اهانت بی سابقه شرکت سامسونگ به ورزشکاران ایرانی و مردم ایران

[ad id='39844']

 

 

 «تابناک»؛ نزدیک سه ماه پیش، شماری از هموطنانمان راهی کره جنوبی شدند تا در اتفاقی حضور پیدا کنند که در تاریخ به ثبت می‌رسد و برای جهانیان بااهمیت است؛ مراسم حمل مشعل المپیک، که در منطقه مرتفع و کوهستانی این کشور برگزار می‌شد؛ منطقه‌ای با نام «پیونگ چانگ» که البته هیچ نسبتی با «پیونگ یانگ»، پایتخت کره شمالی ندارد!

حضور هشت، نه تن از هموطنانمان در مراسم حمل مشعل المپیک، ولو نسخه کمتر مشهور و زمستانی آن، اتفاقی نیست که بتوان از آن صرف نظر کرد، اما آن حضور به دلایلی آن گونه که باید مورد توجه عموم ایرانیان قرار نگرفت. شاید از این رو که سرشناس‌ترین چهره آن جمع، بهرام رادان، بازیگر سینما بود، نه یکی از پرشمار چهره‌های ورزشی و صاحب نام کشورمان. شاید هم به این دلیل کمتر مورد توجه قرار گرفت که همه این اتفاق، یک نمایش تبلیغاتی بود و بس!

تبلیغاتی که پشت آن «سامسونگ»، شرکت مشهور این کشور قرار داشت؛ همان شرکتی که سال‌های طولانی ا‌ست سهم بزرگی در بازار کشورمان دارد و نام و شهرتش تا دورترین نقاط کشورمان هم رفته است. شرکتی که معایب و مزایای محصولاتش منظور این گزارش نیست، بلکه رفتار دوگانه مدیرانش چیزی ا‌ست که در ساعات اخیر مورد توجه ایرانیان قرار گرفته، حتی خشم بسیاری را به دنبال داشته و دستمایه نگارش این مطلب قرار گرفته

به نظر شما، هزینه جلب نظر و اعزام شماری از هموطنانمان به کره جنوبی برای حمل مشعل المپیک زمستانی بیشتر است یا اهدای چند تلفن هوشمند به ورزشکاران المپیکی کشورمان؟ دلیل تن دادن به اولی و سر باز زدن از دومی چه چیزی غیر از منفعت طلبی ایشان و سیاسی کاری شان است؟
اتفاقی که در ادامه آن سفر تبلیغاتی و البته در تعارض با آن قرار دارد. ماجرا با خبری شروع شد که ساعاتی پیش خبرگزاری «یونهاپ»، خبرگزاری دولتی و رسمی این کشور منتشر کرد و بر اساس آن، قرار است آن دسته از ورزشکاران کشورمان که به المپیک زمستانی راه یافته‌اند، از یک هدیه تبلیغاتی محروم شوند؛ هدیه‌ای که به همه عرضه خواهد شد، الا ورزشکاران دو کشور؛ ایران و کره شمالی!

یونهاپ در این باره نوشت: «ورزشکاران دو کشور ایران و کره شمالی از دریافت تلفن‌های همراه هوشمند در بازی‌های المپیک زمستانی منع شدند.» یعنی محروم شدن از دریافت یکی از چهار هزار دستگاه گوشی هوشمندی که شرکت سامسونگ به کمیته المپیک زمستانی کره جنوبی اهدا کرده تا در اختیار ورزشکاران شرکت کننده در این رقابت‌ها قرار دهد؛ تصمیمی که مقامات کره دلیل آن را تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران و کره شمالی اعلام کردند.

اما کدام تحریم؟ این شاید بی‌معنی‌ترین پرسشی باشد که می‌شود در خصوص این تصمیم پرسید، چون اگر از محصولات سامسونگ دور و اطرافمان یا در دستمان هم نباشد، در زندگی روزمره به وفور مقابل چشمانمان قرار دارد یا به واسطه تابلو‌های تبلیغاتی محیطی یا تبلیغات رادیویی و تلویزیونی، به زندگی مان سنجاق شده تا ثابت شود هیچ ارتباطی میان هیچ گونه تحریمی با سامسونگ وجود ندارد و حتی برعکس، این شرکت از جمله شرکت‌های بزرگ جهانی است که با تحریم کشورمان سود خوبی به دست آورده است!

حساب سرانگشتی و ساده‌ای که می‌توان اعزام جمعی از هموطنانمان به کره برای حمل مشعل المپیک و گرفتن عکس یادگاری با لوگو‌های سامسونگ را هم برای تأیید آن یادآوری کرد تا ربط دادن تحریم و سامسونگ به یکدیگر خنده‌دار‌تر جلوه کرده و محروم کردن ورزشکاران المپیکی کشورمان از هدایای این شرکت، ناراحت کننده و توهین آمیز به نظر برسد.

اقدامی که البته با روح این مسابقات ورزشی هم همخوانی ندارد و باید با واکنش کمیته بین المللی المپیک مواجه شود، اما پیش از آن، انتظار می‌رود به عذرخواهی مدیران سامسونگ از ورزشکاران و مردم کشورمان گره خورده و علاوه بر آن، به اعمال مجازاتی توسط مسئولان کشورمان برای این شرکت گره بخورد. مسئولانی که دست کم تا این لحظه ترجیح داده‌اند در این خصوص سکوت کنند!

[ad id='39844']

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *