نقد بررسی فیلم کمدی ترسناک Ready or Not (آماده ای یا نه)

[quote]فیلم Ready or Not یکی از جدیدترین آثار اسرارآمیز، دلهره‌آور، ترسناک و کمدی کمپانی فاکس سرچلایت پیکچرز  است که به‌دست مت بتینلی الفین و تایلر گیلت، نویسنده و ادیتور و فیلمبردار و ادیتور فیلم کارگردانان فیلم Devil’s Due و فیلم V/H/S ساخته شده است.[/quote]

سبک کمدی ترسناک با اینکه قدمت خیلی زیادی ندارد، اما خیلی زود توانسته طرفداران خاص خودش را پیدا کند. سبک کمدی‌ترسناک بیشتر با مجموعه فیلم Evil Dead که درواقع اولین فیلم این سبک است، شناخته می‌شود، اما در طول سال‌های گذشته شاهد اکران آثار دیگری مثل فیلم Shaun of the Dead، فیلم The Cabin in the Woods، فیلم Zombieland و غیره بودیم که توانسته‌اند نظر مثبت منتقدان و بینندگان را جلب کنند. بااین حال، تعداد فیلم‌های موفق کمدی‌ترسناک در یک سال چندان زیاد نیست و بسیاری از این آثار تنها با پیروی از کلیشه‌های فیلم‌های موفق این سبک سعی در تکرار موفقیت آن‌ها را داشته، اما درنهایت به اثری متوسط و حتی ضعیف تبدیل شده‌اند. فیلم Ready or Not جدیدترین فیلم کمدی‌ترسناکی است که طی امسال اکران شده است. فیلمی که تیم تولید نه چندان شناخته شده‌ای دارند، اما تلاش کرده‌اند تا با کمی فاصله گرفتن از کلیشه‌ها معمول، فیلمی نسبتا متفاوت را در این سبک تولید کنند و حال آن‌ها تا چه میزان تو رسیدن به این هدف موفق بوده‌اند؟ آیا آن‌ها توانسته‌اند اثر موفقی در سبک کمدی‌ترسناک تولید کنند؟ در ادامه با نقد فیلم Ready or Not و رسیدن به جواب این سؤال با زومجی همراه باشید.

فیلم «آماده باشی یا نه» داستانی ساده و تقریبا تکراری را دنبال می‌کند که شاید بارها شاهد داستان ازدواج یک پسر پولدار با یک دختر از طبقه متوسط (یا حتی بالعکس) را دیده باشیم، اما داستان در این فیلم تنها هدفی برای شروع اتفاقات یک شب شوم تا بامداد آن است که قرار است در خانه اشرافی لو دوماس جریان داشته باشد. فیلم Ready or Not داستان گریس را دنبال می‌کند که پس از ازدواج با الکس و طبق سنت خانواده لو دوماس، او در شب عروسی خود باید در یک بازی که به آقای له بیل تعلق دارد (و ظاهرا خانواده ثروت خود را مدیون او هستند)، شرکت کند که این بازی می‌تواند یک شطرنج ساده باشد یا یک قایم‌موشک مرگبار و بسیار کشنده. فیلم قرار نیست حرف تازه و جدیدی را بزند و درواقع داستان فیلم حول محور تلاش برای بقای عروس خانواده و همچنین تلاش خانواده برای بقا است که هر یک تا بامداد فردا فرصت دارند. داستان فیلم به همین سادگی است و پیچیدگی خاصی ندارد، اما فیلم حاوی نکات و تویست‌های جالبی نیز است که باعث می‌شود بیننده تا پایان داستان فیلم را دنبال کند. اما چه چیزی باعث می‌شود تا فیلم Ready or Not با یک داستان نسبتا تکراری به اثری نسبتا موفق تبدیل شود؟

مهم‌ترین بخش فیلم Ready or Not جایی است که سازندگان فیلم تصمیم گرفتند تا با فاصله گرفتن از صحنه‌های ترسناک معمول، اثری متفاوت را ارائه دهند. در اولین بخش، در این فیلم شاهد حذف تمامی جامپ اسکرها هستیم که تبدیل به مهمان آزار دهنده در بسیاری از فیلم‌های ترسناک شده و حال به‌جای این موضوع، سازندگان فیلم تصمیم گرفتند تا با الگو قرار دادن فیلم A Quiet Place، تمرکز خود را روی ترس شخصیت گریس و اعضای خانواده لو دوماس قرار دهند که باعث شده ما شاهد هیچ صحنه ترسناکی نیز در فیلم نباشیم که ممکن است در نگاه اول نکته مثبتی به‌نظر نرسد، اما همین موضوع کمک کرده تا سازندگان به‌جای ساخت یک اثر که بارها آن را دیده‌ایم، تمرکز بیشتری روی قهرمان اصلی داستان قرار دهند و ما را با او همراه کنند. این موضوع با فاصله گرفتن سازنده از ساخت یک اثر اسلشر نیز صدق می‌کند. شاید در ابتدا با روند اتفاقات فیلم انتظار داشته باشیم که فیلم به اثری اسلشر و حتی اکشن تبدیل شود و گریس تمامی اعضای خانواده را تک به تک به قتل برساند تا در آخر زنده بماند، اما مسیر فیلم درواقع طبیعی است و ما تمام تلاش گریس برای فرار از خانه یا برقرار کردن ارتباط با پلیس را شاهد هستیم و او قرار نیست در طول یک شب به قاتلی بی‌رحم و خونسرد تبدیل شود و هر دو گروه در تلاش هستند تا درنهایت طلوع خورشید را دوباره تماشا کنند و همین موضوع باعث شده تا Ready or Not به اثری قابل لمس‌تر و جذاب‌تر نیز تبدیل شود.  

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا