نقد بررسی بازی فورتنایت : بتل رویال

[ad id='39844']

[quote]جایی که پابجی به وضوح از فورت نایت پیشی می گیرد طراحی اسلحه و جزئیات مربوط به آن است. در فورت نایت تعداد انگشت شماری از سلاح های مختلف (چند سلاح اتوماتیک، چند سلاح کمری و چند شاتگان) وجود دارد.[/quote]Fortnite یک بازی جهان باز در سبک بقاء، با گیم پلی گروهی است که برای اکس‌باکس وان، پلی‌استیشن ۴، مک‌اواس و مایکروسافت ویندوز منتشر شده‌است. این بازی توسط اپیک گیمز و پیپل کن فلای توسعه یافت و توسط اپیک گیمز منتشر شد. با توجه به رایگان بودن بخش آنلاین بازی با عنوان «Battle Royale» و ارائهٔ بروزرسانی‌ها، این بازی توانست بسیار موفق باشد.

اولین چیزی که در دنیای پابجی جلب توجه می کند یک نوار آبی رنگ در گوشه راست صفحه است که روی آن تصویر یک پله، پل، دیوار و چند چیز دیگر وجود دارد. شاید مهمترین نقطه تفاوت این دو بازی همین قابلیت ساختن باشد. در بازی فورت نایت شما می توانید از منابع مختلف درون بازی (اعم از چوب، سنگ و آهن) استفاده کنید و چیزهای مختلف بسازید. مثلا در فورت نایت تپه های زیادی وجود دارد و شما گاهی نمی توانید به صورت عادی از آنها بالا بروید، اما می توانید یک پلکان چوبی بسازید و با استفاده از آن راحت به بالای تپه بروید. یا وقتی با دشمن درگیر شدید و هر لحظه ممکن بود بمیرید دور خود یک دیوار آهنی بسازید تا دشمن نتواند به شما تیراندازی کند.

همچنین در بازی یک آیتم به نام Jump Pad  وجود دارد که با استفاده از آن می توان مسافتی طولانی را با سرعت زیاد پرواز کرد. بنابراین می توان نتیجه گرفت که حرکت کردن از یک مکان به مکان دیگر در بازی بسیار راحت تر است.

از طرف دیگر فورت نایت به طوری طراحی شده که حرکت را تشویق می کند. تقریبا تمام ساختمان های درون بازی آسیب پذیر هستند. شما می توانید از کلنگ خود (تنها سلاح سرد یا Melee بازی که برای ماین کردن هم از آن استفاه می شود)  تا در و پنجره و دیوار ساختمان ها را نابود کنید و سنگ و چوب و آهن به دست بیاورید. همچنین می توانید با شلیک کردن به سازه های دیگر بازیکنان پناه آنها را نابود کنید و آنها را وادار به حرکت کنید.

مکانیزم های حرکتی بازی فورت نایت هم بسیار ساده تر از پابجی هستند. فورت نایت بر خلاف پابجی حرکت های مختلف مثل سینه خیز رفتن را حذف کرده و از طرف دیگر سرعت حرکت و ارتفاع پرش شخصیت ها را افزایش داده است.

جایی که پابجی به وضوح از فورت نایت پیشی می گیرد طراحی اسلحه و جزئیات مربوط به آن است. در فورت نایت تعداد انگشت شماری از سلاح های مختلف (چند سلاح اتوماتیک، چند سلاح کمری و چند شاتگان) وجود دارد. تنها چیزی که اینها را از هم جدا می کند کلاس سلاح ها است که با چند رنگ مختلف مشخص شده اند. برای مثال رنگ نارنجی نشانگر دسته Legendary یا افسانه ای است. سلاح های این کلاس بیشتر از بقیه صدمه می زنند و پیدا کردن آنها بسیار سخت تر است. بنابراین لوت کردن هنوز هم ارزشمند است.

اما فورت نایت کاملا تجهیزات سلاح های مختلف را حذف کرده. چیزی که فرآیند طولانی و کسل کننده لوت کردن در پابجی را بسیار لذت بخش می کند گشتن به دنبال چیزهایی مثل زوم های ۴X  یا صدا خفه کن و میزان تاثیر آنها هستند. این مسئله کاملا در فورت نایت حذف شده و کمبود آن شدیدا حس می شود.

در طراحی مکانیزم های درگیری هم پابجی عمق بسیار بیشتری نسبت به فورت نایت دارد. در پابجی فاکتورهایی مثل فاصله دو حریف، ارتفاع و میزان لگد زدن اسلحه بسیار تاثیرگذار هستند. بالاخره هرچه باشد بازی ادامه دهنده مسیر بازی هایی مثل ARMA است و باید درگیری های آن به واقعیت نزدیک باشند. اما در فورت نایت به ندرت از این مسائل خبری می شود. تیراندازی و نشانه گیری در فورت نایت تا حد زیادی آسان تر از پابجی است. برای مثال کنترل لگد سلاح کلاش در پابجی تقریبا غیر ممکن است اما در فورت نایت کمتر درگیر این مسائل می شوید.

می رسیم به مپ بازی. در آپدیت های اخیر پابجی یک مپ دیگر به بازی اضافه شد و در هر بازی به صورت تصادفی یکی از مپ ها انتخاب می شود. در فورت نایت هنوز هم یک مپ وجود دارد و از این نظر از رقیب خود عقب مانده است. همین یک مپ هم از نظر مقیاس و اندازه بسیار کوچک تر از دو مپ پابجی است. از طرف دیگر وسایل نقلیه کاملا از بازی حذف شده اند و سرعت حرکت بازیکنان هم بیشتر شده. بنابراین به صورت کلی زمان سفر کردن و صبر کردن در فورت نایت نسبت به پابجی کمتر است.

اما اینها فقط در راستای دیدگاه و طرز فکر سازندگان فورت نایت است و حداقل از دیدگاه آنها نقطه ضعف حساب نمی شود. وقتی تک تک المان های گیم پلی بازی را کنار هم می گذاریم متوجه می شویم اپیک گیمز (EPIC Games)  و فورت نایت اهداف متفاوتی را نسبت به بلوهول (Bluehole) و پابجی دنبال می کنند روند تصمیم گیری و برنامه ریزی تیم سازنده پابجی در کنار سبک چالش برانگیز و سخت بازی نشان می دهد که سازندگان به دنبال ساخت یک بازی رقابتی هستند.

یکی از برنامه های اصلی شرکت بلوهول و سازندگان پابجی وارد شدن به عرصه ورزش های الکترونیکی است و تابحال چند مسابقه بزرگ هم در این بازی برگزار شده و به خوبی از آنها استقبال شده. البته مشخصا برای رساندن بازی به آن مرحله تغییرات و زمان زیادی لازم است اما از طرف دیگر فورت نایت هدف بسیار متفاوتی دارد.

به نظر می رسد که اپیک گیمز بیشتر تلاش می کند یک بازی ساده تر، سریع تر و سرگرم کننده تر بسازد. بازی به شیوه ای طراحی شده که بازیکنان همیشه در حال حرکت در محیط های باز در دنیایی کوچک تر باشند و از طرف دیگر مکانیزم های نبرد ساده تر از پابجی هستند. در نتیجه درگیری ها در فورت نایت بیشتر هستند و هر بازی سریع تر تمام می شود.از طرف دیگر اپیک گیمز تا کنون برنامه ای برای ورود به زمینه ورزش های الکترونیکی نداشته است.

هر چند بعید نیست با توجه به رشد روزافزون بازی به زودی شاهد مسابقات و لیگ های مختلف فورت نایت هم باشیم.

اما تیم سازندگان فورت نایت به خوبی از موفقیت ها و شکست های پابجی درس گرفت و توانست با اتخاذ تصمیمات بهتر گیمی را خلق کند که تجربه ساده تر و لذت بخش تری نسبت به رقیب خود ارائه می دهد. گیمی که اشکالات بسیار کمتری دارد.

[ad id='39844']

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *