همه چیز درباره گیلرمو دل‌تورو کارگردان نابغه مکزیکی

[ad id='39844']

[quote]هزارتوی پن، چهار جایزه اسکار از جمله اسکار بهترین فیلم غیرانگلیسی‌زبان را دریافت کرده است. همچنین برنده جوایز بافتا شده و در مقوله‌های مختلف، جوایز متعدد « گویا » (معادل اسپانیایی اسکار) را از آن خود کرده است. از دیگر جوایز اختصاص یافته به این فیلم می‌توان، جوایز مکزیکی آریل، جایزه ساتورن و همچنین هوگو را نام برد.[/quote]

 

 

حرفه کارگردانی:

در ۲۱ سالگی دل تورو اولین بار به عنوان تهیه کننده اجرایی در پروژه ای به اسم « دونا هرلیندا و پسرش » ( ۱۹۸۶ ) منصوب شد و توانست از این طریق تجربه جدیدی در سینما کسب کند. این سِمت سبب شد تا دل تورو در سالهای بعد نیز به تهیه کنندگی روی بیاورد و در اواخر دهه ی هشتاد حتی تعدادی از برنامه های تلویزیونی در مکزیک را تهیه کنندگی کند.

پس از موفقیت های زیادی که دل تورو در تلویزیون کسب کرد، وی تصمیم به ورود به دنیای سینما گرفت و اولین ساخته سینمایی اش به نام « کورونوس ۱۹۹۳ » نیز به شدت محبوب شد و جوایز بین المللی زیادی بدست آورد.

همین موفقیت سبب شد تا وی خیلی زود اولین فیلم سینمایی اش را در هالیوود با نام « میمیک ۱۹۹۷ » در ژانر علمی تخیلی، ترسناک بسازد و به این ترتیب ورودش به هالیوود را بطور رسمی اعلام کند ، این فیلم بر اساس داستان کوتاهی به همین نام از دونالد ولهیم است.

به گفته او فیلم « میمیک » بدترین فیلم کارنامه هنری اش است که به دلیل دخالت های بی جای تهیه کننده، شکست خورد.

در سال ۱۹۹۳ هنگامی که گیلرمو دل تورو مشغول ساختن فیلم میمیک که درباره غول پیکر شدن سوسکها و حمله آنها به انسانها بود ، پدرش توسط عده ای آدم ربا در مکزیک دزدیده شد.

آنها در فرصتی یک روزه مبلغ یک میلیون دلار درخواست و تهدید کرده بودند در صورت نپرداختن آن بدون هر گونه ترحمی وی را به قتل می رسانند. همین طور تهدید کرده بودند در صورت باز شدن پای پلیس به این موضوع وی را خواهند کشت.

گیلرمو که نه پولی داشت نه قادر به تصمیم گیری بود برای مشورت به جیمز کامرون پناه می برد و کامرون به وی می گوید که نگران پول نباشد و به آدم ربایان اعلام کند که پولشان در مورد مقرر پرداخت می شود.

با این حال انها پلیس را نیز در جریان می گذارند و با وارد شدن اف بی آی به قضیه ضمن پرداخت پول و آزادی پدر گیلرمو دل تورو بدون آن که خراشی به وی افتاده باشد آدم ربایان نیز دستگیر می شوند اما پول این میان ناپدید می شود و تا امروز کسی نمی داند که این مبلغ به کامرون برگردانده شد یا در اختیار عوامل ناشناس آدم ربایی است.

دل تورو پس از مدتی پول را تهیه و به کامرون می دهد اما وی از گرفتن آن سرباز می زند و آن را هدیه دوستی آن دو عنوان می کند!

پس از آن حادثه پدر دل تورو به امریکا مهاجرت کرد و تا امروز کسی وی را دوباره ندزدیده است اما با زنده شدن این خاطره ممکن است برخی دوباره به این فکر بیفتند به ویژه ان که روابط کامرون و دل تورو بهتر از گذشته است!

دل تورو در سال ۲۰۰۱ فیلم « ستون فقرات شیطان » در اسپانیا فیلم برداری کرد ،  این فیلم از پروژه‌های بسیار شخصی وی می‌باشد ، داستان فیلم هنگام جنگ داخلی ۱۹۳۹ اسپانیا، در یک مدرسهٔ شبانه روزی دور افتاده‌است.

یک سال بعد فیلم اکشن و ترسناک « تیغه دو ۲۰۰۲ » ساخت.

اما سال ۲۰۰۴ دل تورو بر اساس اقتباس از کتاب های کمیک مایک میگنولا « پسر جهنمی » را ساخت که ماجرای دیوی را تعریف می‌کند، که تصادفاً توسط نازی‌ها به زمین احضار شده است ولی در نهایت به عنوان مأمور تحقیق رویدادهای عجیب یک نهاد دولتی مرموز مشغول به کار می‌شود.

دِل تورو با ساخت « پسر جهنمی » توانست دو شاهکار کارگردانی از خود بر جای بگذارد: او به خوبی توانست کتاب کمیک میگنولا را به فیلم تبدیل کند و همچنین توانست با وفاداری به کتاب، طرفداران متعصب میگنولا را راضی نگه دارد بدون این که بیننده خواننده کتاب‌های غیر کمیک را وادار به خواندن کتاب‌های میگنولا نماید.

 در سال ۲۰۰۶ دل تورو بهترین فیلم دوران سینمایی خود را ساخت ، یعنی فیلم « هزار توی پن ۲۰۰۶ » به زبان اسپانیایی.

این فیلم از نگاه منتقدان و تماشاگران بسیار محبوب شد طوری که در وب سایت متاکریتیک با رتبه ۹۸٪ چهارمین فیلم برتر در نقدهای منتقدان این وب‌گاه است.

در فستیوال کن، این فیلم پس از پخش و پایان فیلم با بیست دقیقه تشویق حاضران همراه شد و در لیست ده فیلم برتر سال ۲۰۰۶ بسیاری از منتقدان قرار گرفته است.

هزارتوی پن، چهار جایزه اسکار از جمله اسکار بهترین فیلم غیرانگلیسی‌زبان را دریافت کرده است. همچنین برنده جوایز بافتا شده و در مقوله‌های مختلف، جوایز متعدد « گویا » (معادل اسپانیایی اسکار) را از آن خود کرده است. از دیگر جوایز اختصاص یافته به این فیلم می‌توان، جوایز مکزیکی آریل، جایزه ساتورن و همچنین هوگو را نام برد.

موسیقی این فیلم که براساس یک لالایی و توسط خاویر ناواره ساخته شده، نامزد دریافت جایزه اسکار شده است.

در سال ۲۰۰۸ نسخه دوم فیلم پسر جهنمی « پسر جهنمی دوم: ارتش طلایی ۲۰۰۸ » را کارگردانی نمود.

فیلم بعدی دل تورو در سال ۲۰۱۳ با عنوان « حاشیه اقیانوس آرام » براساس انیمه ای ژاپنی که گیلرمو دل تورو در دوران نوجوانی آن را دیده بود، ساخته شد. گفته شده که دل تورو که از بچگی علاقه بسیار زیادی با روبات و انیمه های ژاپنی داشت، ابتدا طرحی ” ژاپنی الاصل ” به کمپانی برادران وارنر به جهت ساخت ارائه کرد که در همان چند روز اول رد شد! اما در نهایت با بازنویسی فیلمنامه و خارج کردن برخی جزئیات ژاپنی از داستان، در نهایت وارنر راضی شد تا وی اثری را خلق کند که از کودکی آرزوی ساخته شدنش را داشته است.

آخرین اثر او فیلم « قله‌ای به رنگ خون ۲۰۱۵ » می باشد که داستان فیلم در قصری قدیمی در منطقه ای کوهستانی درشمال انگلستان، در پایان قرن نوزدهم اتفاق می افتد ، ادیت کوشینگ (میا واشیکوفسکا) عاشق سر توماس شارپ (تام هیدلستون) می شود و با او ازدواج می کند. ولی بعد می فهمد که شوهر جذاب وی همان کسی نیست که وانمود می کند. در این خانه رازی جریان دارد که تنها همسرش و خواهر او لیدی لوسیل شارپ (جسیکا چستین) از آن خبر دارند.

او علاوه بر کارگردانی ، تهیه کننده قهاری نیز می باشد و تا به امروز ۳۸ تهیه کنندگی انجام داده است ، از فیلم های مطرح او که تهیه کنندگی است می توان اشاره داشت به:

The Orphanage (2007) یتیم خانه

Julia’s Eyes (2010) چشم های جولیا

Biutiful (2010) زیبا

Kung Fu Panda 2 (2011) کونگ فو ، پاندا دو

Puss in Boots (2011) گربه چکمه پوش

Mama (2013) ماما

او در طی مدت زمان حضورش در هالیوود، روندی آهسته اما پیوسته را به جهت موفقیت طی کرد و امروز با توجه به تجربیات گرانبهایی که کسب کرده، یکی از بزرگترین تهیه کنندگان و فیلمسازان هالیوود به شمار می رود.

[ad id='39844']

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *