نقد بررسی سریال ضد ایرانی لیست سیاه (blacklist)

[ad id='39844']

[quote]سریال لیست سیاه (blacklist) مجموعه تلویزیونی جنایی مهیج آمریکایی است که از ۲۳ ستامپر ۲۰۱۳ از شبکه ان بی سی تاکنون پخش شده است [/quote]

 

. ریموند ردینگتون « رد » ( جیمز اسپیدر ) ، افسر سابق نیروی دریایی ایالات متحده که به یک جنایت کار برجسته تبدیل شده است پس از فرار از دستگیری برای چندین دهه ، به صورت داوطلبانه خود را تسلیم اف بی آی ( FBI ) می کند . او به اف بی آی می گوید که لیستی از خطرناک ترین جنایت کاران دنیا را دارد که در طی سال ها جمع¬آوری کرده و مایل است در مقابل مصونیت از پیگرد قانونی ، عملیات تک تک آن ها را اطلاع دهد . در هر فصل ، سرنخ هایی درباره اسرار قدیمی ردینگتون فاش می شود .

با بازی جیمز اسپیدر ، مگان بون ، دیگو کلاتوف ، هشام توفیق ، هری لنیکس ، امیر اریسن ( بازیگری با تابعیت رژِیم صهیونیستی در نقش آرام مجتبایی ) ، رایان اگولد ، پارمیندر ناگرا و مژان مارنو ( بازیگر ایرانی الاصل با پدر و مادری ایرانی در نقش ثمر نوابی ، تا کنون در ۶ فصل و ۱۳۳ قسمت تهیه شده است .

سریال لیست سیاه در پی یک فریب بزرگ است و می خواهد با اندک اطلاعات درست بیننده را به تله بیاندازد و هر چه که در قسمت های بعدی گفته شود بیننده باور کند همان کاری که بی بی سی فارسی انجام می دهد .

در سریال لیست سیاه در فصل سوم عنوان قسمت هفتم زال بن حسن است . زال بن حسن مامور سپاه قدس و عامل چند ترور در آمریکا معرفی می شود ، قبل از این که ترامپ بیانیه ای راجع به سپاه اعلام کند این فیلم ساخته شده بود و سعی در القای این امر دارد که سپاه تروریست است و ماموران بی گناه و مظلوم موساد را در آمریکا می کشند و به گروگان می گیرند . این در حالی است که به اعتراف مقامات رژیم صهیونیستی، این رژیم در سالهای اخیر اقدام به ترور دانشمندان هسته ای ایران کرده بود.

سریال در میزانسن بسیار ضعیف بوده و سطح پایین ساخته شده و تحقیق کوچکی نیز انجام نگرفته است و گریم و دکور مطابق با ایران و مردم ایران ساخته نشده و حتی دیالوگ هایی که در اول فیلم به زبان فارسی سخن می گویند بازیگران به سختی فارسی حرف می زنند .

در سریال لیست سیاه با شخصیت ثمر نوابی آشنا می شویم اسم ثمر ریشه در زبان عربی دارد به معنی میوه است . این سریال قصد دارد توسط ثمر دختر یهودی ایرانی مامور موساد ، میوه دوستی یهودیان ایران و رژیم صهیونیستی را القا کند ، در شخصیت ثمر مامور موساد وفاداری به اسرائیل مهم تر از ایران بیان می شود و دیگر خود را ایرانی نمی داند و هویت او را گرفته و به او هویت جعلی رژیم صهیونیستی می دهد ، در صورتیکه یهودیان ایرانی نفرت خود را همیشه از صهیونیسم بیان کرده و دارای کرسی در مجلس ایران هسستند و خود را ایرانی می دانند . این سریال سعی دارد به تطهیر رژیم صهیونیستی و مامورین آدم کش موساد بپردازد و از همه المان های درام کمک می گیرد تا مخاطب با مامورین موساد هم دردی و ارتباط برقرار کنند و آنان را مامورینی عاشق پیشه و دلسوز که به فکر کودکان هستند نشان دهد ، در صورتیکه مامورین موساد از وحشی ترین ماموران جهان به حساب که به آموزش و ترویج ترور و جنایت و شکنجه اشتهار دارند .

در ادامه سریال به یک دروغ واضح می پردازد ، گروگانگیری مامورین سپاه قدس در خاک آمریکا به بهانه سامانه گنبد آهنین و القای هراس ایران از گنبد آهنین می پردازد ، در صورتیکه این گنبد فقط نام آهنین را به یدک می کشد و با موشک های غزه و لبنان طعم ترس و ناامیدی را چشیده است و نشان داد یک سامانه ضعیف و پوشالی است که فقط هزینه های گزافی را متحمل شده و نمی تواند از رژیم صهیونیستی محافظت کند و ساکنین شهرها و شهرک های این رژیم غاسب به آن اعتماد ندارند .

آمریکا در دستگیری ریگی و فروپاشی گروهک تروریسی جندالله ضربه فاجعه باری از نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی متحمل شد و سعی دارد با این فیلم وسریال ها عوامل اطلاعاتی خود را نزد افکار عمومی تقویت نماید .

در بخش هایی از قسمت زال بن حسن در مجموعه لیست سیاه جای جلاد و شهید جابه جا می شود و به تطهیر ریگی و آدم کشانش می پردازد . سپاه پاسداران برای حفظ وحدت در سیستان و بلوچستان کارهای جهادی تاثیر گذاری انجام داده که در دوران سردار شهید شوشتری این اقدامات با حضور پررنگ ایشان و توجه ویژه به جنبه فرهنگی و ایجاد اتحاد بین مردم از مذاهب مختلف به اوج خود رسید به گونه ای که گروهک تروریستی جندالشیطان به سرکردگی ریگی با یک حمله انتحاری این عزیزان را به شهادت رساندند و در سریال لیست سیاه با یک دروغ بزرگ ، علی رغم اعتراف ریگی و مزدورانش ، این بمب گذاری به ایران نسبت داده شد و بمب گذاری پیشین که شهید شوشتری و تعدادی از مردم بی گناه منطقه به شهادت رسیدند و شهیدان وحدت نام گرفتند . هالیوود و شبکه های تلویزیونی آمریکا سعی دارند جنایات خائنانه امثال ریگی را موجه جلوه داده و مدام به دنبال ایجاد گروه های تروریستی جدید در ایران هستند تا جمهوری اسلامی ایران را درگیر موضوعات امنیتی خرد نموده و احساس ناامنی را در کشور گسترش دهند زیرا با وجود این ناامنی ها آن ها فکر می کنند می توانند در سایر حوزه ها اعم از امنیتی ، اقتصادی ، سیاسی و اجتماعی ، مسائل و موضوعات طراحی شده خود را راحت تر پیش ببرند.

[ad id='39844']

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *