فساد مالی مینا مهرنوش خواهر زن آذری جهرمی وزیر ارتباطات

[ad id='39844']

[quote]مینا مهرنوش مدیرعامل اسبق شرکت رایتل که پیش از این در دوم شهریور ۹۸ با مدرک فوق‌لیسانس توسعه اقتصادی و برنامه‌ریزی و دکترای اقتصاد بین‌الملل و بیش از ۴۰ تجربه شغلی مرتبط حکم قانونی مدیرعاملی خود را دریافت کرده بود در ۲۴ شهریور با دستور شبانه و عجولانه آذری جهرمی وزیر ارتباطات از این منسب برکنار شد.[/quote]

 

به نظر مهرنوش «برخی در این زمینه نگاه جنسیتی دارند و در عمل تاب تحمل مدیریت یک زن در راس اپراتور کشوری را ندارند و در این مدت تمام تلاش خود را برای تضعیف من به کار بستند تا از انتصاب و ادامه کار من جلوگیری کنند، آقای وزیر ادعا می‌کنند که مدیرعامل یک اپراتور باید کارشناس فنی باشد در حالی که خود ایشان که وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات هستند سابقه تخصصی به غیر از عضو هیات مدیره رایتل ندارند.» مهرنوش همچنین از پشت پرده‌هایی می‌گوید که اکنون برای رسیدگی قانونی آن‌ها اسناد و مدارک لازم را به مراجع ذی‌صلاح ارائه کرده است.

«راهبرد معاصر» در ادامه برای روشن شدن زوایای پنهان این عزل و نصب پرماجرا که دست قراردادهای غیرقانونی بسیاری را در حاشیه خود رو کرده است پای صحبت‌های دکتر «مینا مهرنوش» نشسته است. این مصاحبه را پیش رو دارید.

*خانم مهرنوش! با توجه به اینکه یکی از شعارهای انتخاباتی دولت کنونی دخالت ندادن نگاه جنسیتی برای پست‌ها و مسئولیت‌های دولتی بوده است. شما از وجود نگاه جنسیتی صحبت کردید و اینکه برخی از دولت‌مردان تاب تحمل مدیریت یک زن را ندارند. در این مورد توضیح بفرمایید و اینکه مشخصاً این نگاه از جانب چه افراد یا نهادهای دولتی وجود داشت؟

بله در مورد شخص خود من از طرف وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات آقای جهرمی بود و ایشان این موضوع را برنتابیدند و گفتند شما نمی‌توانید به‌عنوان مدیرعامل فعالیت کنید.

*یعنی همان نگاه جنسیتی که آقای رئیس‌جمهور دم از نبودنش می‌زد عملاً برای مدیریت شما به‌عنوان یک خانم از سوی وزیر ارتباطات رقم خورد؟

بله ایشان به طور مشخص با این موضوع و حضور من در رایتل مخالفت کردند . البته به صراحت تمام عنوان نکردند که چون شما یک خانم هستید نمی‌توانید مدیرعامل باشید ولی قبول ندارند یک خانم می‌تواند مدیرعامل یک اپراتور باشد و تلاش خودش‌ را برای این امر کردند.

*شما در مصاحبه ای مصوبه سازمان تنظیم برای برکناری خودتان را یک دستور شبانه از سوی آقای جهرمی عنوان کردید و گفتید که این مصوبه بهانه‌ای برای سرپوش گذاشتن به اهداف اصلی بوده است. مشخصاً منظورتان چه بود؟ به نظرتان آقای جهرمی هدفش از تلاش برای برکناری سریع شما چه امر مهمی بوده است؟

اکنون در مجلس سؤالی از سوی یکی از نمایندگان مطرح شده است در ارتباط با بیمه تکمیلی رایتل و بسیاری از اسناد دیگر که بهتر است خود آقای جهرمی در مورد آنها توضیح داده و روشنگری و شفاف‌سازی کنند. یکسری از اسناد و اطلاعات در رایتل وجود دارد که شفافیتی پیرامون آنها وجود نداشته و قراردادهایی است که قراردادهای قانونی نیست بلکه یا رانتی است و یا غیرقانونی، به همین دلیل خود آقای وزیر همچنین آقای صدری که مدیرعامل وقت مخابرات بودند باید در مورد آن‌ها شفاف‌سازی کنند.

خانم زرآبادی نماینده قزوین دو روز پیش در مجلس سؤالی را خطاب به آقای آذری جهرمی مطرح کردند که چرا برخی قراردادها در شرکت رایتل وجاهت قانونی ندارد؟ و از انعقاد قراردادهای کلان بیمه‌ای با شرکت رایتل پرسیدند؛ قرارداد بیمه تکمیلی بسیاری از شرکت‌های حوزه آی سی تی توسط خواهر خانم آقای وزیر بسته شده است به طوریکه بالای ۱۰۰ میلیون تومان در ماه برای این قراردادها پورسانت دریافت می‌شد! این موارد را خود آقای جهرمی باید شفاف‌سازی کنند که چرا چنین قراردادهایی رانتی بسته شده است.

*خانم مهرنوش! در خصوص زیان انباشته شرکت رایتل شما به مبلغ ۱۷۰۰ میلیارد اشاره کردید. اول اینکه رابطه این زیان انباشته با بیمه‌شدگان تأمین اجتماعی چگونه است و بعد هم فرمودید این زیان در پنج سال اخیر اتفاق افتاده است. به نظرتان علت این اتفاق چه بوده ؟ نقش وزیر ارتباطات در این زیان چقدر است؟

۱۷۰۰ میلیارد تومان ما در رایتل زیان انباشته داریم که این زیان انباشته در سال های اخیر ایجاد شده و بخش عمده‌ای از آن به خاطر مصارف نادرست سرمایه‌گذاری بوده که شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی انجام داده و آقای جهرمی در طول چند سال اخیر همان‌طور که خودشان در رزومه خود نوشته‌اند در رایتل از سال ۹۳ تا ۹۵ به‌عنوان عضو هیئت‌مدیره تشریف داشتند و بسیاری از این تصمیمات که ما الان داریم نتایجش را می‌بینیم ایشان گرفته‌اند. ضمن اینکه آقای صدری مدیرعامل وقت بودند و ایشان هم ۵ سال تا اردیبهشت ۹۷ در رایتل حضور داشتند یعنی از ۹۲ تا ۹۷ هم خود آقای صدری که مدیرعامل مخابرات هستند آنجا حضور داشتند لذا مسئول مستقیم پاسخگویی در خصوص این زیان هستند.

اکنون مشکلاتی که رایتل با آن دست به گریبان است مشکلات مزمنی است که در این دوره‌ها ایجاد شده است و سرمایه‌گذاری که از طریق شستا در رایتل انجام شده به درستی و به صورت بهینه مصرف نشده است.

*اینکه گفته می‌شود آقای آذری جهرمی در حال شبکه‌سازی در وزارت ارتباطات برای انتخابات ۱۴۰۰ است و تمام تغییرات و انتصابات در همین راستا انجام می‌شود تا چه حد صحت دارد؟

راستش حضور یا عدم حضور آقای جهرمی در انتخابات ۱۴۰۰ را باید خودشان پاسخگو باشند ولی اینکه ایشان در حال شبکه‌سازی هستند یک امر واضح و مبرهن است ولی اینکه به قصد انتخابات است یا خیر باید از خودشان بپرسید.

*یعنی با این اوصاف شما در شبکه آقای جهرمی قرار نداشتید و مطیع ایشان نبودید که چنین اتفاقی افتاد؟ درست است؟

بله دقیقه همین‌طور است ایشان دستوراتی داشتند که بنده عنوان کردم من طبق قانون و مقررات با این مسائل برخورد می‌کنم و حاضر نیستم منافع بیمه‌شدگان تأمین اجتماعی را به خطر بیندازم برای اینکه دستورات اطاعت شود و به همین دلیل برکنار شدم.

*خانم مهرنوش اندکی بیشتر در خصوص این دستورات خلاف واقع توضیحات می‌دهید اینکه دقیقه چه دستوراتی وجود داشت که سرپیچی شما منجر به برکناریتان شد؟

دستورات متفاوتی وجود داشت که اسناد کاری و مالی آن به مقامات ذی‌صلاح جهت رسیدگی ارائه شده است و بنده فعلاً نمی‌توانم خیلی در خصوص آنها در رسانه صحبتی داشته باشم تا روال قانون رسیدگی به آنها طی شود وانشالله مقامات رسیدگی می‌کنند. ما نباید قبل از اینکه نهادهای مسئول وارد مسیر رسیدگی آن نشده‌اند در رسانه خیلی از مسائل را باز کنیم مگر اینکه گوش شنوایی وجود نداشته باشد. البته خوشبختانه فعلا گوش شنوایی بوده و در حال رسیدگی هستند و خوشحالم خانم زرآبادی نماینده مجلس در این حوزه پیشرو شده و سوال سختی را از یکی از قدرتمندترین وزرای هیئت دولت که بسیار قدرتمند هستند هم از نظر پول و ثروت و هم از نظر جایگاه و رسانه. ایشان یک شبکه قدرتمند امنیتی و ارتباطی بسیار وسیعی در دست دارند. اینکه مجلس وارد این حوزه شده بسیار ارزشمند است و امیدوارم بقیه جایگاه‌ها و نهادهای ذی‌صلاح برای رسیدگی به مسائل قانونی و حقوقی که در رایتل اتفاق افتاده مشغول به کار شوند. فکر می‌کنم موارد بسیار زیادی در وزارت فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات وجود دارد که بایستی به آن‌ها رسیدگی شود.

*شما در مصاحبه‌ای گفتید مطالب زیادی از پشت پرده شرکت رایتل و فشارها برای برکناری شما و بدهی‌ها و زیان‌های رایتل وجود دارد .می‌توانید به چند مورد از آنها اشاره کنید؟

بله متاسفانه قراردادهای بسیار مشکل‌داری در رایتل وجود دارد مانند قراردادی که در حوزه صدا و سیما بسته شده که حدود ۸ سال قرارداد بسته شده و در این ارتباط لازم به پاسخگویی مدیران قبلی وجود دارد و قراردادهای در حوزه تجهیزات، رفاهی و قراردادهایی که در حوزه خرید لایسنس های مختلف برای کارهای مختلف در رایتل بوده، اغلب دچار مشکل است و به نظر بنده یک رسیدگی خیلی خیلی زیادی وجود دارد.

متاسفانه من روی هر یک از این قراردادها که دست گذاشتم از طریق رسانه‌های مزدوری که پولی برای برخی از دوستان کار می‌کنند به دروغ تهمت‌هایی زده شد و خبرهایی در مورد آن منتشر کردند و به آن پرداختند که کاملاً کذب بود.

متأسفانه برخی از رسانه چنین اعمالی را انجام می‌دهند هر چند رسانه‌های خوبی هم مانند «راهبرد معاصر» وجود دارد که به دنبال حق و حقیقت هستند و بنده خوشحالم که از رسانه شما می‌توانم این موارد خلاف قانون را اطلاع‌رسانی کنم. با این حال این قراردادهای غیرقانونی وجود دارد و انشالله که بشود پاسخ این رسیدگی را هم دریافت کرده و منتشر کرد و کسانی که حق‌وحقوق بیمه‌شدگان تأمین اجتماعی از طریق آنها ضایع شده بتوانند به جزای کارشان برسند.

*در خصوص خود شرکت رایتل و آینده آن بگویید؟

آنقدر در رایتل پتانسیل وجود دارد که به راحتی می‌توان از طریق درآمدی که در آن ایجاد می‌شود بخش عمده‌ای که خدمات تأمین اجتماعی در کشور را رایگان کنیم بعد ببینید در همچنین شرکتی که مانند معدن طلاست ۱۷۰۰ میلیارد تومان زیان انباشته داریم. از طریق درآمد رایتل خیلی کارهای بزرگی می‌توان انجام داد اما متأسفانه آنقدر آن را خراب و ضعیف کرده‌اند که اولا دارای زیان شده و دوما حالا که دارای زیان شده مشتاقان بسیاری برای خرید آن وجود دارد.

یک سناریوی کهنه در کشور ما وجود دارد که بسیاری از شرکت‌ها را زمین بزنیم و بعد خودمان توسط بخش خصوصی آن را بخریم. همین سناریویی که الان در مورد رایتل در حال وقوع است. از زمانی که بنده از رایتل بیرون آمدم تمام پروژه‌هایی که در مورد رایتل در حال انجام بوده همه متوقف شده است چرا باید پروژه‌های درآمدزایی که می‌توانسته در رایتل ایجاد درآمد کند به این سرعت متوقف شود؟ باید بگویم پشت پرده چنین امری همان قراردادهای رانتی وجود دارد.

از طرفی تمام افرادی که من از کار در رایتل برکنار کرده و جلوی فعالیت و قراردادهایشان را گرفته بودم دارند دوباره به کار برمی‌گردند. متأسفانه افراد فاقد صلاحیت بسیاری وجود داشتند که با موارد قانونی و تخلف آنها را برکنار کردم اما الان زمزمه‌هایی برای برگشت آنها وجود دارد.

[ad id='39844']

1 دیدگاه دربارهٔ «فساد مالی مینا مهرنوش خواهر زن آذری جهرمی وزیر ارتباطات»

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *