نقد بررسی سریال نارنجی همان سیاه جدید است نتفلیکس

[ad id='39844']

[quote]از نوآوری های  سریال جنجالی«نارنجی همان سیاه جدید است»  تمرکز برروی آدم‌هائی است که پیش از آن در تلویزیون دیده نمی شدند و فرصتی است برای  هنرنمائی بازیگرانی که شباهتی به چهره‌های  تلویزیونی متداول ندارند[/quote]

: Orange Is the New Blackنام سریالی آمریکایی از شبکه اینترنتی “نت فلیکس” Netflixبا ژانر کمدی-درام است که توسط “جنجی کوهان ” ساخته و در تلویزیون “لاینزگیت” تهیه شده. این سریال برداشتی است از  داستان  زندگی‌ ” پایپر چپمن”  که پخش فصل اول این سریال در تاریخ ۱۱ ژوئیه ۲۰۱۳ انجام شد.فصل دوم آن هم در سال ۲۰۱۴ به پایان رسید و فصل سوم آن در ژوئن ۲۰۱۵ پخش خواهد شد.

داستان سریال از این قرار است : زندگی پایپر چپمن Piper Chapman،‌ یکی از تحصیلکرده های نخبه در آستانه عروسی، با افتادن او به زندان، یکباره واژگون  می‌شود. جرم او این است که سالها پیش در دوران دانشجوئی کوکائین به آمریکا قاچاق کرده بود.

از نوآوری های  سریال جنجالی«نارنجی همان سیاه جدید است»  تمرکز برروی آدم‌هائی است که پیش از آن در تلویزیون دیده نمی شدند و فرصتی است برای  هنرنمائی بازیگرانی که شباهتی به چهره‌های  تلویزیونی متداول ندارند.

در این سریال  تیلر شیلینگ Taylor Schilling بازیگر نقش پایپر،  لارا پرپون Laura Prepon، بازیگر نقش الکس دوست  دوران دانشجوئی پایپر، جیسن  بیگز Jason Biggs، بازیگر نقش نامزد پایپر، و لاورن کاکس Laverne Cox، بازیگر نقش یکی دیگر از زندانی ها، یک مرد که ترنس بوده و در انتظار عمل جراحی برای تغییر جنسیت است. حضور دارند

فصل اول این سریال با ضربات خشونت‌باری  که  پایپر ، با چاقو بر سر و صورت  یک  هم‌بند فرود می‌آورد تمام می شود وفصل دوم، چندماه بعد، با آزاد شدن پایپر از انفرادی و انتقال او به زندانی دیگر شروع می‌شود.  فصل دوم، به مراتب تیره‌تر و دردناک‌تر است.بعضی از منتقدین این سریال را نگاهی کافکائی به زندگی می دانند.

سریال نارنجی سیاه جدید است هم نوائی  کمدی ودرام است وپرسوناژهای متفاوت ، با داستان‌های متنوع، که از طریق فلاش بک‌ها، تماشاگر را با خود به دنیاهای اجتماعی‌ متفاوت می‌برند موجب جذابیت آن شده است.

جنجال این سریال بیشتر به این خاطر است که پیش از این هرگز در یک سریال تلویزیونی زندان زنان و شخصیت های درون آن و مسائلی که دارند، اینطور با صراحت و شفافیت به تصویر کشیده نشده است.

  روزنامه نیویورک پست در باره این سریال می نویسد: این سریال تصور معمول، که شخصیت های زن باید  دوست داشتنی باشند را در هم می شکند چرا که همه جور زنی در  این سریال قهرمان داستان می شوند.

مجله تایم نیز نوشته است :ویژگی سریال نارنجی سیاه جدیدی است در این است که زن های تبهکار را به زن‌هائی تبدیل می کند که تماشاگر می شناسد و با آنها همذات پنداری می کند.    شخصیت های سریال، به جای اینکه بدکار و شرور باشند، همه  ذاتا آدمهای خوبی تصویر می شوند که یا به میل خود، یا به اجبار، تصمیم های غلط در زندگی گرفته‌اند، که  کار آنها را به زندان کشیده است.

گفتنی است که  تیلر شیلینگ برای بازی در نقش پایپر نامزد جایزه «امی» شده است.

از دیگر ویژگی های این سریال، حضور شخصیت «پایپر» در محور داستان است. برخلاف بیشتر زن های زندان، پایپر، یک زن تحصیلکرده و روشنفکر است  از طبقه ی مرفه جامعه که فارغ التحصیل دانشگاه نخبگان Smith است که جایگاه اجتماعی و تحصیلاتش، او را دراین زندان، وصله ی ناجوری کرده است.

منتقدین نظرات متفاوتی در مقایسه ی فصل اول و دوم این سریال دارند. برای مثال هالیوود ریپورتر، فصل دوم سریال  را بسیار خوش ساخت تر و جذاب تر از فصل اول می داند.

در این سریال زندانی ها می آیند و می روند و هر کدام قصه ی تازه ای را به قصه ی اصلی نارنجی اضافه می کنند.

[ad id='39844']

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *