معرفی و نقد انمیشن رالف خرابکار ۲ (رالف اینترنت را خراب می​کند) دیزنی

[ad id='39844']

 

آلبالو – مدت​هاست دیزنی با دنباله فیلم​های انیمیشنی​ اکران شده در سینما، مشکل داشته است. در واقع تنها دفعه​ای که استودیوی انیمیشنی دیزنی یک دنباله مستقیم برای انیمیشنی سینمایی تولید کرد، سال ۱۹۹۰ و “امدادگران: ماموریت زیرزمینی” (The Rescuers Down Under) بود. اما اینبار نیز در سال ۲۰۱۸، نوبت “رالف خرابکار” (Wreck-It Ralph) شده است تا دنباله​ای برای خود داشته باشد، “رالف خرابکار ۲: رالف اینترنت را خراب می​کند” (Ralph Breaks the Internet: Wreck-it Ralph 2).

اولین فیلم ما را به دنیایی درون بازی​های ویدئویی برد. دنباله آن، همانطور که از نامش پیداست، همان سبک را دنبال کرده و وارد دنیای اینترنت می​شود. با چنین زمین وسیعی، تقریبا امکان هر چیزی وجود دارد، و خب تا جایی که خبر داریم، قرار است واقعا همینطور شود. این شما و این تمام اطلاعاتی که تا این لحظه از این انیمیشن داریم:

تاریخ اکران “رالف خرابکار ۲”

آخر هفته​ها معمولا در تاریخ اکران فیلم​های معروف، نقش خاصی دارند، دیزنی نیز خصوصا در این زمینه تخصص خاصی پیدا کرده است. اما معروف​ترین این آخر هفته​ها، آخر هفته و تعطیلات روز عید شکرگزاری است. فیلم​هایی همچون “یخ زده” (Frozen)، “موآنا” (Moana) و “کوکو” (Coco) همگی روز قبل از عید شکرگزاری اکران شده​اند، “رالف خرابکار ۲: رالف اینترنت را خراب می​کند” نیز پیرو همین سنت، سفیر دیزنی در تعطیلات سال ۲۰۱۸ خواهد بود. البته در اصل رالف ۲ قرار بود در بهار اکران شود، اما با توجه به مشکلات دیزنی در ساخت “غول​آسا” (Gigantic)، اکران رالف تا ماه نوامبر عقب افتاد. از آنجا  که همزمان با اکران رالف ۲، “کرید” (Creed 2) نیز اکران می​شود، به نظر رقابتی جدی در تصاحب گیشه در پیش خواهد بود، خصوصا آنکه هفته قبل از آن نیز “جانوران شگفت‌انگیز: جنایات گریندل‌والد” (Fantastic Beasts: The Crimes of Grindelwald) بر روی پرده سینماها خواهد رفت.

رده بندی سنی “رالف خرابکار ۲”

در مورد تاریخ دقیق عرضه “رالف خرابکار ۲: رالف اینترنت را خراب می​کند” فعلا نمی​توان اظهار نظر کرد. اما فیلم قبلی با رده بندی سنی “مناسب برای سنین بالای ۱۳ سال، با نظارت والدین” (PG-13 rating) عرضه شد که باعث می​شود حدس بزنیم دنباله آن نیز همان شیوه را دنبال خواهد کرد. از آنجا که در مورد استودیوی دیزنی صحبت می​کنیم، قطعا گزینه دیگری روی میز نخواهد بود، و رده بندی PG-13 نیز مدت​هاست به استاندارد انیمیشن​های دیزنی تبدیل شده است. البته فیلم قبلی می​توانست با رده بندی “مناسب برای تمام سنین” (G rating) نیز عرضه شود که فکر می​کنیم سبک آن نباید در دنباله​اش آنقدری فرق کرده باشد که بر رده بندی سنی آن تاثیری بگذارد.

داستان “رالف خرابکار ۲”

اولین جزئیات پیرامون “رالف اینترنت را خراب می​کند”، تابستان قبل و در نمایشگاه D23 دیزنی منتشر شد. البته با توجه به نام آن حداقل اینکه داستان فیلم در کجا دنبال خواهد شد، واضح است، اما حالا کمی اطلاعات راجع به چرایی آن نیز داریم. به نظر می​رسد بازی “شوگر راش” که در فیلم قبلی در دنیای گیم​نت با آن آشنا شدیم، نیازمند یک قطعه جایگزین است. رالف و ونلوپه با کمک مسیری که به تازگی نصب شده و دنیای گیم​نت را به اینترنت متصل می​کند، به دنبال آن قطعه به راه میافتند. حدس می​زنیم که این سفر، آن​ها را به دنیای متفاوتی در اینترنت خواهد برد، درست مشابه فیلم قبلی و ماجراجویی رالف در بازی​های مختلف. البته هنوز نمی​دانیم که چطور قرار است چند شخصیت دیجیتالی یک قطعه فیزیکی را در اینترنت پیدا کرده و با خود بیاورند. شاید باید در سایت آمازون به خرید بروند و روز بعد آن را تحویل بگیرند، شاید هم قرار است در یک مزایده آنلاین سایت eBay شرکت کرده و برنده شوند. در هر صورت به خوبی یادمان هستم که خراب شدن بازی چه بلایی سر بازی “فیکس ایت فیلکس” آورد، امیدواریم آن آشوب و بهم ریختگی اینبار به سراغ شوگر راش نیامده باشد.

نویسندگان

داستان “رالف خرابکار ۲: رالف اینترنت را خراب می​کند” نشان از نویسندگانی قوی و البته باتجربه دارد. سرپرست آن​ها، “جیم ریردون” است که رالف خرابکار قبلی و “زوتوپیا” (Zootopia) را در کارنامه خود دارد. یکی دیگر از نویسندگان، “پاما ریبون” است که در “موآنا” (Moana) دستیار نویسنده بوده است و سریال​های طنزی همچون “ذهن مونیکا” (Mind of Mencia) و “کدام سامانتا” (?Samantha Who) نیز در کارنامه​اش دیده می​شوند. سومین نویسنده نیز، “فیل جانسون” است که یکی از نویسندگان فیلم​نامه نهایی رالف خرابکار قبلی و “زوتوپیا” است. البته او وظیفه مهم دیگری نیز در این فیلم دارد که در قسمت بعد به آن خواهیم رسید.

کارگردانان

فیلم قبلی، رالف خرابکار، تنها یک کارگردان داشت، “ریچ موور”، که البته “زوتوپیا” را نیز کارگردانی کرده است. او اینبار نیز به عنوان یکی از کارگردانان “رالف خرابکار ۲: رالف اینترنت را خراب می​کند”، و در کنار “پیل جانستون” باز خواهد گشت. این اولین بار است که جانستون کارگردانی یک فیلم را عهده​دار می​شود، اما با توجه به نقش مثبت وی در این مجموعه، انتخاب این فیلم را به عنوان اولین اثرش برای کارگردانی، بسیار جالب می​دانیم و بسیار به او امیدوار هستیم.

رالف خرابکار

مدت​ها قبل از اینکه رسما ساخت دومین فیلم “رالف خرابکار” اعلام شود، می​دانستیم که قرار است دنباله​هایی برای آن ساخته شوند، بیشتر به دلیل آنکه “جان سی. ریلی” همواره اعلام کرده است که به این حرفه و البته به صداپیشگی رالف علاقه​مند است. فیلم قبلی در مورد شخصیتی بود که برای هدف خاصی طراحی شده بود، شخصیتی منفی در یک بازی ویدئویی، که تلاش داشت تا هدفی فراتر از آن در زندگی​اش بیابد. سفر او آغاز شده و او را از دنیای ۸ بیتی خودش به دنیای مدرن و امروزی بازی​هایی همچون تیراندازی اول شخص و مسابقات ماشین​سواری برد. رالف به آنچه که می​خواست رسید، اما مهمتر از آن، با نقش خودش به عنوان یک فرد بد کنار آمد. احتمالا در “رالف خرابکار ۲: رالف اینترنت را خراب می​کند” نیز با همان رالف سابق روبرو خواهیم شد. گذر کردن از دنیای بازی​ها و وارد شدن به دنیای بسیار وسیع اینترنت، احتمالا برای او بسیار سخت خواهد بود. در فیلم قبل به خوبی دیدیم که شخصیت​ها به خوبی هویت همان سالی که بازی آن​ها در آن تولید شده است را پیدا کرده​اند، پس احتمال می​دهیم رالف که بیش از ۳۰ سال سن دارد، بیش از همه در دنیای اینترنت سردرگم شود. اینطور وعده داده شده است که دوستی میان رالف و ونلوپه در این دنباله به امتحان گذاشته خواهد شد، باید منتظر بمانیم و ببینیم که این امتحان چگونه خواهد بود و چگونه به اتمام خواهد رسید.

ونلوپه وان شوآتز

بیشتر داستان رالف خرابکار قبلی در سرزمین شوگر راش دنبال شد، بازی مسابقات ماشین​سواری از جنس آبنبات و شکلات، خانه ونلوپه، با صدای بامزه “سارا سیلورمن”. در انتهای فیلم قبلی متوجه شدیم که ونلوپه در واقع شاهدخت سرزمینش است، که البته زندگی او به عنوان یک باگ رایانه​ای، باعث شده بود در لباس​های امروزی احساس راحتی بیشتر داشته باشد تا یک لباس فاخر قدیمی. شوگر راش مبدا داستان این دنباله نیز هست، چرا که سفر رالف و ونلوپه به اینترنت از آنجا شروع می​شود که آن دو به دنبال قطعه​ای هستند که دستگاه بازی شوگر راش را درست می​کند. این موضوع ممکن است باعث شود برخلاف نام واضح فیلم، رالف دیگر شخصیت اصلی نبوده و داستان بیشتر حول محور ونلوپه بچرخد.

فیکس ایت فیلکس

فیکس ایت فیلکس نام بازی​ای است که رالف در آن زندگی می​کرد، و فیلکس یکی از مهمترین شخصیت​های این بازی و البته فیلم قبلی بود. درحالی که به نظر می​رسد “جک مک​بریر” آخرین نفری بود که از ساخت دنباله​ای بر رالف خرابکار باخبر شد، تایید شده است که مجددا برای ایفای نقش قبلی خودش باز خواهد گشت، مردی که همه چیز را درست می​کند. فعلا مشخص نیست که آیا نقش او از قبل با اهمیت​تر خواهد بود یا نه، اما از آنجا که او در انتهای فیلم قبل ازدواج کرد، فرصت​های بسیار زیاد و البته جذابی در انتظار او و همسرش خواهد بود.

کالهون

صداپیشگی تازه عروس فیکس ایت فیلکس، زنی بسیار قوی به نام “کالهون” را، “جین لینچ” بر عهده دارد. این بازیگر تایید کرده است که در این فیلم نیز حضور خواهد داشت، حدس می​زنیم که نقش او و فیلکس همچون فیلم قبلی تا حدودی اهمیت خواهد داشت، البته این فعلا فقط یک احتمال است. بازی جنگی مدرن و پیشرفته کالهون، به نوعی بیانگر سلیقه نسل حاضر در دنیای بازی​های ویدوئی بود، از اینرو او می​تواند در دنیای آنلاین اینترنت بسیار محبوب شده و بهتر از بقیه دوام بیاورد.

آقای لیتواک

یکی از شخصیت​های فیلم قبلی که هنوز حضورش در دنباله آن تایید نشده است، آقای لیتواک است، صاحب گیم​نتی که رالف و دیگر دوستانش در آن زندگی می​کنند. صداپیشگی او را “اد اونیل” برعهده داست، هرچند که او از شخصیت​های اصلی فیلم اول نبود، اما از آنجا که داستان این فیلم نیز مربوط به همان شخصیت​ها و همان گیم​نت است، احتمال زیادی وجود دارد که او را همچون قبل، ملاقات کنیم.

دیگر شخصیت​هایی که باز می​گردند

تعداد شخصیت​های فرعی رالف خرابکار بسیار بسیار زیاد است، از اهالی “سرزمین خوب” گرفته، تا فیکس ایت فیلکس و سایر مسابقه​دهندگان شوگر راش. از آنجا که داستان این فیلم قرار است بیرون از دنیای بازی​های ویدئویی باشد، به نظر می​رسد نقش این شخصیت​ها حتی از قبل هم کوچکتر شده باشد. در هر صورت منتظر افرادی همچون “میندی کالینگ” هستیم تا این دنیا را هرچه بیشتر زنده کنند، و کمی در مورد سال​هایی که گذشته است به ما اطلاعات دهند.

فعلا تنها یک شخصیت جدید برای “رالف خرابکار ۲” معرفی شده است. در نمایشگاه D23 تابستان گذشته، عکس​هایی از یک شخصیت جدید به نام “یسسسس” برای حضار به نمایش درآمد که صداپیشگی او را “تاراجی پی.هنسون” بر عهده خواهد داشت. او برای سایتی به نام Buzzaholic که نسخه BuzzFeed در این فیلم است، الگوریتم طراحی می​کند، و قرار است به نوعی راهنمای تور شخصیت​ها در دنیای اینترنت باشد و به آن​​ها در طول این سفرشان کمک کند. در حال حاضر هنوز هیچ تصویری از او به صورت عمومی منتشر نشده است، اما گفته می​شود شخصیتی با موی آبی و لباسی از جنس کابل​های فیبر نوری است.

صداهای جدید

دو صداپیشه جدید به این اثر ملحق شده​اند تا شخصیت​هایی جدید را زنده کنند که هنوز راجع به آن​ها اطلاعات زیادی نداریم. “آنا ارتیز” از “بتی زشت” (Ugly Betty) اولین بازیگر جدید بود که البته گفته شد شخصیتی غیر مهم را صداپیشگی خواهد کرد، و این تنها چیزی است که راجع به او می​دانیم. “جیمز کردن” مجری برنامه نیمه شب نیز که جدیدا انگار به حرفه صداپیشگی علاقه​مند شده است، قرار است در “رالف خرابکار ۲” حضور داشته باشد. خبر حضور او را “جین لینچ” منتشر کرد، از اینرو شاید بتوانیم حدس بزنیم نقش او در ارتباط با “کالهون” در فیلم جدید خواهد بود.

آلان تودیک

این روزها در مورد آثار دیزنی می​توان از دو چیز مطمئن بود؛ یک، اینکه در ابتدا فیلم با یک قلعه زیبا و بزرگ شروع خواهد شد، دو، اینکه قرار است در قسمتی از فیلم، ابتدا، انتها، یا شاید بخشی در میانه، صدای آلان تودیک را بشنوید. او در طول سال​​های اخیر در بسیاری از آثار انیمیشنی دیزنی حضور داشته است، یکی از مهمترین آن​ها، “پادشاه کندی” در “رالف خرابکار ۱”. تودیک تایید کرده است که در دنباله آن نیز حضور خواهد داشت، البته در نقشی متفاوت. این نقش می​تواند شخصیتی اصلی مانند دفعه قبل باشد، یا می​تواند مانند انیمیشن “موآنا” (Moana) فقط صداپیشگی یک خروس در حاشیه فیلم باشد، بنابراین می​گوییم که هر چیزی ممکن خواهد بود.

اشاره به سایر آثار دیزنی

کمپانی دیزنی در طول سال​های اخیر به شرکتی عظیم و مشهور تبدیل شده است، و “رالف خرابکار ۲” نیز قرار است به این واقعیت مهم گریزی بزند، که بخشی از صحنه​ آن نیز در نمایشگاه D23 سال گذشته به نمایش درآمد. شخصیت​های این انیمیشن قرار است به خانه دیزنی در اینترنت، سایت OhMyDisney.com، سری بزنند، جایی که شخصیت​هایی از دنیای دوست​داشتنی مارول و جنگ ستارگان را نیز ملاقات خواهند کرد. در واقع رالف و ونلوپه قرار است همه شاهدخت​های قدیمی و محبوب دیزنی را که کنار هم جمع شده​اند، ملاقات کنند، لحظه​ای که قطعا برای همه طرفداران دیزنی بسیار دوست داشتنی خواهد بود. تمام صداپیشگانی که هنوز این روزها در کنارمان هستند، نقش​های قدیمی خود را ایفا خواهند کرد، و تمام شخصیت​ها از سفید برفی گرفته تا آنا و السا از “یخ زده”، حضور خواهند داشت. اینکه این که این صحنه نقش مهمی در داستان کلی فیلم خواهد داشت یا خیر هنوز مشخص نیست، اما در هر صورت برای سرگرمی هم که باشد، صحنه​ای است که مدت​ها به یاد خواهد ماند.

نظر شما راجع به انیمیشن “رالف خرابکار ۲” چیست؟ آیا مثل ما برای اکران آن هیجان​زده هستید؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

[ad id='39844']

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *