون Syphon Filter می‌شناسیم. این بازی در E3 نمایشی طوفانی داشت و تماشای تلاش شخصیت اصلی آن برای زنده ماندن در میان تعداد بسیار زیادی از موجودات وحشی شبیه به زامبی، هیجان‌انگیز بود. درست است که در سال ۲۰۱۸ بازی‌های انحصاری زیادی برای پلی‌استیشن ۴ منتشر خواهند شد، اما قطعا Days Gone هم یکی از مورد انتظار‌ترین بازی‌های این کنسول به شمار می‌رود.

داستان بازی Days Gone، در مورد شخصیت دیکن جان است که قبلا یک جایزه‌بگیر بوده و با انجام کار‌هایی مثل کشتن افراد تحت تعقیب، زندگی می‌کرده است. اما پس از حادثه‌ای که دو سال پیش رخ داده و در اثر آن اکثر انسان‌ها کشته شده‌اند و تعداد زیادی هم به فریکر‌ها، که موجوداتی شبیه به زامبی هستند که به مرور زمان پیشرفته‌تر هم می‌شوند، تبدیل شده‌اند، زندگی این شخصیت هم تغییر پیدا کرده است. البته وی به جای اینکه در کمپ‌های نسبتا امن ساخته‌شده پناه بگیرد، ترجیح می‌دهد تا به تنهایی برای بقا و زنده ماندن تلاش کند. با اینکه پس از معرفی، Days Gone شباهت‌هایی به بازی The Last of Us داشت، اما سازندگان بازی اعلام کردند که این دو اثر، تفاوت‌های زیادی با یکدیگر دارند. برای مثال، Days Gone یک بازی جهان‌باز است و شما برای انجام کار‌های مختلف‌تان، آزادی‌عمل بسیار بالایی خواهید داشت. مثلا می‌توانید از طریق مخفی‌کاری کار خود را پیش ببرید تا فریکر‌ها هم متوجه حضورتان نشوند و کارتان راحت شود. البته اگر به دنبال تنش و هیجان هستید، روش اکشن هم کماکان یکی از گزینه‌های شما خواهد بود. به‌علاوه مثلا می‌توانید از انواع و اقسام وسایل نقلیه مثل موتور برای رفتن به محیط‌های مختلف استفاده کنید یا اینکه خودتان آیتم‌های جدیدی بسازید که برای زنده ماندن، به دردتان خواهند خورد. ویژگی جالب بعدی بازی Days Gone، داشتن چرخه طبیعی شب و روز و آب و هوای متغیر است که علاوه بر ویژگی‌های بصری، روی گیم‌پلی بازی نیز تاثیر دارند و مثلا فریکر‌ها، در روز کند‌تر و ضعیف‌تر از شب هستند که می‌توانید از این مساله به نفع خودتان بهره ببرید.

۶- Detroit: Become Human

  • سازنده: کوانتیک دریم
  • ناشر: سونی
  • پلتفرم: پلی‌استیشن ۴
  • تاریخ انتشار: سه‌ماهه اول یا دوم ۲۰۱۸

دیوید کیج نه تنها بازی‌ساز بزرگی است، که از او به عنوان یکی از چهره‌های متفاوت این صنعت نیز یاد می‌شود. چرا که بازی‌های کیج، به نوعی تلفیق بازی و فیلم هستند و با تمرکز زیاد روی داستان‌گویی، سعی می‌کنند تجربه‌ای متفاوت نسبت به بازی‌های رایج به مخاطب ارائه کنند. پیش از این ساخته‌هایی چون فارنهایت و Beyond: Two Souls را از کیج به یاد داریم و البته بازی Heavy Rain وی را هم که شخصا علاقه خاصی به آن دارم و یکی از تاثیرگذار‌ترین بازی‌های ویدیویی است که می‌شناسم، نباید از یاد برد. اما جدید‌ترین ساخته دیوید کیج، اثری بسیار بلندپروازانه‌تر در مقایسه با ساخته‌هایش پیشین او است؛ چرا که این بار دیوید کیج قصد ساخت بازی‌ای را دارد که هر گیمری، بسته به تصمیم‌هایی که می‌گیرد، در آن تجربه متفاوتی داشته باشد.

بازی Detroit: Become Human اولین بار در جریان هفته بازی‌های پاریس ۲۰۱۵ معرفی شد و پس از چندین بار تاخیر، قرار است در سه ماهه اول یا دوم ۲۰۱۸ منتشر شود. داستان این بازی در آینده‌ای نزدیک روایت می‌شود؛ آینده‌ای که در آن، اندروید‌ها رسما به بخش مهمی از زندگی انسان‌ها تبدیل شده‌اند و خیلی از کار‌های روزمره آن‌ها را انجام می‌دهند. اما به مرور زمان، برخی از این اندروید‌های مطیع، متوجه احساساتی درون خودشان می‌شوند که باعث می‌شود از یک برده، به سمت موجودی با قدرت انتخاب تغییر پیدا کنند. در طول بازی، شاهد شخصیت‌های مختلفی خواهیم بود که حتی ممکن است مثلا در طول بازی کشته شوند و داستان، بدون حضور آن‌ها ادامه پیدا کند. از طرف دیگر، تصمیم‌های شما در طول بازی، تاثیر بسیار مهمی روی روند Detroit: Become Human خواهند داشت و همین هم باعث می‌شود که مثلا یک قسمت خاص از بازی را، هر بازیکن بتواند به سبک و شیوه متفاوتی تجربه کند و این شیوه‌های متفاوت، در نهایت به پایان‌بندی منحصر‌به‌فردی هم ختم خواهند شد. Detroit: Become Human از نظر گیم‌پلی هم شباهت زیادی به ساخته‌های پیشین کیج خواهد داشت و باید منتظر ماند و دید که آیا بازی‌ای با چنین ایده‌های بلندپروازانه‌ای در نهایت قادر خواهد بود به اثر موفقی تبدیل شود یا خیر؟ البته با در نظر گرفتن سابقه کیچ، به شخصه روی موفقیت بازی شرط می‌بندم!

۷- Dreams

  • سازنده: مدیا مولکول
  • ناشر: سونی
  • پلتفرم: پلی‌استیشن ۴
  • تاریخ انتشار: ۲۰۱۸

تا اینجای لیست، بازی‌های زیادی داشتیم که چندین بار تاخیر خورده‌اند و قرار است در سال ۲۰۱۸ منتشر شوند. Dreams هم یکی از همین دست بازی‌ها است که زمزمه‌های ساخته شدن آن از سال ۲۰۱۳ به گوش می‌رسید و نهایتا، در سال ۲۰۱۵ بود که بازی به صورت کاملا رسمی معرفی شد. در حالی که قرار بود یک نسخه بتا از بازی در سال ۲۰۱۶ منتشر شود، انتشار این بازی تا به امروز به تعویق افتاده و حال قرار است در سال ۲۰۱۸ شاهد انتشار این بازی استودیو مدیا مولکول باشیم.

اما آنچه که باعث می‌شود پس از گذشت سال‌های طولانی از معرفی بازی، هنوز هم بی‌صبرانه منتظر تجربه Dreams باشیم، ایده عالی این بازی است. البته شاید استفاده از لفظ بازی برای Dreams، خیلی هم کار درستی نباشد چرا که این اثر، بیش‌تر شبیه به یک شبیه‌ساز ساخت بازی است به شما اجازه می‌دهد ایده‌هایی را که دارید، به یک اثر قابل بازی تبدیل کنید! بله درست است که Dreams، یک سری خط داستانی خواهد داشت که سازندگانش با استفاده از همین ابزار‌های درون بازی آن‌ها را خلق کرده‌اند و می‌توانید مثل سایر بازی‌ها آن‌ها را تجربه کنید، اما مهم‌ترین ویژگی این بازی این است که به‌تان اجازه می‌دهد خودتان هم دست به کار شوید و هر ایده‌ای را که برای بازی‌سازی دارید، با استفاده از ابزار‌هایی که Dreams در اختیارتان قرار می‌دهد، عملی کنید. اصلا شاید به همین دلیل باشد که سازندگان اسم این اثر را Dreams گذاشته‌اند و می‌خواهند تا کاربران، رویا‌هایشان را از طریق آن عملی کنند و افرادی که ذهن خلاقی دارند ولی قادر به نوشتن هزار جور کد و سر و کله زدن با موتور‌های بازی‌سازی نیستند، بتوانند از طریق Dreams به رویا‌هایشان جامه عمل بپوشانند و اثری را که خلق کرده‌اند، با دیگر بازیکنان بازی به اشتراک بگذارند. درست است که Dreams چندین سال ما را منتظر نگه داشته، اما اگر واقعا در حد و اندازه وعده‌هایش ظاهر شود، قطعا ارزش این صبر را خواهد داشت.

۸- Far Cry 5

  • سازنده: یوبی‌سافت مونترئال
  • ناشر: یوبی‌سافت
  • پلتفرم: پلی‌استیشن ۴، ایکس‌باکس وان و پی‌سی
  • تاریخ انتشار: ۷ فروردین ۹۷ (۲۷ مارس ۲۰۱۸)

زمانی که صحبت از Far Cry می‌شود، ناخودآگاه ذهنم به سراغ نسخه‌های قدیمی‌تر مجموعه می‌رود و نمی‌خواهم خیلی به نسخه‌های جدیدتر آن فکر کنم. نه اینکه بگویم نسخه‌هایی مثل Far Cry 4 یا Primal بازی‌های بدی بودند، بلکه نسخه‌های قبل‌تر از آن‌ها، خلاقیت خاصی داشتند که باعث می‌شد فارکرای، با دیگر بازی‌های شوتر آن دوره‌ها تفاوت زیادی داشته باشد. برای مثال، زمانی که اولین نسخه بازی منتشر شد، شبیه به یک انقلاب گرافیکی واقعی بود و از طرف دیگر، گیم‌پلی جذابی هم داشت. نسخه دوم، آنقدر طبیعی بود که در آن زمان باور نمی‌کردیم گیر کردن گلوله در تفنگ هم در بازی‌ای شبیه‌سازی شده باشد یا اینکه علف‌زار‌های خشک آفریقا، بتوانند در اثر یک آتش‌سوزی کوچک، شعله‌ور شوند و جلوه‌ای شدیدا زیبا پدید بیاورند. در مورد نسخه سوم هم تنها اشاره با نام «واس» برای نشان دادن جذابیت‌های بی‌شمار بازی کافی است. با اینکه دو نسخه بعدی سری ایده‌های انقلابی‌ای نداشتند، اما باز هم نمی‌توان منتظر Far Cry 5 نماند و امیدوار نبود که یوبی‌سافت، این بار بتواند اثری لایق نام این مجموعه منتشر کند.

Far Cry 5 قرار است در مونتانا و هوپ کانتی که منطقه‌ای خیالی است، جریان داشته باشد. این بار نه با گروهی از جوانان که برای تفریح به جایی سفر کرده‌اند رو‌به‌رو هستیم و نه کاراکتری را داریم که وارد دنیایی بی‌رحم در دل آفریقا شده است؛ بلکه شخصیت اصلی بازی Far Cry 5، کلانتر جوانی است که بی‌خبر از اتفاقاتی که انتظارش را می‌کشند، به هوپ کانتی می‌رود اما در آنجا، باید با گروهی از افراطی‌های مذهبی مبارزه کند که رهبرشان، اعتقاد دارد دنیا در حال رسیدن به روز‌های پایانی خودش است! راستش را بخواهید هنوز هم نمی‌توان راحت در مورد کیفیت بازی Far Cry 5 نظر داد ولی می‌توان امیدوار بود که یوبی‌سافت، بتواند ایده جذاب بازی را در عمل هم به تجربه‌ای لذت‌بخش تبدیل کند و باعث شود همگی بتوانیم دوباره لذت تجربه یک فارکرای ناب را بچشیم.

۹- Final Fantasy VII Remake

  • سازنده: اسکوئر انیکس
  • ناشر: اسکوئر انیکس
  • پلتفرم: پلی‌استیشن ۴
  • تاریخ انتشار: ۲۰۱۸ (صد در صد قطعی نشده)

یکی از قدیمی‌ترین سری بازی‌های نقش آفرینی ژاپنی، Final Fantasy است که طرفداران بی‌شماری در این کشور و سراسر جهان دارد. زمانی که صحبت از این مجموعه می‌شود، می‌توان به قسمت‌های مختلفی از آن به عنوان بازی‌های باکیفیت اشاره کرد اما در این بین، نسخه هفتم مجموعه یعنی Final Fantasy VII محبوبیت خاصی بین علاقه‌مندان فاینال فانتزی دارد و به همین دلیل هم خیلی‌ها برای مدت طولانی خواستار ساخته شدن یک ریمستر یا بازسازی از این نسخه بودند. نسخه بازسازی این بازی با نام Final Fantasy VII Remake چند سال پیش تایید شد ولی تا به امروز شاهد انتشار آن نبوده‌ایم. همچنین چند وقت پیش سازندگان بازی اعلام کردند که قصد دارند این بازی را در چند بخش منتشر کنند تا مجبور نشوند چیزی از محتویات نسخه اصلی را حذف کنند. پس امیدواریم که حداقل اولین بخش از بازی Final Fantasy VII Remake، در سال ۲۰۱۸ منتشر شود.

آنچه که در کنار کیفیت بالای نسخه اصلی، بازی Final Fantasy VII Remake را به تجربه‌ای مورد انتظار تبدیل می‌کند، بازگشت برخی از افرادی است که روی ساخت نسخه اصلی این اثر هم نقش داشتند. تاتسویا نومورا، طراح شخصیت‌های فاینال فانتزی ۷ وظیفه مشابهی را در نسخه بازسازی نیز برعهده خواهد داشت و البته کارگردان بازی نیز به شمار می‌رود. یوشینوری کیتاسه، کارگردان نسخه اصلی، این بار در نقش تهیه‌کننده فعالیت می‌کند و در نهایت وظیفه نوشتن داستان هم مانند نسخه اصلی، برعهده کازوشیگه نوشیما است. بازی Final Fantasy VII Remake در کنار حفظ المان‌های نسخه اصلی بازی، یک سری ویژگی جدید نیز به آن اضافه خواهد کرد و از طرف دیگر، به لطف موتور آنریل ۴ شاهد جلوه‌های بصری امروزی و مدرن در این بازی انحصاری پلی‌استیشن ۴ خواهیم بود.

۱۰- God of War

  • سازنده: سانتا مونیکا
  • ناشر: سونی
  • پلتفرم: پلی‌استیشن ۴
  • تاریخ انتشار: ۲۰۱۸

نمی‌توان  راجع به مورد انتظار‌ترین بازی‌های یک سال صحبت کرد و نامی از نسخه جدیدGod of War که برای آن سال تایید شده باشد، نیاورد. به هر حال خیلی از ما، خاطراتی فراموش‌نشدنی با کریتوس داریم و هرگز یادمان نمی‌رود که چطور با این کچل بی‌اعصاب به حساب خدایان و موجودات افسانه‌ای یونان را رسیدیم و کاری کردیم که با شنیدن نام کریتوس، لرزه بر اندام‌شان بیافتد. از طرف دیگر، هرگز کنفرانس سونی در E3 2016 در ساعت ۵ صبح و رونمایی این شرکت از نسخه جدید بازی با آن نمایش خیره‌کننده را هم فراموش نمی‌کنیم. پس خیلی سخت بتوان از بازی‌های مهم ۲۰۱۸ نوشت و اشاره‌ای به جدید‌ترین ماجراجویی کریتوس نداشت.

اما این ماجراجویی وقتی جذاب‌تر می‌شود که بدانیم کریتوس این بار حسابی از کشتن خدایان یونانی خسته شده و تصمیم گرفته تا این بار، سراغ موجودات افسانه‌ای نورس برود و این بار آترئوس، پسرش نیز او را در این ماجراجویی همراهی می‌کند. افسانه‌های نورس از حیث داشتن خدایان مختلف و همچنین انواع و اقسام موجودات افسانه‌ای هیچ کم و کسری ندارند پس نباید نگران جنبه‌های اکشن بازی و خون و خونریزی‌های همیشگی این سری باشیم. البته سازندگان تاکید کرده‌اند که این بار، دیگر با آن کریتوس بی‌اعصاب طرف نیستیم و وی تنها زمانی وارد آن حالت عصبی می‌شود که بخواهد از خودش و پسرش دفاع کند. از طرف دیگر حضور آترئوس و تغییر زاویه دوربین، موارد دیگری هستند که می‌توانند گیم‌پلی جدید‌ترین God of War را کاملا تغییر دهند. تنها موردی که کمی نگران‌مان می‌کند، این است که God of War جدید هنوز تاریخ انتشار مشخصی ندارد و کوری بارلوگ، سازنده بازی، هم چندی پیش در جریان PSX 2017 خیلی با اطمینان از عرضه بازی صحبت نمی‌کرد و این شاید بدین معنی باشد که باید زمان طولانی‌ای برای تجربه بازی صبر کنیم. اما هرچه که باشد، امیدوارم این نسخه از ساخته سانتا مونیکا هم بتواند خاطرات خوش‌مان با این مجموعه را تکرار کند.

۱۱- Mega Man 11

  • سازنده: کپکام
  • ناشر: کپکام
  • پلتفرم: پلی‌استیشن ۴، ایکس‌باکس وان، نینتندو سوییچ و پی‌سی
  • تاریخ انتشار: ۲۰۱۸

Mega Man یکی از بازی‌های اکشن/پلتفرمری است که طرفداران بازی‌های این سبک، هرگز آن را فراموش نمی‌کنند. تا به امروز بازی‌های اصلی و فرعی زیادی از این سری منتشر شده‌اند که برخی آثار موفقی بوده‌اند و برخی هم طرفداران را ناامید کرده‌اند. اما این سری به حدی مشهور و محبوب است که خبر معرفی نسخه جدیدی از آن و انتشار در سال ۲۰۱۸، بتواند برای عاشقان سبک اکشن پلتفرمر خبری عالی باشد. بازی Mega Man 11 چندی پیش و به مناسبت سالگرد ۳۰ سالگی این مجموعه معرفی شد که یک بازی اکشن پلتفرمر دو بعدی مانند نسخه‌های کلاسیک این سری است که در آن، با شخصیت مگامن همراه می‌شویم و به جنگ موجودات شرور می‌رویم.

در حالی که بازی Mega Man 11 از حیث ظاهری تغییر زیادی داشته و کپکام، سازنده و ناشر بازی، تصمیم گرفته تا به جای طراحی‌های پیکسلی، شخصیت‌ها و محیط‌های بازی را به شکلی مدرن طراحی کند و ظاهری امروزی به بازی ببخشد، اما از نظر گیم‌پلی، بازی سعی زیادی دارد تا روح و ذات نسخه‌های موفق این مجموعه را حفظ کند و تبدیل به اثری شود که جز مگامن، شبیه هیچ بازی دیگری نیست. در واقع کارگردان بازی، چندی پیش اعلام کرده بود که Mega Man 11، دقیقا همان تجربه‌ای خواهد بود که طرفداران این مجموعه، مدت‌ها منتظر آن بودند و امیدواریم که چنین ادعایی در عمل هم درست باشد و با یک مگامن عالی طرف باشیم.

۱۲- Metal Gear Survive

  • سازنده: کونامی
  • ناشر: کونامی
  • پلتفرم: پلی‌استیشن ۴، ایکس‌باکس وان و پی‌سی
  • تاریخ انتشار: ۲۰ فوریه ۲۰۱۸ (۱ اسفندماه) در آمریکا و ۲۲ فوریه (۳ اسفند) در اروپا

راستش را بخواهید، زمانی که خالق اصلی یک مجموعه هیچ نقشی در ساخته شدن نسخه جدیدی از آن نداشته باشد، ناخودآگاه حس بدی به آن بازی پیدا می‌کنم. حال اگر این مجموعه متال گیر و آن خالق هم کوجیما باشند، وضعیت بدتر هم می‌شود. در حالی که هیدئو کوجیما پس از جدا شدن از کونامی این روز‌ها در حال کار روی بازی Death Stranding است و با انتشار هر تریلری از آن طرفداران را برای مدتی درگیر تئوری‌هایی دیوانه‌وار می‌کند، کونامی هم تصمیم گرفته تا خودش دست به کار شده و نسخه‌ای Metal Gear را بدون حضور کوجیما بسازد. کاری به اینکه این بازی چقدر شانس موفقیت دارد، نداریم اما خب به هر حال با یک متال گیر طرف هستیم که نمی‌شود برای آن منتظر نبود.

از حیث داستانی، وقایع Metal Gear Survive بین دو بازی MGSV: Ground Zeroes و MGSV: Phantom Pain روایت می‌شوند و قضیه از این قرار است که پس از ترک Mother Base توسط بیگ باس و کازوهیرا میلر، یک کرم‌چاله در آن حوالی ظاهر می‌شود که بقیه سربازان را به داخل خودش کشیده و به دنیایی دیگر می‌برد؛ دنیایی که از قضا تعداد زیادی موجود زامبی‌مانند هم در آن حضور دارند و حال سربازان ما، باید سعی کنند ضمن زنده ماندن، راهی برای برگشتن به دنیای خودشان هم پیدا کنند. از حیث گیم‌پلی، در بازی Metal Gear Survive در یک گروه چهارنفره قرار می‌گیرید که در حالت تک‌نفره، کنترل سه عضو دیگر آن برعهده هوش مصنوعی است و در حالت Co-Op هم سه بازیکن دیگر می‌توانند نقش هم‌تیمی‌های شما را ایفا کنند تا بتوانید بازی را در کنار یکدیگر تجربه کنید. به هر حال Metal Gear Survive چه از حیث ایده و چه از نظر گیم‌پلی، تفاوت زیادی با نسخه‌های اصلی این مجموعه دارد و باید منتظر ماند و دید که این رویکرد جدید کونامی در قبال این مجموعه، تا چه حد موفق خواهد بود.

۱۳- Metro Exodus

  • سازنده: ۴A گیمز
  • ناشر: دیپ سیلور
  • پلتفرم: پلی‌استیشن ۴، ایکس‌باکس وان و پی‌سی
  • تاریخ انتشار: ۲۰۱۸

زمانی که اولین نسخه سری Metro منتشر شد، خیلی‌ها از مشکلات فنی بازی گله داشتند و کمپانی THQ نتوانسته بود آنطور که باید، تجربه‌ای بهینه و روان در اختیار مخاطبان قرار دهد. اما در پس این مشکلات فنی، با اثری رو‌به‌رو بودیم که اولا اتمسفر آخرالزمانی فوق‌العاده‌ای داشت و بعد اینکه در این اتمسفر، داستانی عالی هم روایت می‌کرد؛ داستانی برگرفته از کتاب‌های مترو که آنقدر غنی هستند که بتوان به بهترین شکل آن‌ها را تبدیل به یک بازی ویدیویی کرد. چنین مساله‌ای در رابطه با نسخه بعدی این سری یعنی Last Light هم صدق می‌کرد و یک بار دیگر، با بازی شوتر با‌کیفیتی رو‌به‌رو بودیم که قطعا ترس و وحشت ناشی از شکستن ماسک و تمام شدن فیلتر در آن، از ذهن‌مان پاک نشده است.

اما نسخه بعدی مجموعه مترو، بازی Metro Exodus است که در جریان کنفرانس مایکروسافت در E3 2017 رونمایی شد و در جریان The Game Awards 2017 هم شاهد نمایش جدیدی از آن بودیم. داستان این بازی، پس از یکی از پایان‌های نسخه Last Light روایت می‌شود و شخصیت اصلی دو نسخه پیشین بازی یعنی آرتیوم، این بار از مترو مسکو خارج شده و در سفری برای رسیدن به شرق است. داستان بازی در یک بازه تقریبا یک ساله روایت خواهد شد و شخصیت آنا که الان دیگر همسر آرتیوم است، وی را در این سفر خطرناک همراهی می‌کند. آرتیوم در این نسخه هم باید خطرات مختلفی را پشت سر بگذارد و از تهدید‌های بی‌شمار دنیای آخرالزمانی بازی، جان سالم به در ببرد. بازی همچنین از حیث گیم‌پلی هم تغییراتی در مقایسه با نسخه‌های قبلی داشته و در آن، شاهد مواردی مثل ترکیب مراحل خطی و جهان‌باز، امکان شخصی‌سازی و ساخت سلاح، چرخه روز و شب و تغییرات آب و هوایی به مرور زمان خواهیم بود که تاثیرات زیادی در روند بازی خواهند گذاشت. علاقه‌مندان بازی‌های آخرالزمانی که خاطرات خوشی با نسخه‌های قبلی سری مترو داشتند، قطعا برای Metro Exodus هم هیجان‌زده هستند و باید منتظر ماند و دید که ساخته ۴A Games تا چه حد این افراد را راضی خواهد کرد.

۱۴- Monster Hunter World

  • سازنده: کپکام
  • ناشر: کپکام
  • پلتفرم: پلی‌استیشن ۴، ایکس‌باکس وان و پی‌سی
  • تاریخ انتشار: ۶ بهمن (۲۶ ژانویه)

درست است که کپکام طی چند سال اخیر آثار ضعیف زیادی در کارنامه‌اش داشته، اما هنوز هم به عنوان یک کمپانی بازی‌سازی بزرگ شناخته می‌شود و انتشار بازی Resident Evil 7 در سال گذشته هم ثابت کرد که آن‌ها اگر بخواهند، می‌توانند بازی‌های باکیفیتی هم منتشر کنند. بازی‌ای که کپکام برای سال ۲۰۱۸ در نظر گرفته، Monster Hunter World است که پنجمین نسخه اصلی از سری مانستر هانتر به حساب می‌آید که اولین نسخه آن، در سال ۲۰۰۴ منتشر شده بود. Monster Hunter World همچنین از جمله اولین بازی‌هایی بزرگی است که در سال ۲۰۱۸ منتشر می‌شوند و تقریبا دو هفته دیگر، شاهد انتشار آن خواهیم بود.

Monster Hunter World یک بازی اکشن نقش آفرینی جهان‌باز است که از نظر گیم‌پلی، شباهت زیادی به نسخه‌های پیشین مجموعه دارد. در این بازی گیمر در نقش یک شکارچی قرار می‌گیرد و وظیفه‌اش، از بین بردن موجودات عظیم‌جثه‌ای است که در سراسر جهان بازی زندگی می‌کنند. شما در طول بازی می‌توانید از انواع و اقسام تجهیزات و سلاح‌ها برای از بین بردن هیولا‌های بازی بهره ببرید و در دنیای بزرگ آن، گشت و گذار کنید. با اینکه جهان بازی بسیار بزرگ است، اما کپکام تایید کرده که برخلاف نسخه‌های قبلی، دیگر خبری از صفحه بارگذاری در هنگام رفتن به محیط‌های جدید نخواهد بود و تجربه‌ای بدون وقفه را شاهد خواهیم بود. همچنین بازی از حالت‌های تک‌نفره و چندنفره Co-Op هم پشتیبانی می‌کند و این امکان را خواهید داشت که همراه با دوستان‌تان، به شکار موجودات مختلف بازی بروید.

۱۵- Red Dead Redemption 2

  • سازنده: راک‌استار گیمز
  • ناشر: راک‌استار گیمز
  • پلتفرم: پلی‌استیشن ۴ و ایکس‌باکس وان
  • تاریخ انتشار: ۲۰۱۸

مگر می‌شود راک‌استار گیمز در حال ساخت بازی‌ای باشد و اسمی از آن در لیست مورد انتظار‌ترین بازی‌های سال نبرد؟ خالق بازی‌هایی مثل GTA و Red Dead Redemption آنقدر بازی‌های باکیفیتی تا به امروز منتشر کرده که انتظار برای تجربه ساخته جدیدش کار سختی است. این شرکت برای سال ۲۰۱۸، بازی Red Dead Redemption 2 را در دست توسعه دارد که البته قرار بود سال ۲۰۱۷ منتشر شود ولی طبق رسم همیشگی بازی‌های راک‌استار، شاهد تاخیر خوردن آن بودیم. Red Dead Redemption 2 همچنین چندی پیش در انتخاب اعضای تحریریه زومجی، به عنوان مورد انتظار‌ترین بازی سال ۲۰۱۸ نیز معرفی شد و کم‌تر کسی را می‌توان پیدا کرد که منتظر این بازی نباشد.

در Red Dead Redemption 2 که در واقع نقش یک پیش درآمد را برای نسخه قبلی دارد، دیگر خبری از جان مارستون، حداقل به عنوان شخصیت قابل بازی، نیست و این بار کنترل کاراکتری به نام آرتور مورگان را برعهده خواهیم داشت که یکی از اعضای گروه داچ است که در نسخه قبلی، با جان مارتسون به دنبال رهبر آن‌ها یعنی داچ ون در لیند بودیم. همچنین با توجه به تریلر‌ها، آرتور مورگان شخصیت خشنی دارد و شاهد رفتار‌های خشن وی با افراد دیگر در تریلر بودیم. از حیث گیم‌پلی، Red Dead Redemption 2 هم مانند نسخه قبلی یک بازی جهان‌باز در غرب وحشی است و قطعا در مقایسه با آن نسخه، شاهد ویژگی‌های جدید‌تری در بازی خواهیم بود. چندی پیش یک خرده‌فروشی که پیش‌تر تاریخ انتشار GTA V را هم درست فاش کرده بود، اعلام کرد که Red Dead Redemption 2 در تاریخ ۱۸ خرداد منتشر خواهد شد و امیدواریم که این تاریخ درست باشد و دیگر، شاهد تاخیر خوردن Red Dead Redemption 2 نباشیم.

۱۶- Sea of Thieves

  • سازنده: استودیو رِیر
  • ناشر: مایکروسافت
  • پلتفرم: ایکس‌باکس وان و ویندوز
  • تاریخ انتشار: ۲۹ اسفند (۲۰ مارس ۲۰۱۸)

استودیو ریر جزو استودیو‌های قدیمی و با‌سابقه در صنعت بازی‌های ویدیویی است که پس از دورانی درخشان، تبدیل به یک استودیو سازنده بازی‌های انحصاری برای مایکروسافت شد و بدتر اینکه مایکروسافت، بیش‌تر در ساخت مثلا بازی‌های کینکت یا آثار خانوادگی و کوچک از این استودیو استفاده می‌کرد. اما پس از تغییر و تحولاتی چه در خود استودیو و چه در مایکروسافت، این استودیو بار دیگر این شانس را پیدا کرده تا سراغ خلق ایده‌هایی که دوست دارد برود و در این راستا، در حال توسعه بازی Sea of Thieves که آن را می‌توان یک شبیه‌ساز زندگی دزدان دریایی دانست. Sea of Thieves اولین بار در سال ۲۰۱۵ معرفی شد و قرار بود در سال ۲۰۱۷ هم منتشر شود که عرضه آن، تا سال جاری به تعویق افتاده است.

در Sea of Thieves شما در نقش یک دزد دریایی ظاهر خواهید شد و باید مانند یک دزد دریایی واقعی، راه‌تان را در جهانی بزرگ و پویا پیدا کنید. جهان بازی به شکلی است که بین کاربران مختلف بازی به اشتراک گذاشته شده و این بدین معنی است که در طول ماجراجویی‌تان در بازی، قادر خواهید بود با بازیکنان دیگر ملاقات کنید. حال برخی از این ملاقات‌ها، به نبرد‌هایی خونین منجر خواهند شد و گاهی هم ممکن است تصمیم بگیرید با یک بازیکن دیگر همراه شده و باهم بازی را تجربه کنید. در واقع، Sea of Thieves به شکلی ساخته شده که اگر بخواهید لذت بیش‌تری از آن ببرید، بهتر است گروه مختص به خودتان را داشته باشید. چون همانطور که در دنیای واقعی هم هدایت و کنترل مثلا یک کشتی بزرگ کار یک نفر نیست، در Sea of Thieves هم انجام کار‌ها به صورت انفرادی کار دشواری خواهید بود. اما علاوه بر کار‌های مثل گشت و گذار در محیط با کشتی و تجربه بازی در کنار دوستان، در Sea of Thieves می‌توانید با سایر بازیکنان و گروه‌شان وارد جنگ شوید یا مثلا سراغ پیدا کردن گنج با استفاده از نقشه‌هایی که پیدا می‌کنید بروید. در مجموع، Sea of Thieves قصد دارد تا زندگی دزدان دریایی را به بهترین شکل برای‌تان شبیه‌سازی کند و باید منتظر ماند و دید که آیا این اثر، همان بازی‌ای خواهد بود که می‌تواند مجددا نام ریر را به عنوان یک استودیو عالی مطرح کند یا خیر.

۱۷- Shadow of the Colossus

  • سازنده: بلوپوینت گیمز
  • ناشر: سونی
  • پلتفرم: پلی‌استیشن ۴
  • تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن (۶ فوریه ۲۰۱۸) 

برخی بازی‌سازان این توانایی را دارند که اثری خلق کنند که حتی چندین سال پس از انتشار نسخه هم قابل بازی باشد. این دست بازی‌ها حتی اگر از حیث گرافیکی و بصری هم قدیمی شوند، المان‌هایی دارند که هرگز رنگ کهنه شدن نمی‌گیرند و جذابیت‌شان حفظ می‌شود. فومیتو اوئدا یکی از همین دست بازی‌سازان و Shadow of the Colossus هم یکی از همین بازی‌ها است که باور کنید وقتی چندی پیش دوباره از طریق شبیه‌ساز روی کامپیوتر سراغ تجربه آن رفتم، هرگز این حس به من دست نمی‌داد که در حال تجربه بازی‌ای هستم که ۱۳ سال پیش منتشر شده و دقیقا مثل همان روز‌هایی که روی پلی‌استیشن ۲ این بازی را تجربه می‌کردم، از ثانیه به ثانیه آن لذت بردم.

اما خب کم‌تر کسی پیدا می‌شود که دوست نداشته باشد بازی‌های محبوب قدیمی‌اش بازیسازی و ریمستر شوند و به همین دلیل، شخصا بی‌صبرانه منتظر بازی ریمستر بازی Shadow of the Colossus هستم؛ ریمستری که البته سازندگانش اعلام کرده‌اند به دلیل قابل استفاده نبودن کد‌های قدیمی بازی، تقریبا همه‌چیز آن را از نو خلق کرده‌اند و بیش‌تر شبیه به یک بازسازی تمام عیار است که امسال، برای پلی‌استیشن ۴ منتشر خواهد شد. داستان بازی Shadow of the Colossus در مورد پسر جوانی است که وارد یک سرزمین ممنوعه می‌شود و برای نجات جان دختری به اسم مونو، باید به نبرد با ۱۶ colossi برود. ساخته فومیتو اوئدا نه فقط از حیث گیم‌پلی و داستان، که از حیث هنری هم اثری عالی بود و قطعا تجدید دیدار با آن، لذت زیادی برای خیلی از ما خواهد داشت و افرادی هم که قبلا شانس بازی کردن این اثر را نداشته‌اند، این فرصت را خواهند داشت تا از یکی از بهترین بازی‌های PS2 روی سخت‌افزار امروزی لذت ببرند.

۱۸- Shenmue III

  • سازنده: YS نت
  • ناشر: دیپ سیلور
  • پلتفرم: پلی‌استیشن ۴ و پی‌سی
  • تاریخ انتشار: اواخر ۲۰۱۸

Shenmue مخصوصا برای طرفداران بازی‌های ژاپنی، نامی آشنا است. به هر حال دو نسخه اول این مجموعه که توسط سگا منتشر شده بودند، جزو قدیمی‌ترین بازی‌هایی هستند که المان‌هایی از آثار جهان‌باز در آن‌ها دیده می‌شود. به همین دلیل هم زمانی که اعلام شد یو سوزوکی، خالق این مجموعه، قصد ساخت نسخه سوم آن را دارد، شاهد استقبال عالی از جانب طرفداران بودیم و از طرف دیگر، این بازی خیلی زود توانست بودجه ساخت موردنیازش را از طریق کمپین کیک استارتر به دست بیاورد. البته پس از مدتی کمپانی دیپ سیلور هم از این بازی حمایت کرد و حال وظیفه انتشار آن را برعهده خواهد داشت تا پس از گذشت تقریبا ۱۷ سال از انتشار نسخه دوم این مجموعه، شاهد Shenmue III در سال ۲۰۱۸ باشیم.

وقایع بازی Shenmue III پس از اتفاقات نسخه دوم روایت می‌شوند و در آن، مجددا با شخصیت ریو هازوکی همراه می‌شویم که مهارت بالایی در هنر‌های رزمی دارد. هازوکی پس از اتفاقات نسخه دوم، به منطقه کوهستانی Guilin در چین سفر کرده که گفته می‌شود سرنخ‌های زیادی در آنجا وجود دارند که باعث خواهند شد هازوکی بتواند قاتل پدرش را پیدا کند. هازوکی همچنین در این منطقه با دختر مرموزی به نام لینگ شنهوا آشنا می‌شود که او را در سفرش همراهی خواهد کرد. با اینکه داستان بازی در منطقه Guilin آغاز می‌شود، اما در طول بازی به قسمت‌های دیگری هم خواهیم رفت که هریک، حال و هوای خاص خودشان را دارند. بازی Shenmue III ابتدا قرار بود اواخر سال ۲۰۱۷ منتشر شود ولی پس از مدتی تا اواخر سال ۲۰۱۸ تاخیر خورد.

۱۹- Skull and Bones

  • سازنده: یوبی‌سافت سنگاپور
  • ناشر: یوبی‌سافت
  • پلتفرم: پلی‌استیشن ۴، ایکس‌باکس وان و پی‌سی
  • تاریخ انتشار: سه ماهه سوم یا چهارم ۲۰۱۸

یکی از دلایلی که باعث شد بازی Assassin’s Creed IV: Black Flag به نسخه‌ای موفق در این سری تبدیل شود، وجود نبرد‌های دریایی در این بازی بود. امکان سفر در اقیانوس با کشتی و درگیر شدن با کشتی‌های دیگر، موردی تازه در بازی بود که در نسخه‌های قبلی شاهد آن نبودیم و همین مساله، استقبال کاربران و منتقدین را هم در پی داشت. در پی بازخورد‌های مثبت این بخش از بازی، یوبی‌سافت به این فکر افتاد که بازی مستقلی با محوریت نبرد‌های دریایی بسازد و وظیفه ساخت این بازی هم به استودیو سنگاپور این شرکت واگذار شد که یک استودیو تازه‌تاسیس به شمار می‌رود. این بازی با نمایشی جذاب در جریان E3 2017 رونمایی شد و قرار است در سه ماهه سوم یا چهارم سال ۲۰۱۸ هم منتشر شود.

Skull & Bones به شما اجازه خواهد داد تا در ابتدای بازی، کاپیتان کشتی خودتان را به شکل دلخواه خلق و شخصی‌سازی کنید. سپس می‌توانید سراغ مراحل تک‌نفره بازی بروید و از قرار گرفتن در نقش یک دزد دریایی و شرکت در نبرد‌های دریایی جذاب، لذت ببرید. حالت بعدی بازی هم قسمت چندنفره آن است که در آن می‌توانید با گیمر‌های دیگر تیم تشکیل داده یا وارد نبرد با هم شوید. Skull & Bones که اولین بازی رسمی استودیو سنگاپور هم به شمار می‌رود، سعی کرده تا حس و حال نبرد‌های دریایی گذشته را به بهترین شکل بازسازی کند و به همین دلیل هم مواردی مثل شدت و جهت وزش باد روی کار شما تاثیر خواهند داشت. از طرف دیگر، به مرور زمان می‌توانید انواع و اقسام کشتی‌ها را در بازی به دست بیاورید و آن‌ها را به شکلی که دوست دارید، ارتقا داده و به تجهیزات جدید مجهز کنید. در کل، Skull & Bones ایده خیلی خوبی دارد و اگر سازندگانش در اجرای این ایده موفق ظاهر شوند، شاهد تجربه جذابی خواهیم بود.

۲۰- Soulcalibur VI

  • سازنده: باندای نامکو
  • ناشر: باندای نامکو
  • پلتفرم: پلی‌استیشن ۴، ایکس‌باکس وان و پی‌سی
  • تاریخ انتشار: ۲۰۱۸

کمپانی باندای نامکو علاقه خاصی به بازی‌های مبارزه‌ای دارد و آثاری مثل Tekken را از این کمپانی به یاد داریم که از قضا جدید‌ترین نسخه آن، سال گذشته منتشر شد. اما مجموعه مبارزه‌ای دیگر این کمپانی، Soulcalibur است که اولین نسخه آن، در سال ۱۹۹۵ منتشر شده و جزو بازی‌های قدیمی این سبک به شمار می‌رود. باندای نامکو در جریان مراسم The Game Awards 2017، رسما جدید‌ترین نسخه از این مجموعه را با نام Soulcalibur VI معرفی کرد که قرار است در تاریخ نامشخصی از سال ۲۰۱۸ منتشر شود.

از آنجایی که هنوز زمان زیادی از معرفی Soulcalibur VI نگذشته، اطلاعات خیلی زیادی از این بازی در دست نیست. با این حال سازندگان تایید کرده‌اند که داستان بازی، در قرن ۱۶ جریان خواهد داشت و در آن، شاهد اتفاقاتی مرتبط با اولین نسخه بازی خواهیم بود که به نوعی از یک سری رمز و راز دنیای Soulcalibur رونمایی خواهند کرد. از طرف دیگر، در این بازی شاهد حضور شخصیت‌های قدیمی و جدید زیادی خواهیم بود که تا به امروز، فقط دو شخصیت Mitsurugi و Sophitia برای بازی معرفی شده‌اند. از حیث گیم‌پلی هم Soulcalibur VI ضمن داشتن شباهت‌هایی به نسخه‌های قبلی سری و محوری بودن سلاح‌های سرد در مبارزه‌ها، ویژگی‌های جدیدی نیز خواهد داشت و مثلا قابلیتی به نام Reversal Edge را در بازی شاهد خواهیم بود که به لطف آن، می‌توانید به حریف ضدحمله بزنید یا ضرباتش را دفع کنید.

۲۱- Spider-Man

  • سازنده: اینسامنیاک گیمز
  • ناشر: سونی
  • پلتفرم: پلی‌استیشن ۴
  • تاریخ انتشار: ۲۰۱۸

یکی دیگر از بازی‌هایی که در نمایش طوفانی سونی در E3 2016 معرفی شد، Spider-Manاست که وظیفه ساخت آن، به استودیو خوش‌نام اینسامنیاک گیمز واگذار شده است. با اینکه طرفداران انتظار داشتند حداقل در جریان E3 2017 شاهد رونمایی از تاریخ انتشار بازی باشیم، اما سونی در این رویداد هم به نمایش گیم‌پلی بازی بسنده و فقط اعلام کرد که بازی، در سال ۲۰۱۸ منتشر خواهد شد و بعدها شاون لیدن تایید کرد این اثر، برای نیمه اول سال ۲۰۱۸ برنامه‌ریزی شده است. دلایل زیادی وجود دارند که باعث می‌شوند بی‌صبرانه منتظر بازی Spider-Man باشیم؛ دلایلی مثل محبوبیت بسیار بالای شخصیت اسپایدرمن، ساخته شدن بازی توسط اینسامنیاک گیمز، وابسته نبودن آن به فیلم یا کمیکی خاص و روایت داستانی منحصر‌به‌فرد و همچنین پرداختن بازی به هر دو جنبه زندگی اسپایدرمن یعنی زندگی در نقش پیتر پارکر و مرد عنکبوتی.

داستان بازی Spider-Man در سن ۲۳ سالگی پیتر پارکر جریان دارد؛ جایی که وی به مدت هشت سال تجربه مرد عنکبوتی بودن را دارد و از طرف دیگر، در آستانه فارغ‌التحصیلی از کالج است. وقایع بازی در شهر نیویورک جریان خواهند داشت و شاهد یک بازی جهان‌باز هستیم که در آن، آزادانه می‌توانید در سطح شهر حرکت کنید یا اینکه با قابلیت‌های مخصوص اسپایدرمن، بر فراز آسمان خراش‌های نیویورک تاب بخورید. اما عنصر بعدی که اهمیت زیادی در گیم‌پلی بازی خواهد داشت، امکان بازی در نقش پیتر پارکر است و در بازی، بیش‌تر با جنبه‌های شخصی‌تر این کاراکتر زمانی که لباس اسپایدرمن را بر تن ندارد، آشنا خواهیم شد. حتی طبق اعلام سازندگان، کاراکتر مری جین هم در برخی قسمت‌های بازی قابل کنترل خواهد بود و با توجه به نمایش منتشر‌شده از گیم‌پلی بازی، احتمالا این قسمت‌ها حس و حالی کاراگاهی خواهند داشت. در مجموع برخلاف شخصیت بتمن، اسپایدرمن تا به امروز بازی ویدیویی فوق‌العاده‌ای که بتواند در خاطر طرفدارانش باقی بماند نداشته و شاید اینسامنیاک گیمز در نهایت بتواند اثری لایق نام این ابرقهرمان خلق کند.

۲۲- State of Decay 2

  • سازنده: آندد لبز
  • ناشر: مایکروسافت
  • پلتفرم: ایکس‌باکس وان و ویندوز
  • تاریخ انتشار: ۲۰۱۸

نسخه اول بازی State of Decay در سال ۲۰۱۳ ابتدا برای ایکس‌باکس ۳۶۰ منتشر شد و پس از مدتی هم شاهد انتشار نسخه استیم آن به شکل Early Access بودیم. با اینکه State of Decay بازی شاهکاری نبود، اما کیفیت مناسبی داشت و سازندگانش در استودیو آندد لبز، توانسته بودند حس و حال بودن در یک دنیای آخرالزمانی مملو از زامبی را به مخاطب منتقل کنند و از طرف دیگر، ویژگی‌های جهان‌باز بازی مثل امکان گشتن در دنیای نسبتا بزرگ آن و پیدا کردن آیتم‌های مختلف در گوشه و کنار جهان بازی، از جمله ویژگی‌هایی بودند که State of Decay را به اثری قابل قبول تبدیل کردند. در جریان نمایشگاه E3 2016، مایکروسافت رسما نسخه دوم این بازی را هم معرفی کرد و در جریان E3 2017 هم اعلام کرد که State of Decay 2 در سال ۲۰۱۸ برای ایکس‌باکس وان و ویندوز منتشر خواهد شد.

State of Decay 2 از حیث داستان و گیم‌پلی، شباهت زیادی به نسخه قبلی خود خواهد داشت. در این نسخه هم گیمر خودش را در حالی پیدا می‌کند که در یک جهان آخرالزمانی و مملو از زامبی گیر افتاده و باید با گشتن در دنیای بازی و پیدا کردن آیتم‌ها و سلاح‌های مختلف، برای زنده ماندن تلاش کند. همچنین در این نسخه، شاهد اضافه شدن حالت Co-Op هستیم و می‌توانید در یک تیم چهارنفره با دوستان‌تان، به مبارزه با زامبی‌ها بروید یا ماموریت‌های مختلفی را پشت سر بگذارید. به هر حال بازی‌های سبک تلاش برای بقا و آخرالزمانی، طرفداران زیادی دارند و مخصوصا اگر بازی کیفیت بالایی داشته باشد، می‌تواند افراد زیادی را جذب کند. امیدواریم State of Decay 2 ضمن حفظ نقاط قوت نسخه قبلی، ضعف‌های آن را هم برطرف کند و به اثری در این سبک که مدت‌ها منتظرش بودیم، تبدیل شود.

۲۳- The Crew 2

  • سازنده: ایوری تاور
  • ناشر: یوبی‌سافت
  • پلتفرم: پلی‌استیشن ۴، ایکس‌باکس وان و پی‌سی
  • تاریخ انتشار: سه ماهه دوم یا سوم ۲۰۱۸

زمانی که بازی The Crew در سال ۲۰۱۴ منتشر شد، ایده‌های بسیار خوبی به عنوان یک بازی ریسینگ با جهانی شدیدا بزرگ داشت و همه، انتظار زیادی از این بازی داشتیم. با این حال بازی در عمل نتوانست خیلی در حد ایده‌هایش ظاهر شود و مشکلات ریز و درشت مختلف، در نهایت باعث شدند تا The Crew به چیزی فراتر از یک بازی ریسینگ معمولی تبدیل نشود. اما این مساله باعث نشد تا یوبی‌سافت خیلی زود بی‌خیال این سری و سبک ریسینگ شود و سال گذشته، رسما دنباله آن را با نام The Crew 2 معرفی کرد که وظیفه ساخت آن، به استودیو Ivory Tower واگذار شده و بازی این بار هم ایده‌هایی دارد که اگر در عمل هم به درستی اجرا شوند، قطعا با یک بازی ماشین سواری آرکید شدیدا هیجان‌انگیز و دیوانه‌وار رو‌به‌رو خواهیم بود.

The Crew 2 از خیلی جهان شبیه به نسخه اول است و دوباره با بازی‌ای طرف هستیم که حالتی جهان‌باز دارد و می‌توانید آزادانه در جهان بزرگ آن که با الهام از کل کشور آمریکا طراحی شده، به گشت و گذار بپردازید و در انواع و اقسام مسابقات شرکت کنید. اما یکی از ویژگی‌های جذاب بازی The Crew 2، وجود انواع دیگری از وسایل نقلیه در کنار ماشین‌ها مثل موتور سیکلت، قایق و حتی هواپیما است که هر یک از آن‌ها، سبک رانندگی منحصر‌به‌فردی دارند. از طرف دیگر، سازندگان یک سری مسابقه ترکیبی را هم به بازی اضافه کرده‌اند و ممکن است مثلا بخشی از مسیر مسابقه را با ماشین پشت سر بگذارید و سپس در ادامه سوار هواپیما شوید و بخش نهایی را هم با قایق مسابقه دهید! به‌علاوه مسابقاتی در سبک‌های مختلف مثل مسابقات خیابانی، مسابقات آف رود و مسابقات حرفه‌ای را در بازی شاهد خواهیم بود و امکان شخصی‌سازی ماشین هم نقش بسیار مهمی در The Crew 2 خواهد داشت. بازی The Crew 2 ابتدا قرار بود در سه ماهه نخست سال ۲۰۱۸ منتشر شود ولی بعدا یوبی‌سافت تصمیم گرفت تا برای توسعه بهتر بازی، آن را تاخیر زده و در نیمه دوم سال ۲۰۱۸ منتشر کند. به هر حال امیدواریم The Crew 2 بتواند با برطرف کردن مشکلات نسخه قبلی، تجربه‌ای عالی از یک بازی ریسینگ را ارائه کند.

۲۴- The Wolf Among Us: Season 2

  • سازنده: تل‌تیل گیمز
  • ناشر: تل‌تیل گیمز
  • پلتفرم: پلی‌استیشن ۴، ایکس‌باکس وان و پی‌سی، موبایل
  • تاریخ انتشار: ۲۰۱۸

کمپانی تل‌تیل گیمز طی سال‌های اخیر، بازی‌های داستان محور مختلفی را بر اساس مجموعه‌هایی مثل بتمن، Game of Thrones و The Walking Dead ساخته است که در کل، بازی‌های با‌کیفیتی هم بوده‌اند. اما یکی از متفاوت‌ترین بازی‌های این شرکت که به اعتقاد خیلی‌ها بهترین بازی آن‌ها هم به شمار می‌رود، The Wolf Among Us است که فصل اول آن در قالب پنج اپیزود طی سال‌های ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴ منتشر شد. این بازی که بر اساس کمیکی نوشته بیل ویلینگهام ساخته شده و البته حالتی پیش درآمد برای کمیک مذکور داشت، داستان بسیار خوبی روایت می‌کرد و شخصیت‌پردازی عالی هم داشت که باعث شدند The Wolf Among Us تحسین منتقدین و گیمر‌ها را در پی داشته باشد. با اینکه پس از اتمام فصل اول سه سال برای معرفی فصل دوم The Wolf Among Us منتظر ماندیم، اما این بازی نهایتا در سال ۲۰۱۷ معرفی شد و قرار است امسال شاهد انتشار آن باشیم.

با اینکه تل تیل گیمز هنوز اطلاعات خیلی زیادی از بازی منتشر نکرده، اما فصل دوم بازی داستانی مستقل از فصل اول آن روایت خواهد کرد و نباید خیلی منتظر رونمایی از راز کلیف‌هنگر پایانی نسخه اول بازی بمانیم. در این نسخه مجددا شاهد حضور شخصیت‌های Adam Harrington و Erin Yvette خواهیم بود و قطعا رابطه بین این دو، مهم‌ترین مساله در داستان بازی خواهد بود. در زمینه گیم‌پلی هم بازی شباهت زیادی به دیگر ساخته‌های تل‌تیل گیمز خواهد داشت و مهم‌ترین جنبه بازی، تصمیم‌هایی خواهد بود که در طول داستان می‌گیرید و می‌توانند روی اتفاقات زیادی در بازی تاثیر داشته باشند. از طرف دیگر، قطعا صحنه‌های اکشن نیز بخش مهمی از بازی خواهند بود. به هر حال تایید رسمی فصل دوم The Wolf Among Us یکی از اتفاقات خوب برای طرفداران بازی‌های تل‌تیل گیمز بود و بی‌صبرانه منتظر تجربه این بازی در سال جدید هستیم.

۲۵- Vampyr

  • سازنده: دونت‌ناد
  • ناشر: فوکوس هوم اینتراکتیو
  • پلتفرم: پلی‌استیشن ۴، ایکس‌باکس وان و پی‌سی
  • تاریخ انتشار: ۲۰۱۸

استودیو دونت‌ناد پس از خلق بازی Life is Strange که اثری شدیدا تحسین‌شده بود، تصمیم گرفت تا در تجربه جدیدش سراغ یک بازی کاملا متفاوت با نام Vampyr برود. بازی‌ای که قرار بود در سال ۲۰۱۷ منتشر شود و به همین دلیل، در لیست بازی‌های مورد انتظار سال ۲۰۱۷ زومجی نیز حضور داشت. با این حال بازی پس از مدتی تاخیر خورد و حال، قرار است در سه ماهه اول یا دوم سال ۲۰۱۸ منتشر شود.

داستان بازی Vampyr در شهر لندن و در سال ۱۹۱۸ جریان دارد و در آن، به دورانی از تاریخ بریتانیا سفر می‌کنیم که تب اسپانیایی که یک نوع بیماری واگیردار بود، در این منطقه شیوع پیدا کرده بود و افراد زیادی را به کام مرگ می‌کشاند. شخصیت اصلی بازی، دکتری به نام جاناتان رید است که به خون‌آشام تبدیل شده است و در شرایطی قرار دارد که باید، تصمیم‌های سختی بگیرد؛ چرا که وی از یک طرف به عنوان دکتر وظیفه درمان مردم را برعهده دارد و از طرفی، تبدیل شدنش به خون آشام باعث شده تا هر از گاهی تشنه خون انسان باشد. از حیث گیم‌پلی، Vampyr یک بازی اکشن نقش آفرینی سوم‌شخص خواهد بود که البته تصمیم‌های شما هم در آن نقش مهمی دارند و از این نظر، بازی شباهت‌هایی با ساخته پیشین دونت‌ناد دارد و تصمیم‌هایی که در طول بازی می‌گیرید، باعث بروز اتفاقات مختلفی خواهند شد و ممکن است در نهایت به مرگ یا زنده ماندن افراد زیادی ختم شوند. همچنین Vampyr دنیایی نیمه جهان‌باز خواهد داشت و شاهد لندنی با چهار منطقه مختلف هستیم.

به هر حال بازی Vampyr تا به امروز نمایش‌های امیدوارکننده‌ای داشته و حتی نمایش آن در E3 2017، باعث شد تا گیمزرادار آن را بهترین نمایش این رویداد انتخاب کند و باید منتظر ماند و دید که آیا Vampyr در نهایت در حد انتظار‌ها ظاهر خواهد شد یا خیر.

البته باید در نظر داشت که در این لیست، سراغ بازی‌هایی رفتیم که انتشارشان برای سال جاری تایید شده است یا حداقل به احتمال خیلی زیاد منتشر خواهند شد و به همین دلیل هم به بازی‌هایی مثل Death Stranding یا The Last of Us 2 اشاره نکردیم که قطعا اگر در سال ۲۰۱۸ منتشر شوند، جزو مهم‌ترین بازی‌ها خواهند بود. حال نوبت شما است تا بگویید که از بین این بازی‌ها یا آثاری که خودتان در نظر دارید، بیش‌تر منتظر کدام یک در سال ۲۰۱۸ هستید؟

[ad id='39844']

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *