دلیل ممنوع التصویر شدن مهناز افشار و ماجرای دختران خیابان انقلاب

[ad id='39844']

 

 همزمان با انتشار سریال گلشیفته مهناز افشار یکی از بازیگران اصلی این سریال ممنوع التصویر شده است.

مهناز افشار در تویتر خود نوشته است:

به دلیل حمایت از دختران خیابان انقلاب تصویر من تا اطلاع ثانوی در تبلیغات شهری مجموعه نمایش خانگی گلشیفته ممنوع شد.

سریال گلشیفته با بازی مهناز افشار ،نازنین بیاتی،سیامک انصاری،مهدی هاشمی ،و به کار گردانی بهروز شعیبی ساخته شده و قسمت اول سریال روز چهارشنبه ۹ اسفند توزیع شد.

 

 

 


م خیابان انقلاب این روزها بیشتر از قبل به گوش می‌خورد؛ نامی که عجین شده با اعتراض و مطالبه‌گری‌هایی که در روزهای اخیر حتی به خشونت هم کشیده شده و به این اعتراض‌ها، اعتراض می‌شود.
 
فهیمه حسن‌میری: وقتی اولین بار زنی بر ارتفاع پست برق در مقابل یک شیرینی‌فروشی در خیابان انقلاب ایستاد و روسری‌اش را به نشانه اعتراض به حجاب اجباری بر دست گرفت و البته بازداشت شد، شاید کسی فکر نمی‌کرد این رویه ادامه داشته باشد و به موضوعی به نام «دختران خیابان انقلاب» تبدیل شود. اما اینطور شد. افراد دیگری هم با علم به بازداشت و برخورد پلیس، روی همان سکو ایستادند و حتی این شیوه اعتراض به محله‌ها و شهرهای دیگری هم کشیده شد.

این رویه، با وجود تعیین وثیقه‌های سنگین برای زنان بازداشت شده، همچنان ادامه پیدا کرد تا این که کار به جوشکاری و شیب‌دار کردن سکوهای برق رسید و حتی برخورد خشونت‌آمیز با زنانی که در اصطلاح پلیس، رفتاری مجرمانه و کشف حجاب کرده بودند، هل دادن معترضان و پرت کردن آنها که منجر به زخمی شدن و رساندنشان به بیمارستان هم شد. در ادامه، پای پلیس ویژه زنان هم به این ماجرا باز شد و بازداشت زنانی که قانون حجاب را رعایت نکنند،‌ بر عهده پلیس زنان قرار گرفت. قرار است چند اکیپ از پلیس‌های زن نیروی انتظامی،‌ سوار بر خودروهای ون، در شهر تردد کنند تا درصورت ملاحظه زنانی که روسری از سر برداشته‌اند، آنها را بازداشت کنند.

اما این اولین باری نیست که موضوع حجاب در کشورمان چالش‌برانگیز می‌شود، از همان روزهای اول انقلاب تا کنون، گشت‎‌های ارشاد به انواع گوناگون و با اسامی مختلف سعی در تبیین بیشتر رعایت حجاب داشته‌اند و در مقابل، مخالفت‌هایی برای اجبار به نوع پوشش.

 

بعد از گذشت این سال‌ها و در فراز و فرودهایی که رعایت حجاب و تعیین مصادیق و راهکارهایی برای گسترش آن داشته، حالا دوباره معترضانی به نام دختران خیابان انقلاب، اعتراضشان به حجاب را از سر گرفته‌اند و در بین انکارها و نادیده گرفتن‌های اولیه این موضوع از سوی مسئولان، این موضوع آنقدر تکرار شد که مسئولان و چهر‌ه‌های مطرح سیاسی، فرهنگ و اجتماعی هم نسبت به این موضوع واکنش نشان دادند؛ واکنش‌هایی که برخی نشانه موافقت با اعتراض درباره شیوه پوشش بود و برخی مخالفت، برخی هم به شیوه برخورد با معترضان انتقاد داشتند.

موافقان برخورد با دختران خیابان انقلاب به قانونی بودن و لزوم شروعی آن اشاره می‌کنند در حالی که معترضان به شیوه‌های خشونت‌آمیز برخورد با دختران خیابان انقلاب به اصول قانونی تاکید دارند از جمله اصل ۳۷ قانون اساسی که می‌گوید: «اصل، برائت است و هیچکس از نظر قانون مجرم شناخته نمی‌شود مگر این که جرم او در دادگاه صالح ثابت شود.» یا اصل ۳۹ قانون اساسی که تاکید می‌کند: «هتک حرمت و حیثیت کسی که به حکم قانون دستگیر، بازداشت، زندانی یا تبعید شده، به هر صورت که باشد، ممنوع و موجب مجازات است.»

این موضوع، هنوز یکی از موضوعات مهم روز تلقی می‌شود و به نظر می‌رسد موضوع حجاب، تبدیل به یک گفتمان روز شده و  باید منتظر واکنش‌های بیشتری باشیم درباره زنانی که حتی اگر در سایر نقاط شهر هم روسری از سر بردارند،‌ به زنان انقلاب معروف شده‌اند. یکی از تازه‌ترین این واکنش‌ها، نامه زنان مستندساز بود که در نامه‌ای سرگشاده خطاب به نمایندگان مجلس و روسای سه قوه در اعتراض به رفتار خشونت‌آمیز با دختران خیابان انقلاب نوشتند:‌ شما متعهد به اجرا و نظارت بر حُسن اجرای قانون هستید اما آن‌چه اکنون شاهد آن هستیم برخورد خشن و غیرانسانیِ مأموران و ضابطان قانون با شهروندان معترض است. مجریان شما در برابر دیدگان شهروندان، دختران خیابان انقلاب را از سکوهایی که برای اعتراض مسالمت‌آمیزشان انتخاب کرده‌اند، به پایین پرت می‌کنند و دست و پایشان را می‌شکنند، و حتی می‌شنویم در خفا و بازداشت آنان را کتک می‌زنند. تاب مخالفت‌های صلح‌طلبانه را داشته باشید. ما تنها ثبت‌کنندگان وقایع اجتماعی نیستیم. تاریخ هم آن‌ها را ثبت خواهد کرد.

[ad id='39844']

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *