همه چیز درباره شرکت چینی Tencent

[ad id='39844']

Tencent[quote] سال ۱۹۹۸ تاسیس شد. این کمپانی از ابتدا برای تولید محصولات مرتبط با شبکه‌های اجتماعی، تجارت الکترونیکی، مرورگر وب و بازی‌های چند نفره آنلاین شروع به کار کرد و امروزه به عنوان چهارمین شرکت بزرگ اینترنتی جهان پس از گوگل، آمازون و eBay شناخته می‌شود.[/quote]

 

 

سال ۲۰۰۳ این کمپانی برای تمرکز بیشتر بر بازار بازی‌های ویدیویی شاخه‌ای مجزا با نام Tencent Games را افتتاح کرد تا بصورت تخصصی برروی ارائه بازی‌های آنلاین فعالیت کند. فارغ از ساخت و عرضه بازی‌های ویدیویی مختلف، Tencent Games به عنوان یکی از بزرگ‌ترین سهامداران در صنعت بازی‌های ویدیویی شناخته می‌شود.

بخش اعظمی از سهام استودیوهای بازی سازیی نظیر سوپرسل، اپیک گیمز، اکتیویژن، بلوهول و… توسط این غول چینی خریداری شده تا بتوان رد پای این کمپانی را تقریبا در تاثیرگذارترین بازی‌های عرضه شده طی سال‌های گذشته مشاهده کرد.

از جمله بازی‌های ساخته و عرضه شده توسط Tencent Games نیز می‌توان به CrossFire ،Dungeon Fighter Online ،FIFA Online 3 و مهم‌تر از همه PUBG Mobile و Ring of Elysium اشاره کرد. طی سال‌های اخیر این کمپانی چینی تلاش کرده تا از قالب یک بازی ساز یا سرمایه گذار فاصله بگیرد و فروشگاه اختصاصی خرید بازی خود را با نام WeGame را به منظور رقابت با استیم افتتاح کند.

با توجه به سابقه والو و استیم در فروش بازی‌های آنلاین شاید این ادعا کمی دور از ذهن محسوب شود که یک فروشگاه چینی بتواند با بزرگ‌ترین فروشگاه تاریخ بازی‌های ویدیویی رقابت کند. اما WeGame می‌تواند با تکیه بر میلیون‌ها کاربر چینی خود به سادگی استیم را از نظر آمار و ارقام کنار بزند.

Tencent لقب پادشاه تقلید را نیز برای خود کسب کرده است و شرکت‌های چینی هم از Tencent می‌ترسند و هم از آن نفرت دارند، چون معتقدند که اگر محصول موفقی عرضه کنند، Tencent آن را کپی می‌کند. مجلات غربی همچون بیزنس اینسایدر خلاقیت و مدل تجاری Tencent را تحقیر می‌کردند. مجلی چینی چاینا کامپیوترورلد دریک شماره خود عکس یک پنگوین خونین را بر روی جلدش منتشر کرد. این کمپانی همچنین با شرکت چینی Qihoo 360 Technology وارد دعوای حقوقی شد و در نهایت نیز برنده شد.

با گسترش وی‌چت، Tencent سعی کرده است مانند یک رهبر جهانی تکنولوژی رفتار کند. اواخر امسال، Tencent از دفتر مرکزی گران‌قیمت خود که از دو ساختمان شیشه‌ای تشکیل شده و توسط شرکت معماری سیاتلی NBBJ Design طراحی شده است، رونمایی می‌کند. این دو برج که با پل‌های هوایی به یکدیگر متصل می‌شوند، شکلی شبیه ربات خواهند داشت. دفتر کار ما و لائو در کنار هم خواهد بود.

این روزها، ما هواتنگ بر توسعه تکنولوژی و محصول متمرکز بوده و جلسات دو هفته‌ای مدیران را که بیش از ۱۰ ساعت طول می‌کشد، مدیریت می‌کند. علاوه بر این‌ها، او مسئول ارتباط با دولت نیز است، چون دولت کمونیست چین اصرار دارد با مدیر اصلی در ارتباط باشد. ریشه هنگ‌کنگی لائو در این مورد برای وی مشکل ایجاد کرده است. زمانی که در سال ۲۰۱۰ رئیس‌جمهور سابق چین، هو جین تائو از Tencent دیدار کرد، بر اساس پروتکل دولتی تنها مدیرانی که جزئی از حزب کمونیست بودند، می‌توانستند با او در یک آسانسور باشند.

لائو جستجوی زیادی برای شرکت‌های مناسب در زمینه‌ی خرید یا ادغام که منجر به افزایش شهرت Tencent شوند، انجام داده است. Tencent در بازار چین تقریبا به اشباع رسیده است و اگر می‌خواهد به همین سرعت رشد کند، باید به فکر مناطق دیگر باشد.

یکی از محصولات موفق دیگر که Tencent قصد دارد آن را در خارج از چین گسترش دهد، وی‌چت پی است که در چین ۶۰۰ میلیون نفر کاربر دارد و حتی رقیب دیرینه‌اش Qihoo نیز از آن استفاده می‌کند. وی‌چت پی از هزینه تراکنش کم بانک‌های چینی استفاده کرده و به کاربران اجازه می‌دهد تا به یکدیگر هدیه‌هایی کوچک پولی با نام بسته‌های قرمز (Red Packets) بفرستند. در غرب، هزینه تراکنش‌ بانک‌ها بسیار بالاتر است و به همین دلیل، پرداخت مبالغ کم عملی نیست.

[ad id='39844']

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *