نقد بررسی مستند Taylor Swift Miss Americana (تیلور سوئیفت: دوشیزه آمریکایی)

[ad id='39844']

[quote]داستان فیلم تیلور سوئیفت بانوی آمریکا: داستان مستند Taylor Swift Miss Americana (مستند تیلور سوئیفت: بانوی آمریکا) در خصوص خواننده ای آمریکایی و پاپ معروف یعنی تیلور سوئیفت است که هواداران بسیاری هم دارد. در این مستند به خوبی به جزئیات زندگی وی و تحولات آن پرداخته شده است. ظاهرا او برای رسیدن به این محبوبیت سختی‌های بسیاری را تحمل کرده است …[/quote]

 

«دوشیزه آمریکایی» با عنوان اصلی «Miss Americana» نام مستندی ۸۵ دقیقه‌ای درباره تیلور سوئیفت، خواننده و ترانه‌سرای آمریکایی است. این مستند سعی دارد از نمایی نزدیک به زندگی این ستاره دنیای موسیقی پاپ نگاهی بیندازد و تنهایی‌هایی را که او تحمل کرده است، به تصویر بکشد. شاید خیل عظیمی از هواداران تیلور سوئیفت از حقیقت ماجرایی که چند سال قبل برای او رخ داد باخبر نباشند.

اولین جمله‌ای که پس از شروع مستند، توجه مخاطب را به خود جلب می‌کند از زبان تیلور پخش می‌شود: «آیا نباید کسی رو داشته باشم که الان بهش زنگ بزنم؟» شنیدن این جمله از فردی با شهرت تیلور سوئیفت بسیار تعجب‌برانگیز است. او اکثر اوقات تنهاست. حتی چهره مردی که تیلور در میانه مستند از او به‌عنوان عشق زندگی‌اش یاد می‌کند، از تصاویر حذف شده است.

روز اعلام نامزدهای جایزه گرمی (Grammy Awards) در زمستان سال ۲۰۱۸، یک دوربین از زاویه پایین به تیلور نگاه می‌کند: او تنها روی مبل نشسته و از طریق تماس تلفنی با ناشرش باخبر می‌شود که ششمین آلبومش به نام «اعتبار» با عنوان اصلی «Reputation»، از شاخه‌های مهم این جوایز حذف شده است. تیلور تقریباً به گریه افتاده و ما به‌وضوح شاهد رنجشش هستیم. اما نوشتن ترانه تنها کاری است که می‌تواند درد ناشی از این موضوع را تسکین دهد. تیلور سوئیفت در لحظه‌ای که آکادمی ملی علوم و هنرهای ضبط نادیده‌اش گرفت گفت: «من فقط باید یه آهنگ بهتر بسازم.» و در ادامه، شاهد صحنه‌های نوشتن ترانه و ضبط آهنگ‌های آلبوم «عاشق» با عنوان اصلی «Lover» هستیم. اگرچه این آلبوم موفقیت‌های زیادی کسب کرد اما داوران مراسم گرمی باز هم تصمیم گرفتند دور تیلور را خط قرمز بکشند.

در میانه این راه، سوئیفت درگیر مشغولیت‌های فکری شد و این افکار، روح او را آزار می‌دادند. او از این که در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ هوادارانش را علیه دونالد ترامپ آگاه نکرده بود پشیمان است. بنابراین مستند «دوشیزه آمریکایی»، گریزی به مسائل سیاسی میزند و ستاره‌ای را به تصویر می‌کشد که تصمیم گرفته است به‌عنوان یک زن و یک شهروند، مسئولیت‌های اجتماعی‌اش را به نحو احسن انجام دهد. او می‌خواهد از وجهه‌ای که در میان مردم به‌عنوان یک «دختر خوب» ساخته است برای آگاه‌کردن همان مردم نسبت به دروغ‌های کمپین انتخاباتی مارشا بلکبرن در ایالت تنسی، خانه تیلور سوئیفت، استفاده کند.

تیم مدیریتی تیلور سوئیفت، این تصمیم را غیرعاقلانه می‌دانند و با او مخالفت می‌کنند؛ اما اعضای این تیم، تنها دو پیرمرد لاغر و نحیف هستند که با شور و شوق موکلشان روبرو شده‌اند و حالا چاره‌ای جز پذیرفتن تصمیم او ندارند. این صحنه‌ها بخشی طولانی از مستند را شکل داده‌اند و استدلال می‌کنند که مردمی‌بودن تیلور باعث شده است که او چنین تصمیمی بگیرد. تمام این بحث‌ها به یک سکانس پرفشار ختم می‌شوند که تیلور طی آن یک پست اینستاگرامی در مورد مواضع سیاسی‌اش منتشر می‌کند؛ درست همان چیزی که شما از یک ستاره انتظار دارید.

نرخ موفقیت سوئیفت به‌عنوان یک فعال اجتماعی آن چنان که باید برجسته نیست؛ بلکبرن در حال حاضر کنار ۹۹ سناتور دیگر در مجلس سنای آمریکا نشسته است. اما چیزی که مستند «بانوی آمریکایی» به کارگردانی لانا ویلسون را برجسته می‌سازد نوع رویکردی است که از طریق آن تنهایی و توانمندشدن تیلور را به تصویر می‌کشد. صحنه‌هایی که از فیلمبرداری موزیک ویدئو «تو نیاز داری آرام شوی» با عنوان اصلی «You Need to Calm Down» نشان داده می‌شوند، اگرچه حاکی از حمایت تیلور از حقوق همجنس‌گرایان هستند اما بیش از آن، نشان می‌دهند که او در جستجوی دوستان جدید است.

[ad id='39844']

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *