نقد بررسی فیلم دولمایت اسم من است با بازی ادی مورفی

[ad id='39844']

[quote]نقد فیلم Dolemite Is My Name / دولمایت اسم من است، ساخته‌ی کریگ بروور، [/quote]

 

دولمایت اسم من است Dolemite Is My Name) فیلم زندگی‌نامه‌ای کمدی ساخت آمریکا با بازی ادی مورفی است. این فیلم که کارگردان آن کریگ برو است، به داستان زندگی رودی ری مور، کمدین آمریکایی، می‌پردازد. رودی ری مور با استندآپ کمدی‌های خود و فیلمی که در ژانر سینمای تجارتی سیاهان ساخت، شناخته می‌شد. این فیلم برای اولین بار در ۷ سپتامبر ۲۰۱۹ در جشنواره فیلم تورنتو نمایش داده و در ۲۵ اکتبر ۲۰۱۹ توسط نت‌فلیکس پخش شد.

«دولمایت اسم من است» آغازی است مناسب برای بازگشت ادی مورفی به جریان اصلی دنیای سرگرمی، اتفاقی که قابل پیش‌‌بینی بود و نکته این است که این کمدی بیوگرافی از ابتدا تا انتهایش، فیلمی است بسیار سرگرم‌کننده. مورفی در نقش رودی ری مور، چنان بر مسلط بر نقشش است که شاید از دو دهه‌ی پیش و فیلم بوفینگرِ استیو مارتین نبوده. اخلاقیات و گستره‌ی واژگانی که برای مور نوشته شده دقیقن با حال و هوای مورفی هم‌خوانی دارد و یادآور برخی از بازی‌های به‌یادماندنی‌اش است. همه‌چیز برای او فراهم شده و مشخص است که مورفی از این موضوع لذت می‌برد.

در کنار مورفی، ستارگان زیادی مانند وسلی اسنایپس، کیگن مایکل کی و کریگ رابینسون نیز حاضر و درخشش‌شان تا حدی مدیون طراح لباس روث کارتر هستند. کارتر با لباس‌های رنگارنگی که بر تن بازیگران پوشانده، به احتمال زیاد یک بار دیگر نامزدی اسکار را در این رشته کسب خواهد کرد.

«دولمایت…» فیلمی است پرانرژی اما هنگامی که مور به اندازه‌ی کافی پول درمی‌آورد تا بتواند فیلم دولمایت را بسازد، همه‌چیز رنگ و بوی تازه‌ای به خود می‌گیرد. مور معتقد است طرفداران دولمایت انتظار این فیلم را می‌کشند ولی استودیوهای هالیوود مخالف او هستند. او تصمیم می‌گیرد دورویل مارتین، یکی از دوستان او که سابقه‌ی بازیگری دارد، فیلم را کارگردانی کند. فیلم‌برداری در یک انبار خرابه است ولی مور تلاش می‌کند بدون صرف پول و با جذابیت ذاتی‌اش، فیلم را جلو ببرد.

اسکار پیش از این ثابت کرده چندان به آثار کمدی اهمیت نمی‌دهد ولی پیدا کردن یکی از خوب‌های‌شان واقعن سخت است. «دولمایت اسم من است»، فیلمی است با سینماتوگرافی زیبا و بسیار خنده‌دار که بازگشت مورفی به مرکز توجهات را جشن می‌گیرد.

جاه‌طلب اما بی‌استعداد

همان طور که عنوان نشان می‌دهد، «دولمایت اسم من است» یک موفقیت فوق‌العاده است. این فیلم داستان کاملن واقعی و بی‌باکانه‌ی فیلم فراتر از حد معمول و بی حد و مرز «دولمایت» (۱۹۷۵)، یکی از موفق‌ترین فیلم‌های سینمای تجاری سیاه‌پوستان در دهه‌ی ۷۰، و چگونگی خلق این اثر را روایت می‌کند. فیلم داستانش را به گرامی‌داشت جسارت صنعت سرگرمی آفریقایی-آمریکایی تبدیل می‌کند. یک تعریف برای روح، با توجه به تاریخجه‌ی نژادپرستی این کشور، هنر خلق بیشترین چیزها از کمترین چیزهاست. غذای روح از این نکته به وجود آمد که به بردگان کمترین برش‌های گوشت داده می‌شد. آن‌ها این برش‌های دور ریختنی را به بزرگترین غذای خانگی آمریکا تبدیل کردند. رودی ری مور، که ادی مورفی با پررویی و وراجی پایان‌ناپذیر (و اضافه کردن کمی خوشمزگی) آن را بازی می‌کند، نیز با نسخه‌ی خودش از این دورریختنی‌ها روبه‌روست. او آرزو دارد که یک ستاره شود اما چیزی که از هر زاویه‌ی دیدی کم دارد استعداد است.

 

[ad id='39844']

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *