نقد سریال پایتخت ۵ : کمدی سبک و تبلیغ ازدواج کودکان

[ad id='39844']

آثار سازمان اوج در پرمخاطب ترین سریال ایرانی

پخش سری پنجم مجموعه پایتخت در نوروز امسال با حاشیه های زیادی همراه بوده است. در اولین مورد ممیزی بخش هایی از پایکوبی کاراکترهای سریال در قسمت سوم، واکنش هایی به همراه داشت.

در قسمت سوم سریال نوروزی «پایتخت۵» که شخصیت «ارسطو» با بازی احمد مهران‌فر شادی و پایکوبی می‌کند، در بازپخش حذف شد و واکنش‌های زیادی را در شبکه‌های اجتماعی به همراه داشت.

به دنبال حذف این بخش از قسمت سوم سریال «پایتخت۵» به کارگردانی سیروس مقدم و تهیه‌کنندگی الهام غفوری، محسن تنابنده با انتشار تصویری در صفحه شخصی اینستاگرم خود از صداوسیما خواست تا به مردم احترام بگذارد.

حاشیه بعدی در قسمت پنجم سریال ایجاد شد. جایی که نام «امیرحسین قاسمی» حذف شد.

امیرحسین قاسمی در واکنش به این موضوع در صفحه شخصی خود در اینستاگرام نوشت: «حذف اسم من از تیتراژ!!! بنا به مصلحت فقط تا پایان پخش سریال پایتخت سکوت می‌کنم.»

بعدتر الهام غفوری، همسرِ سیروس مقدم، کارگردان سریال پایتخت درباره حذف نام نویسنده از تیتراژ اینگونه توضیح داد:

با توجه به اینکه تیم نگارش ثابت سریال پایتخت با گروه های دیگر مشغول به کار بودند، آقای قاسمی تنها در نگارش سه قسمت ابتدایی سریال به خواست محسن تنابنده به عنوان کمک به گروه نویسندگان اضافه شد و با حضور خشایار الوند و اضافه شدن ایشان عملا همکاری ما با این دوست جوان به پایان رسید.

غفوری افزود: به هر حال نگارش این سریال به تمرکز و سرعت عمل بالا نیازمند است و خشایار الوند به دلیل تمرکز بیشتر خواست به تنهایی ادامه کار را به دست بگیرد و این مساله با نظر مساعد محسن تنابنده همراه شد تا آقای قاسمی از گروه نویسندگان جدا شود و البته همه چیز با هماهنگی و طبق قرارداد مکتوب انجام شده است.

بعد از تمامی این حواشی، پررنگ ترین اتفاقی که باعث اعتراض برخی جامعه شناسان و حقوق دانان شده است، طرح بحث ازدواج «سارا و نیکا»، دو شخصیت نوجوان این سریال است.

واکنش ها به موضوع خواستگاری از سارا و نیکا دو کودک بازیگر در سریال پایتخت از همان روزهای اول پخش این سریال در نوروز امسال آغاز شد. حالا فعالین حقوق کودک معتقدند نمی‌توان در برابر این موج ایجاد شده از سوی تلویزیون برای ترویج ازدواج کودکان سکوت کرد و مسولین این رسانه باید در این زمینه پاسخگو باشند.

موضوع اصلا شوخی بردار نیست. تصور کنید، سالانه چند صد کودک تنها به دلیل جبر فرهنگی و اجتماعی، از دنیای کودکی خارج می‌شوند و انگار که به سیاره‌ای دیگر پرتاب شده باشند، به زنان و مردانی سرگردان در زندگی زناشویی تبدیل می‌شوند.

آسیب هایی که در کمین این کودکان است آنقدر زیاد است که نباید و نمیتواند، موضوع شوخی های یک سریال طنز پربییننده قرار گیرد. “ما نمیدانیم سرانجام پایتخت چه خواهد شد، اما حتی اگر موضوع خواستگاری از این دوکودک منجر به ازدواج هم نشود، تا همین جا هم نقض گسترده حقوق کودک در قالب شوخی ها و دیالوگ‌های شخصیت های سریال صورت گرفته و باید تهیه کنندگان این سریال، در این خصوص پاسخ دهند.”

ضمنا برخی رسانه ها از ارتباطات فامیلی عوامل این سریال انتقاد کرده اند.

[ad id='39844']

1 دیدگاه دربارهٔ «نقد سریال پایتخت ۵ : کمدی سبک و تبلیغ ازدواج کودکان»

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *