نقد بررسی گوشی آنر ویو ۲۰

[ad id='39844']

[quote]با بررسی گوشی آنر ویو ۲۰ خدمت شماعزیزان هستیم با ما همراه باشید[/quote]

 

 

آنر ویو ۲۰ در پنج رنگ آبی، قرمز، مشکی، آبی فانتوم و قرمز فانتوم عرضه می‌شود که هرکدام با بافت خاصشان، جلوه‌ی متفاوتی به گوشی اضافه می‌کنند؛ بافتی که شرکت سازنده آن را Aurora Nanotexture می‌نامد. ما برای بررسی نسخه‌ی آبی فانتوم ویو ۲۰ را دراختیار داشتیم. در این نسخه، پنل پشتی با ترکیبی از گرادیان رنگ آبی و الگویی به‌فُرم V، ظاهری منحصربه‌فرد به‌خود می‌گیرد. رنگ آبی تیره از چهار لبه‌ی دستگاه، به‌سمت میانه‌ی پنل پشتی، به‌تدریج رنگ می‌بازد و به آبی کم‌رنگ گرایش می‌یابد. در‌این‌بین، الگوهای Vشکل از لبه‌ی بالای گوشی آغاز و در‌نهایت، به لوگوی HONOR ختم می‌شوند تا بدین‌ترتیب، ضمن تداعی‌‌کردن سری V آنر در ذهن کاربر، بر نام شرکت نیز تأکید کنند. بافت موجود در پسِ پنل شیشه‌ای ویو ۲۰ به‌گونه‌ای نور را بازتاب می‌دهد که گویی با حرکت‌دادن گوشی، الگوهای Vشکل به‌سمت لوگو حرکت می‌کنند. آنر در توصیف جلوه‌ی پویای View20، عبارت «زیبایی در حرکت» را در وب‌سایت خود آورده است.

به‌دنبال رونمایی آیفون X و داغ‌شدن ترند استفاده از بریدگی نمایشگر، تلاش‌ها برای ازمیان‌برداشتن تمامی موانع موجود بر سر غوطه‌وری کاربر در محتوای بصری قوت گرفت. از بریدگی قطره‌ای‌شکل گرفته تا استفاده از سازوکار کشویی یا دوربین پاپ‌آپ و ایجاد روزنه‌ی دوربین سلفی درون صفحه‌نمایش، همگی ایده‌هایی هستند که طی مدت اخیر روی گوشی‌های مختلف اجرا شده‌اند. بااین‌حال، به‌‌نظر می‌رسد ایجاد حفره‌ درون نمایشگر، ترند سال ۲۰۱۹ خواهد بود؛ چراکه سامسونگ نیز گوشی موردانتظار گلکسی اس ۱۰ را اسفند امسال با طراحی یادشده روانه‌ی بازار خواهد کرد. آنر سابقه‌ی به‌کارگیری تمام راهکارهای یادشده را در گوشی‌های خود دارد و پرچم‌دار جدیدش را با روزنه‌ای در گوشه‌ی سمت چپ صفحه‌نمایش عرضه کرده است.

روزنه‌ی دوربین سلفی آنر ویو ۲۰ با قطری ۴.۵ میلی‌متری در گوشه‌ی سمت چپ نمایشگر جای دارد. ایجاد حفره درون پنل LCD، دستاوردی مهندسی برای چینی‌ها به‌حساب می‌آید؛ اما با کمی دقت به این حفره، به‌خصوص در پس‌زمینه‌های روشن، می‌توان متوجه هاله‌ای جزئی اطراف آن شد. آنر با تأیید وجود هاله‌ی یادشده، آن را بخشی از فرایند تولید می‌داند که با هدف جلوگیری از نفوذ نور نمایشگر به دوربین ایجاد شده است. نکته‌ی عجیب دیگر درباره‌ی روزنه‌ی دوربین به هم‌مرکزنبودن آن با گوشه‌ی گرد نمایشگر بازمی‌گردد که جلوه‌ی جالبی به‌وجود نمی‌آورد. رابط کاربری ویو ۲۰ با دوربین سلفی در اغلب مواقع، به‌عنوان جزوی از نوار اعلان رفتار می‌کند؛ بنابراین، وجود روزنه عموما باعث به‌‌همریختن رابط کاربری نمی‌شود. اگرچه در بحث طراحی، سلیقه‌ی فرد بیش از هر عامل دیگری اهمیت دارد، از دیدگاه نگارنده، روزنه‌ی دوربین درمقایسه‌با بریدگی نمایشگر حداقل ازلحاظ بصری، تجربه‌ی بهتری ارائه می‌دهد. 

آنر ویو ۲۰ از نمایشگری ۶.۴ اینچی با گوشه‌های گِرد استفاده می‌کند که ۸۵.۷ درصد از نمای مقابل دستگاه را دربردارد. نمایشگر آنر ویو ۲۰ از سمت بالا و طرفین تنها کسری از میلی‌متر با لبه‌های فیزیکی دستگاه فاصله دارد؛ اما هنوزهم حاشیه‌ی لبه‌ی پایین ضخیم است و این موضوع ظاهر نامتقارنی به آنر ویو ۲۰ می‌بخشد و ایجاد حفره‌ی دوربین سلفی را اندکی بی‌مورد جلوه می‌دهد. از نگاه نگارنده، در شرایطی که اغلب شرکت‌های اندرویدی هنوز به راهکاری برای جادادن سوکت‌های نمایشگر در زیر پنل و حذف حاشیه‌ی پایینی دست نیافته‌اند، بهتر است مانند سامسونگ، بالا و پایین نمایشگر را با حاشیه‌هایی نسبتا باریک و متقارن محدود کنند و دوربین سلفی را نیز درون همان حاشیه جای دهند. پیکسل ۳ ایکس‌ال مصداقی بارز برای چنین طراحی نامتقارن و نازیبایی به‌حساب می‌آید. گذشته از بحث حاشیه‌ها، هم‌مرکزنبودن روزنه‌ی دوربین سلفی و گوشه‌ی گِرد نمایشگر در آنر ویو ۲۰ یکی از نکات نامناسب در طراحی گوشی چینی‌ها به‌شمار می‌آید.

ساختار کلی ویو ۲۰ با پیشروی لبه‌های انحنادار پنل پشتی از طرفین به‌سمت فریم دستگاه و به‌دنبال آن، باریک‌ترشدن چهارچوب فلزی دستگاه، ما را به‌یاد طراحی کهکشانی‌های سامسونگ می‌اندازد؛ با این تفاوت که طراحی پرچم‌دار چینی‌ها به‌دلیل بهره‌نبردن از نمایشگر خمیده کاملا متقارن نیست. فریم گوشی با پوشش آندیزه‌ی خود به‌لحاظ رنگی با بدنه‌ هم‌خوانی دارد و حس کاربر حین دردست‌گرفتن گوشی را نیز ارتقا می‌دهد. در پنل پشتی ویو ۲۰، دوربین ۴۸ مگاپیکسلی و حسگر TOF و فلش LED آن دیده می‌شود که با برآمدگی ناچیزی به‌صورت افقی در گوشه‌ی دستگاه قرار دارند. پرچم‌دار آنر از حسگر اثرانگشت عادی برای احراز هویت کاربر استفاده می‌کند. این حسگر در نیمه‌ی بالایی پنل پشتی دیده می‌شود و دسترسی به آن آسان است. 

با خداحافظی از بریدگی نمایشگر، اسپیکر مکالمه‌ی ویو ۲۰ درون مرز بین نمایشگر و فریم فلزی گوشی قرار دارد؛ اما متأسفانه این ماژول نقشی در خروجی صدا ندارد و اسپیکر تک‌کاناله‌ی پرچم‌دار آنر در لبه‌ی پایین، کنار پورت USB-C قرار گرفته است. لبه‌ی بالایی آنر ویو ۲۰ با قرارگیری جک ۳.۵ میلی‌متری هدفون و ماژول IR Blaster و میکروفون حذف نویز بسیار شلوغ به‌نظر می‌رسد. درنهایت، باید به کلیدهای پاور و کنترل صدا در لبه‌ی سمت راست و درگاه سیم‌کارت در لبه‌ی چپ ویو ۲۰ اشاره کنیم. متأسفانه پرچم‌دار چینی‌ها گواهی IP ندارد؛ بنابراین، نمی‌توان از مقاومت آن دربرابر آب و گردوغبار مطمئن بود.

فارغ از حفره‌ی درنظر گرفته‌شده برای دوربین سلفی در آنر ویو ۲۰، نمایشگر این گوشی برخلاف پرچم‌داران کنونی بازار از پنل LCD استفاده می‌کند. نمایشگر میت ۲۰ برادر ناتنی آنر ۲۰ ویو یکی از نمونه‌های موفق نمایشگرهای ال‌سی‌دی بازار موبایل بود؛ اما آیا گوشی بالارده‌ی جدید آنر موفقیت برادرش را تکرار می‌کند؟ آنر ویو ۲۰ برای نمایش تصاویر به پنل IPS LCD با رزولوشن ۱۰۸۰ × ۲۳۱۰ پیکسل اتکا دارد و حفره‌‌ای به قطر ۴.۵ میلی‌متر در گوشه‌ی بالایی خود می‌بیند. این رزولوشن تراکم ۳۹۸ پیکسل در هر اینچ را برای گوشی به‌ارمغان آورده است. مرز پیکسل‌ها در استفاده‌ی معمولی از گوشی مشخص نیست و تصاویر به‌اندازه‌‌ی کافی شارپ هستند و ما بارها در بررسی‌های خود انتخاب چنین رزولوشنی را برای گوشی کافی دانسته‌ایم.

نمایشگر All-View آنر ۲۰ ویو برخلاف میت ۲۰ از محتوای HDR پشتیبانی نمی‌کند؛ اما آزمایش‌های ما پشتیبانی این نمایشگر از فضای رنگی گسترده را نشان می‌دهد. نمایشگر ۶.۴ اینچی گوشی جدید چینی‌‌ها درحدود ۸۵.۷ درصد جلوِ گوشی را پوشانده است که هنوز با بهترین رقم ثبت‌شده برای گوشی موبایل فاصله دارد. زاویه‌ی دید نمایشگر آنر ویو ۸ را به‌عنوان نمونه‌ی ال‌سی‌دی مناسب می‌دانیم و کاهش روشنایی در نگاه از زوایا به آن چندان زیاد نیست. روشنایی حداقلی گوشی‌های هواوی و آنر همواره الگویی برای رقبا بوده و آنر ویو ۲۰ نیز با ثبت ۰.۶ نیت یکی از بهترین‌های این آزمایش است.

پیش از آنکه آنر ۲۰ ویو را برای اندازه‌گیری روشنایی بیازماییم، خود را برای شگفت‌زده‌نشدن آماده کرده بودیم. آنر ۲۰ ویو در آزمایش ۵۰ درصد ما موفق شد روشنایی ۴۲۶ نیت در حالت خودکار را ثبت کند و آزمایش ۱۰۰ درصد نیز رقمی نزدیک به ۴۹۵ نیت را در پی داشت. نمایشگر پرچم‌داران اولد در آزمایش ۵۰ درصد عموما دوبرابر آنر ویو جدید روشنایی تولید می‌کنند. متأسفانه رنگ مشکی عمق چندانی ندارد و همین مسئله کنتراست نه‌چندان مطلوب ۱۰۱ را به‌دنبال دارد. در روشنایی ۱۰۰ درصد نمایشگر و در تصویری کاملا سفید، هاله‌ی خاکستری کم‌رنگی در محیط حفره‌ی نمایشگر را شاهد هستیم. این موضوع به‌اندازه‌ای شدید نیست که آسیبی به تجربه‌ی کاربری شما بزند و احتمالا به فرایند ساخت نمایشگر بازمی‌گردد.

[ad id='39844']

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *