نقد بررسی انیمیشین The Croods: A New Age

[ad id='39844']
[quote]خانواده کرودها توسط خانوادهای دیگر به نام بترمنز که ادعا میکنند بهتر و تکامل یافتهتر هستند ، به رقابت دعوت میشوند ، هرکدام از آن‌ها سعی می‌کنند تا ویژگی‌های برتر خود را به نمایش بگذارند ، اما[/quote]

خانواده کرودها: عصر جدید (The Croods: A New Age) انیمیشن است اما اگر بخواهید صداپیشگان را بشناسید، به لیست بلند بالایی از ستارگان سینما از جمله اما استون، نیکلاس کیج، پیتر دینکلیج، رایان رینولد و کاترین کینر مواجه خواهید شد که در این انیمیشن صداپیشگی کرده اند.

خانواده کرودها در ادامه تلاش برای بقا، با پسر جوانی مواجه می شوند که به دنبال سرزمین فرداست. از این رو خانواده با پسر همراه می شوند اما…

کارگردان کیست ؟        

جوئل کراوفورد که سالها به عنوان عضوی از دپارتمان طراحی انیمیشن های مطرح هالیوود به فعالیت پرداخته و در نهایت در سال ۲۰۲۰ موفق شده اولین انیمیشن بلند و در واقع، اولین اثر بلند خود را کارگردانی کند.

استفاده از بازیگران هالیوودی به‌عنوان صداگذاران انیمیشن‌ها رسمی جدید محسوب نمی‌شود و زمان زیادی است که استودیوهای انیمیشن سازی از این اقدام به‌عنوان یک حرکت استراتژیک در بازاریابی و تبلیغ استفاده می‌کنند. بدیهی است که همچون فیلم اول در A New Age نیز شاهد حضور نام‌هایی بزرگ و آشنا باشیم که در راس آن‌ها پیتر دینکلیج (Peter Dinklage) حضور دارد. صداپیشگی با شخصیت و جذاب دیکلنج همراه‌با دیالوگ‌های طنز آمیز فیل که به شوخی‌هایی کم و بیش متفاوت‌تر این اثر با فرهنگ عامه آذین شده‌، برخی از بهترین لحظات را در این انیمیشن به خود اختصاص می‌دهد. بااین‌حال اما نیکلاس کیج (Nicolas Cage) با بازی فوق‌العاده‌ی در نقش گراگ هنوز هم جایگاه خود را در رتبه‌ی اول ستارگان این اثر حفظ کرده است؛ احساسات برجسته و طنازی اجرای او باعث می‌شود که بخواهیم گراگ را بالاتر از بسیاری از نقش آفرینی‌های کیج در نیمه‌ی دوم فعالیت حرفه‌ایش قرار دهیم. درکنار هم قرار گرفتن دنکلیج و کیج به‌عنوان دو نقطه‌ی متفاوت و شیمی بالای این دو شخصیت را می‌توان یکی از معدود برگ‌های برتر این دنباله در قیاس با فیلم اول دانست.

در دست دیگر اما، گای با صدا پیشگی رایان رینلولز (Ryan Reynolds)، که از نقش آفرینی‌ها و صداگذاری‌های متفاوت‌تر این بازیگر مشهور نسبت به سایر آثارش محسوب می‌شد، حالا به سایه‌ی آنچه پیش‌تر بوده تبدیل شده و ضمن از دست دادن بخشی از هویت خود به‌عنوان عضو باهوش‌تر، پیشرفته‌تر و ماجراجو‌تر گروه، در گوشه‌ای رها می‌شود. این مسئله را بارها در دنباله‌های مجموعه‌های مختلفی همچون عصر یخبندان (Ice Age) مشاهده کرده‌ایم؛ داستان سعی می‌کند برای حفظ طراوت و تازگی خود مکرر شخصیت‌های جدیدی را معرفی کند و در نتیجه‌ی چنین اقدامی بسیاری از مهره‌های خوب و جذاب داستان رفته رفته وارد سایه می‌شوند و نقش‌های کم رنگ‌تری در ماجراها دریافت می‌کنند و نهایتا به شخصیت‌هایی غیرضروری و اضافی تبدیل می‌شود. با اینکه گای در نیمه‌ی اول داستان نقشی محرک و تأثیرگذار را ایفا می‌کند، در نیمه‌ی دوم عملا حضور ندارد و ناراحت کننده‌ترین مسئله در رابطه با این شخصیت این است که شاید اصلا عدم حضور این شخصیت در داستان را احساس نکنید. 

 

یکی از نکاتی که The Croods را به اثری قابل‌توجه تبدیل کرده، سفر مهیجی در دنیایی جدید و عجیب است که داستان بیننده را به آن راهی می‌کند. هرچند در انیمیشن پیش رو با گوشه‌هایی زیبا و جذاب از دنیای کرودها مواجهیم و طراحی محیط، پوشش گیاهی و جانوران ماقبل تاریخی شگفت آور به خیره کننده‌ترین شکل ممکن انجام گرفته، اما اگر کلمات کلیدی در فیلم اول قدم به جلو بود، اینجا با اثری از جنس سکنی طرفیم. غایب بزرگ‌ این دنباله، آن حس ناب ماجراجویی فیلم اول است. این گزاره به معنای آن نیست که در A New Age خبری از ماجراجویی، سفر به مکان‌های جدید و رویارویی با خطر در راه نیست؛ با اینکه نیمه‌ی دوم اثر سعی می‌کند تجربه‌ای متفاوت از ماجراجویی‌های خانواده‌ی کرودز را به بیننده نشان دهد، اما اختصار بیش از حد در روایت و جذاب نبودن این زیر داستان‌ها به اندازه‌ی کافی باعث می‌شود روح ماجراجویی آنطور که در The Croods احساس شد، این بار لمس نشود و آنطور که انتظار داشتیم در سفر خطیر دوستان غارنشینمان با ایشان همراه نشویم.

اگر از بی هدفی برجسته‌ای که در بخش قابل توجهی از این اثر به چشم می‌خورد گذر کنیم، بیشتر آنچه باقی می‌ماند بازیافتی است از هرآنچه پیش از این در نسخه‌ی اول The Croods دیده‌ایم؛ از لحن و نوع شوخی‌ها گرفته، تا طراحی صحنه‌های اکشن و حتی برخی پیام‌های داستانی، اکثر عناصر فیلم یادآور این نکته هستند که A New Age یک بازگویی به قصد سودآوری مالی است که در کمتر جنبه‌ای حرف جدیدی برای گفتن دارد. با تمام این اوصاف کماکان The Croods: A New Age می‌تواند از پس نقش خود به‌عنوان فیلمی یک بار مصرف برای جمع‌های عصرگاهی خانوادگی بربیاید، اما تصور آینده‌ای روشن برای این مجموعه، آن هم در قیاس با سایر فرنچایزهای استودیو دریم ورکس، کمی دور از ذهن است.

تریلر انیمیشن The Croods: A New Age 2020 | غارنشینان ۲

 

[ad id='39844']

1 دیدگاه دربارهٔ «نقد بررسی انیمیشین The Croods: A New Age»

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *