بررسی آلبوم موسیقی Simulation Theory گروه میوز

[quote]در این پست به بررسی کامل آلبوم موسیقی Simulation Theory هشتمین آلبوم موسیقی گروه راک میوز می پردازیم[/quote]

 

 

کافه سینما آلبوم هشتم گروه میوز با ایده شبیه‌سازی و تبدیل فانتزی به واقعیت شکل گرفت. میوز در سه آلبوم پیشین فضایی تیره و تار ترسیم کردند و برمبنای آن آلبوم‌هایی مفهومی تولید شدند اما خط روایی مشخصی برای آلبوم جدیدشان نداشتند. مت بلیمی و دومینیک هاوارد به فاصله اندکی پس از اتمام تور جهانی آلبوم Drones، ایده ضبط آلبومی با سبک تازه را بررسی کردند. آنها از هیپ-هاپ و نوعی از موسیقی صحبت می‌کردند که تا به حال طرفداران گروه در کارهای‌شان به آن بر نخورده بودند. بنابراین آخرین روزهای سال ۲۰۱۶ تا می ۲۰۱۷ زمان مناسبی بود تا اولین جرقه‌های تولید آلبوم زده شود. سه ترانه نخست با همراهی مایک الیزوندو ضبط شدند و در اواخر سال گذشته میلادی کاستی به این مجموعه ملحق شد تا ادامه کار بر روی ترانه‌های پروژه جدید در شهر لس‌آنجلس انجام شود. رویکرد تازه دیگر اعضای گروه ضبط و مستر کردن هر ترانه و اتمام کامل آن بود در حالی که در آلبوم‌های گذشته، یک سبک و تم تازه وجود داشت و میوز همزمان کار بر روی چند ترانه را پیش می‌بردند اما در اینجا قبل از به پایان رسیدن کار بر روی یک اثر، ترانه دیگری ضبط نمی‌شد و اساساً موضوع به خصوصی (حداقل در اواخر سال گذشته) در ذهن اعضا وجود نداشت. اما به‌مرور ایده جدید در ذهن بلیمی شکل گرفت. اولین نشانه‌ها حاکی از یک موضوع بسیارجالب داشت. تئوری شبیه‌سازی که کایل لمبرت و پل شیپر آن را بر روی کاور نسخه‌های استاندارد و ویژه آلبوم جدید طراحی کرده بودند نشان از حرکت به سوی مسیری بسیار جذاب داشت. به‌موجب این تئوری، ما در جهانی زندگی می‌کنیم که بر اساس شبیه‌سازی مجازی ایجاد شده است. برای تمام ترانه‌های آلبوم جدید موزیک‌ویدیویی جداگانه ساخته شد که کارگردانی همه آنها بر عهده لانس دریک بود و ما را با این روایت جالب از دنیا آشنا می‌کردند.

آلبومSimulation Theory با ترانه درخشان و کاملاً متفاوت Algorithm آغاز می‌شود. به نظر می‌رسد باید در انتظار آلبومی باشکوه و فراموش‌نشدنی باشیم چون آن گونه که روایت می‌شود در زندانی به بزرگی جهان زندگی می‌کنیم که در احاطه کامل “شبیه‌سازی” است. دیدی فلسفی درباره جایگزینی فناوری به جای بشر و نابودی قطره‌چکانی انسان در ترانه‌ای متاثر از صحبت‌های چارلی بروکر با همراهی فوق‌العاده پیانو و سینتی‌سایزر. آیا این ذهن بیمار بلیمی است که همه اتفاقات دنیا را ناشی از تئوری توطئه می‌داند یا اینکه حق با اوست؟ ترانه The Dark Side که یکی از اثرگذارترین سینگل‌های منتشرشده توسط میوز است ما را به یاد گروه دپش مد می‌اندازد. مضمون این اثر هرچیزی می‌تواند باشد البته در دنیای جعلیات: عشق؟ فیک‌نیوزهای فراوان دنیای کنونی یا عشقی در عصر فیک‌نیوزها؟ جواب را مت بلیمی می‌داند، قطعاً می‌داند چون با تئوری توطئه به خوبی آشناست و احتمالاً هم حق با اوست.

حالا به Pressure می‌رسیم: آیا گروه برای راضی نگه داشتن طرفداران قدیمی خود این ترانه را ضبط کرده‌اند؟ جواب هرچه که باشد با اثری آشنا برای طرفداران گروه مواجه هستیم. اثری به‌شدت تاثیرگذار که برای اجراهای زنده مناسب است و می‌تواند قلب فن‌های میوز در استادیوم‌های ومبلی لندن و المپیک رم را تسخیر کند. از اینجا به بعد به بخش عجیب و غریب آلبوم وارد می‌شویم و اگر برای اولین بار به آن گوش کنیم احساس می‌کنیم آلبوم به دو بخش کاملاً مجزا تبدیل شده است.

در Propaganda به اولین تاثیرات تهیه‌کنندگان متفاوت بر می‌خوریم و اینجا مکانی است که تیمبالند وارد پروژه می‌شود تا بلیمی و دوستانش در ترانه‌ای شبیه به آثار پرینس، از دست دنیای فانتزی و تیره و تار کنونی خلاص شوند چون همه چیز به طرز وحشتناکی غیرقابل کنترل شده است. Break It To Me ترانه‌ای درخشان در سبک ریتم اندبلوز است که همراهی ملودی عربی در آن ترکیبی غریب ایجاد کرده است.

اثر Something Human به شدت آشناست چون شبیه به ترانه‌های امروزینی است که در جستجوی موفقیت در چارت می‌گردند. به نظر می‌رسد هنگامی که اولین شکاف‌ها در شبیه‌سازی مد نظر میوز شکل می‌گیرد، استایل موسیقی آنها هم به طرز جالب توجهی امروزی‌تر می‌شود و جورج مایکل به یادمان می‌آید و همینطور دلتنگی برای دیارمان.

ترانه Thought Contagion در زمانی نوشته می‌شود که بلیمی از شنیدن خبرهای سیاسی روز آمریکا به شدت آشفته شده است. گروه به استودیویی در لس‌آنجلس نقل مکان کرده‌اند تا بخش دوم آلبوم را ضبط کنند و این ترانه را باید در این حال و هوا شنید و Get Up and Fight اثری زیبا و متفاوت از میوز است چون تهیه‌کننده‌ای مانند شلبک که پیشتر با خوانندگانی مانند بریتنی اسپیرز همکاری کرده بود و خیلی زیاد هم در بورس است به پیشنهاد یک گروه راک باسابقه جواب مثبت می‌دهد. Blockades ما را به دوازده سال قبل و حال و هوای آلبوم Black Holes and Revelations گروه می‌برد. “شوالیه سیدونیا” و “شهر دلفریب” را به یاد می‌آوریم و در این جا هم با اثری بسیار دلنشین مواجه می‌شویم. Dig Down هم شباهت بسیاری به ترانه‌های گروه مدنس دارد و یکی از نخستین ترانه‌های نوشته شده آلبوم جدید میوز است و در فضای پس از دو اتفاق سیاسی مهم برگزیت و انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نوشته شده است و تلاشی فراوان در امیدبخشی به مردمی دارد که از آینده پیش رو مطمئن نیستند. در ترانه با تم سینمایی و به شدت اثرگذار The Void که پایان‌بخش آلبوم جدید گروه میوز است از بیم و امیدهای یک قلب آشفته سخن به میان می‌آید که در نهایت در جستجوی سرنوشتی بهتر در جهانی دیگر می‌گردد. آلبوم با امید به پایان می‌رسد و این که در انتهای این تونل که دنیای پرآشوب ماست نوری یافت می‌شود.

حالا به جمع‌بندی نقاط پررنگ آلبوم Simulation Theory می‌پردازیم:

* به نظر می‌رسد آرزوی مت بلیمی در ترسیم چهره تازه‌ای از گروه میوز تا حدود زیادی برآورده شده است. هنگامی که تهیه‌کنندگانی که پیشتر با خوانندگانی مانند داکتر دری، امنم، جاستین تیمبرلیک، میسی الیوت، تیلور سوییفت و بریتنی اسپیرز کار کرده‌اند یک جا دور هم جمع می‌شوند، آلبومی چندبعدی با سبک‌های متفاوت خواهیم داشت که موسیقی الکترونیک-پاپ را با ریتم اند بلوز و هیپ-هاپ تلفیق می‌کنند و نتیجه تا حد زیادی با آلبوم‌های گذشته میوز متفاوت است و در این جا با تغییرات رادیکالی روبرو هستیم که ما را به دهه هشتاد باز می‌گرداند.

* پس از دوازده سال با اولین آلبومی از میوز مواجه می‌شویم که در آن حتی یک ترانه که هدف آن صرفا پر کردن لیست باشد وجود ندارد و هر اثر، هدفی هوشنمدانه را جستجو می‌کند.

* در این آلبوم شاهد تلاش‌هایی برای رهایی بشر از چنگ پدیده‌های ماشینی دنیای امروزی هستیم اما این مسیر از طریق فرار از دست شیطان (تکنولوژی و تمام تفسیرهایی که می‌‌توانیم از شیاطین داشته باشیم) انجام می‌شود و نشانی از خبره شدن در مبارزه با آنها نیست و این یعنی نوعی وادادگی و منفعل بودن.

* آلبوم به دو بخش تقسیم می‌شود: ترانه‌ها با مایه‌های درخشانی از موسیقی راک که اثر Pressure در این دسته قرار می‌گیرد. طرفداران گروه این سبک را می‌شناسند و به‌خوبی با ترانه‌هایی از این جنس ارتباط برقرار می‌کنند. بخش دوم آلبوم که قسمت اعظم آن است به دلیل ذهن توطئه‌گر بلیمی شکل گرفته است. این بخش برای شنوندگان جدید کمی گیج‌کننده است و برای طرفداران همیشگی و سرسخت گروه ناامیدکننده.

* آلبوم جدید گروه میوز شاهد به‌روز شدن و ارتقا کیفیت صدای آنها است و البته بازسازی کامل استایل گروه. این تغییرات طرفداران گروه را منتظر آینده و عرضه موسیقی جدید نگه داشته و امیدوار می‌سازد. در دنیای چندبعدی امروز نمی‌توان همواره به یک سبک موسیقی وفادار ماند حتی اگر یک گروه راک پرسابقه باشید. این مسیری است که پیشتر توسط بسیاری از گروه‌های بزرگ راک دنیا طی شده است و آنها در مقطعی از فعالیت موسیقیایی خود به این نتیجه رسیدند که حالا زمانی است تا رویکرد خود را تغییر دهند و تلاش کنند آلبومی اکسپریمنتال عرضه کنند. به نظر می‌رسید گروه میوز به‌خوبی دریافته بودند که زمان این دگردیسی فرارسیده است و تغییرات زیادی در سازها و آلبوم خود و کار با تهیه‌کنندگان جدید ایجاد کردند و این همان پیچ بزرگی است که میوز احتیاج داشت تا از آن عبور کند و به نظر می‌رسد ادامه مسیر هموارتر و مناظر آن زیباتر باشد.

به‌گزارش سرویس موسیقی جهان کافه سینما، اولین گمانه‌زنی‌ها درآمریکا نشان از آن دارد که Simulation Theory با فروش حدود ۳۵۰۰۰ نسخه در هفته اول عرضه‌اش به مکان ششم جدول پرفروش‌ترین آلبوم‌های هفته خواهد رسید. کین براون با فروش حدود ۱۳۵۰۰۰ نسخه‌ای از آلبوم تازه‌اش بالاتر از گروه ایمجین دراگونز در مکان نخست جدول پرفروش‌ترین آلبوم‌های این هفته آمریکا خواهد رسید.

در انگلستان و پس از سه روز کامل از زمان عرضه آلبوم، Simulation Theory با فروش ۳۴۰۳۸ نسخه‌ای بالاتر از آلبوم جدید الی مورس در صدر جدول پرفروش‌ترین آلبوم‌های هفته قرار دارد. You Know I Know آلبوم جدید الی مورس است که با فروش ۲۳۸۶۶ نسخه در مکان دوم جای گرفته و بالاتر از آلبوم ریمسترشده The White Album گروه بیتلز که این هفته منتشر شده و تا پایان روز یکشنبه ۱۴۸۷۴ نسخه از آن به فروش رفته است قرار دارد. به نظر می‌رسد گروه میوز می‌توانند در انگلستان در صدر جدول باقی بمانند و بدین ترتیب می‌توانند به ششمین آلبوم شماره یک خود در انگلستان برسند. پرفروش‌ترین آلبوم آنها همچنان Black Holes & Revelations است که تاکنون یک میلیون و دویست هزار نسخه از آن در انگلستان به فروش رفته است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا