معرفی و نقد فیلم بی صدا (Mute) لال شبکه نتفلیکس

[ad id='39844']

 

زومجی  –  فیلم Mute یا در زبان فارسی بی‌صدا یا لال، یکی از جدیدترین آثار علمی، تخیلی، اسرار‌آمیز و هیجان انگیز شبکه نتفلیکس (Netflix) است که به‌دست دانکن جونز، کارگردان آثاری همچون فیلم Source Code (کد منبع) و نویسنده و کارگردان فیلم Warcraft (وارکرفت)، کارگردانی شده است. در فیلم بی صدا، بازیگران و هنرمندان بااستعداد و محبوبی همچون الکساندر اسکارشگرد در نقش لئو، پل راد در نقش کاکتوس بیل (یک جراح آمریکایی)، جاستین ثرو در نقش داک (بهترین دوست و همکار کاکتوس)، زینب صالح در نقش نادره (دوست گمشده لئو)، رابرت شیهان در نقش لوبا، گیلبرت اوور در نقش ماکسیم، یانیس نیوونر در نقش نیکی سیمسک، رابرت کازینسکی در نقش راب، نول کلارک در نقش استورات، دامینیک مانهن در نقش آزوالد و فلورنس کازومبا در نقش تانیا و چند تن دیگر حضور داشته و به ایفای نقش پرداخته‌اند. 

فیلم لال در تاریخ ۲۳ فوریه ۲۰۱۸ (۴ اسفند ۱۳۹۶) در شبکه نتفلیکس به طور عمومی اکران شد و تا به امروز امتیاز ۳۵ را از بین ۲۱ نقد فیلم که در سایت متاکریتیک قرار گرفته، به دست آورده است. علاوه بر کارگردانی، دانکن جونز کار نوشتن فیلمنامه فیلم Mute را بر عهده داشته است. طرح اصلی داستان را هم خود جونز مطرح کرده است. مایکل رابرت جانسون هم همکار جونز در نوشتن فیلمنامه این اثر بوده است. استورات فنگن تهیه کننده این فیلم علمی تخیلی است. به عنوان یک معرفی کوتاه از الکساندر اسکارشگرد که نقش شخصیت اصلی فیلم را ایفا می‌کند، در میان مهم‌ترین آثاری که او ایفا کرده می‌توان به فیلم The Legend of Tarzan (افسانه تارزان) و همچنین سریال Big Little Lies (دروغ‌های کوچک بزرگ) اشاره کرد. دانکن جونز سال‌های زیادی است که قصد ساخت این اثر را دارد و به نوعی این فیلم را دنباله‌ای برای فیلم Moon (ماه) می‌داند؛ به همین دلیل او در طی این سال‌ها شوق و اشتیاق زیادی برای ساخت اولین دنباله خود داشت.

از آنجا که مدت کمی است که فیلم Mute در شبکه نتفلیکس به طور عمومی به نمایش درآمده است، منتقدین مطرح جهانی نقد و امتیاز‌های خود را برای این فیلم منتشر کرده‌اند. در ادامه مروری بر نقد فیلم Mute از دید سایت‌های معتبر دنیا خواهیم داشت؛ اما پیش از آن می‌توانید خلاصه‌ی رسمی‌ داستان این فیلم را که توسط شبکه Netflix منتشر شده هم بخوانید:

داستان این فیلم در آینده و در شهر برلین اتفاق می‌افتد؛ البته اتفاقات آنقدر در سال‌های دور نیست که نتوان با آن هم‌ذات‌پنداری کرد. در این شهر پر از سر و صدا و اغلب اوقات بی‌رحم، لئو (با بازی الکساندر اسکارشگرد) که از کودکی قدرت تکلم خود را از دست داده، خیلی سخت در میان خیابان‌های تاریک، میادین شلوغ و در بین طیف گسترده مردم ساکن حاشیه‌های شهر، به دنبال دوست گمشده، تنها عشق زندگی و راه رسیده به رستگاری‌اش می‌گردد. همینطور که او در‌به‌در به دنبال تنها عشق زندگی و در کنار آن به دنبال رسیدن به پاسخ سوال‌هایش است، متوجه می‌شود که کاملا غیرارادی خود را درگیر کارهای کاکتوس بیل (با بازی پل راد) و داک (با بازی جاستین ثرو) کرده است. کاکتوس و بیل، دو جراح بد دهن ارتش آمریکا هستند که آنها هم به نوبه خود، در حال انجام ماموریتی که به آنها سپرده شده، هستند.

 

حال بیایید با هم نگاهی به نقدهای منتشر شده از فیلم Mute بیندازیم:

اریک کان | ایندی وایر

۵۸ از ۱۰۰

فیلم Mute خیلی مضحک و مزخرف است، اما برخی اوقات و وقتی به بعضی از نقاط داستان می‌رسد، جالب می‌شود.

دیوید گریفین | آی جی ان

۵۵ از ۱۰۰

فیلم Mute تلاش بسیار زیادی می‌کند تا یک داستان علمی تخیلی دگرگون‌شده را برای مخاطب بازگو کند و مدام مشکل داشته و قصد دارد این کار را با قهرمانی که محبوبیت زیادی ندارد، انجام دهد.

ایمی نیکلسون | آپروکس

۵۰ از ۱۰۰

این فیلم به گونه‌ای ساخته شده که به طور کامل هم پر از صحنه‌های عجیب و غریب است و هم خسته‌کننده. با اینکه من در حین تماشای این اثر جزئیات نوآورانه دانکن جونز را به عنوان یک کارگردان تحسین می‌کردم، اما نظری که در پایان دارم این است که به طور کلی می‌توان گفت که این اثر، فیلم خیلی سبکی بود. 

کریس ناشاواتی | اینترتینمنت ویکلی

۵۰ از ۱۰۰

شاید تنها نکته مثبتی که در این فیلم وجود دارد، حضور جونز به عنوان کارگردان باشد؛ زیرا او از قوه تخیل بسیار خوبی برخوردار است و می‌تواند یک دنیای جدید و متفاوت خلق کند. او همانند ریدلی اسکات که فیلم Blade Runner (بلید رانر) را ساخته، در تمامی گوشه‌ها و زوایا عناصر بسیار جالبی به کار برده است.

زوئی مارگولیس | CineVue

۴۰ از ۱۰۰

دانکن جونز دارای استعداد بسیار خوبی در زمینه کارگردانی است. با این اوصاف نمی‌توان گفت که اشکال اصلی به کارگردان وارد است. حتی اگر بازیگران هم به نحو احسن نقشی را که به آنها داده شده بود ایفا می‌کردند، فیلمنامه‌ای که برای این اثر در نظر گرفته شده بسیار ضعیف و دارای اشکال بود و همین موضوع، تا این حد این فیلم را ضعیف کرده است.

 

برایان تالریکو | RogerEbert.com

۳۸ از ۱۰۰

متاسفانه موردی که در رابطه با فیلم Mute وجود دارد این است که برخلاف آثار قبلی، در این یک مورد اشتیاق و استعداد دانکن جونز نتوانست راه خود را برای هنرنمایی روی پرده سینماها پیدا کند. همین موضوع دلیل اصلی بود که بینندگان نتوانستند همان شور و اشتیاقی را که جونز در طی سال‌های اخیر برای این اثر داشته است تجربه کنند.

چاک بوون | مجله اسلانت

۲۵ از ۱۰۰

این فیلم آنقدر آهسته پیش می‌رود و برخی اوقات ضعیف می‌شود که تصور اینکه این دانکن جونز همان دانکن جونزی است که پیشتر دو اثر سرگرم‌‌کننده و زیبا همانند فیلم کد منبع و فیلم ماه را کارگردانی کرده، دشوار می‌شود.

رابرت آبله | رپ

۲۰ از ۱۰۰

وقتی صحنه به صحنه این فیلم را تماشا می‌کنی، مدام با خود فکر می‌کنی که درون داستان این اثر چه چیز خاصی وجود دارد که ضرورت ساخت و اکران این فیلم را به وجود آورده است. هر لحظه خیلی سخت‌تر از قبل می‌توانی به نتیجه برسی.

دیوید سیمز | آتلانتیک

۱۵ از ۱۰۰

فیلم لال اثر بسیار مسخره و افسرده‌کننده‌ای بود. اما در میان آثار علمی تخیلی که شبکه نتفلیکس اخیرا پخش کرده، می‌توان گفت که از فیلم The Cloverfield Paradox (پارادوکس کلاورفیلد) بسیار بهتر عمل کرده است. با این حال، زمانی که به حضور فیلمسازان بسیار خوب این فیلم فکر می‌کنید، قضیه خیلی غم‌انگیز و افسرده‌کننده می‌شود.

لازم به ذکر است که فیلم Mute توانسته رتبه هشتاد و هشتم را در لیست بهترین و رتبه یازدهم را در بین مورد بحث‌ترین آثار سینمایی سال ۲۰۱۸ از آن خود کند. همچنین در پایان و به‌عنوان جمع‌بندی باید گفت که فیلم Mute نمره‌هایی کسب کرده که باعث می‌شوند بتوانیم آن را تجربه‌ای نه‌چندان جالب و جذاب بدانیم. به‌علاوه به نظر می‌رسد که با فیلم نسبتا ضعیفی رو‌به‌رو هستیم که به احتمال زیاد جمع کثیری از طرفداران آثار سینمایی و بینندگان اینگونه کارها، از آن ناراضی خواهند بود؛ اگرچه برخلاف نظر منتقدان، تقریبا بخش خیلی زیادی از بینندگان، تماشای آن را دوست داشته و نمره بالاتری نسبت به منتقدان به آن داده‌اند.

[ad id='39844']

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *