نقد و بررسی کارت گرافیک ایسوس GT730

[ad id='39844']

[quote]کارت گرافیک GT730-4GD3 شرکت ایسوس (Asus) به پردازنده GeForce GT 730 شرکت NVIDIA مجهز شده‌است. این پردازنده در فرکانس ۷۰۰ مگاهرتز فعالیت می‌کند و جز پردازنده‌های گرافیکی میان‌رده‌ است؛ [/quote]

 

یعنی نه آن‌قدرها ضعیف است که نتوان به هیچ‌عنوان با آن بازی‌های جدید را اجرا کرد و نه آن‌قدر قوی است که بتواند تمام بازی‌ها را در بالاترین جزییات اجرا کند. چنین پردازنده‌ای که هسته مرکزی این کارت گرافیک است، با فناوری ساخت ۲۸ نانومتری تولید شده و ۲ گیگابایت حافظه گرافیکی DDR3 در اجرای بازی‌ها و نرم‌افزارهای روز به کمک‌اش می‌آیند. این مقدار حافظه گرافیکی، در فرکانس موثر ۱۱۰۰ مگاهرتز کار می‌کند و باس رابط‌ش ۱۲۸ بیتی است. این کارت گرافیک از میان‌افزارهای برنامه‌نویسی DirectX 12 و OpenGL 4.4 پشتیبانی می‌‌کند و به این ترتیب، با سیستم‌ عامل‌ها و بازی‌های جدید، سازگاری خواهد داشت. خنک‌کننده کارت گرافیک GT730-4GD3 توسط خود شرکت ایسوس طراحی شده و قادر است با استفاده از مجموعه یک عدد فن و هیت‌سینک دافع حرارت، هسته گرافیکی را خنک نگه دارد. این کارت گرافیک دارای یک عدد خروجی HDMI، یک عدد خروجی DVI-I و یک خروجی VGA است؛ با چنین پورت‌هایی می‌توانید مانیتورهای مختلف را به سادگی و بدون دردسر به کارت گرافیک وصل کنید. عرض این کارت، معادل یک اسلات PCI Express است و در هنگام نصب آن روی مادربرد با مشکلی مواجه نخواهید شد. رابط اتصال کارت گرافیک به مادربرد، اسلات PCI Express 2.0 بوده که با مادربردهای قدیمی هم سازگاری دارد. برق مورد نیاز کارت، از طریق همین اسلات تامین می‌شود و حتی یک پاور ۳۰۰ واتی هم برای سیستم کامپیوتری نهایی کافی است. به وسیله‌ی این کارت گرافیک می‌توانید نرم‌افزارهای معمولی و محیط سیستم عامل را با تصویری عالی تجربه کنید و به صورت نیمه‌ حرفه‌ای به بازی‌کردن هم فکر کنید.

 

 

کارت گرافیک GT 730 سال‌هاست که وجود دارد و حقیقت این است که وقتی کسی در هر انجمن یا گروه شناخته شده‌ای درباره عملکرد این کارت سوال می کند، معمولاً پاسخ مناسبی دریافت نخواهد کرد. سال‌ها این اتفاق افتاده است، خصوصاً در مورد SKU های اولیه Gt 730 که از پردازنده های گرافیکی Fermi در داخل آن‌ها استفاده شده است.

حالا شرکت ASUS پیشنهادی در قالب GT 730 دیگر ارائه داده است. اما این بار در بخش داخلی آن قسمت “GK208” کپلر وجود دارد که باید از کارآیی بیشتری برخوردار باشد و عملکرد بهتری نسبت به برادران “GF108” حتی با عرض باس کوچکتر در ۶۴ بیت ارائه دهد. موردی که ما در اینجا به دست آوردیم GT 730 همراه فن خنک کننده با عنوان “GT730-SL-2GD3-BRK” از ASUS است که از یک راه حل خنک کننده بی صدا در قالب یک فرم کوچک با مشخصات جمع و جور بهره می‌برد. این کارت با داشتن یک بافر فریم ۲ گیگابایتی، بازخورد خوبی را در آزمایش‌ها ارائه می‌دهد. آیا این کارت زیر ۷۰ دلار یک محصول موفق خواهد بود؟ آیا اصلا ارزش خرید دارد؟ اجازه دهید ما به بررسی این موضوعات بپردازیم.

مشخصات

این کارت گرافیک از یک واحد خنک کننده پس کارت گرافیک و استفاده می کند و میزان حافظه مورد استفاده آن ۲ گیگابایت می باشد. اما متاسفانه این حافظه از استاندارد GDDR3 استفاده می کند، که از استاندارد GDDR5 استفاده شده در برخی مدل ها کندتر است.

این کارت گرافیک یکی از کوچک ترین کارت گرافیک‌های موجود در بازار و کارت گرافیک‌های شرکت ایسوس است. وزن آن فقط ۲۰۰ گرم است و ابعادی برابر با ۲٫۷ در ۵٫۴ اینچ دارد.

این کارت مطابق با استاندارد LPPCI ساخته شده که به این معنی است که می توانید از آن به راحتی در کیس هایی که فقط از کارت گرافیک‌های کوتاه پشتیبانی می کنند استفاده کنید.

خروجی‌های این کارت هم شامل یک پورت VGA، یک عدد پورت DVI-D (2560 * 1600) و یک عدد پورت HDMI با رزولوشن ۲۵۶۰ * ۱۶۰۰ پیکسل می باشد.

سیستم تست

ما کارت گرافیک‌های زیادی را تست کرده ایم و فراهم کردن یک سیستم دقیق برای تست یک کارت گرافیک به زمان و تلاش بسیار زیادی نیاز دارد. ما برای انجام این تست از آخرین نسخه آپدیت شده Windows 7 Ultimate x64 sp1 به همراه تعداد زیادی بازی مشهور که مطمئنا از آن‌ها خوشتان می آید استفاده می کنیم. همچنین Bios/UEFI، تراشه ها و درایورهای کارت گرافیک آپدیت شده اند.

در هنگام اجرای نرم افزارهای تست هیچ نرم افزار دیگری نباید اجرا شود. برای تست بازی ها باید آن‌ها را با رزولوشن ۱۹۲۰ * ۱۰۸۰ ولی با مشخصات مختلف اجرا کنیم. برای بازی هایی هم که ابزار تست را به طور پیش فرض ندارند از نرم افزار FRAPS استفاده میکنیم. در پائین می توانید مشخصات سیستمی که با آن این کارت گرافیک را تست کرده ایم ببینید.

FPS چیست؟

Frame Per Second و یا نرخ فریم واحدی است که به ما اجازه می‌دهد توانایی های واقعی یک کارت گرافیک را اندازه گیری کنیم. از آنجایی که FPS بالاتر به این معنی است که در یک ثانیه فریم های بیشتری پردازش می شوند، هر چقدر که این مقدار بالا تر باشد بازی هم روان تر اجرا می شود. FPS بالاتر فقط باعث روان تر اجرا شدن بازی نمی شود، بلکه به شما هم اجازه می دهد سریعتر واکنش نشان دهید. این قابلیت در بازی های اول شخص و یا مسابقه ای به شما کمک می کند. البته به یاد داشته باشید که رزولوشن و تنظیمات داخل بازی هم تاثیر بسیار زیادی بر تعداد فریم های نمایش داده شده دارد.

FUR Mark یک تست حساس بر اساس OpenGL است که از الگوریتم های fur rendering برای اندازه گیری عملکرد کارت گرافیک استفاده می کند. برای اندازه گیری مقدار حداکثر دمای کارت گرافیک من از تست Fur Rendering Burn In برای ۳۰ دقیقه استفاده کردم. برای اینکه نتایج تست ثابت بماند سعی کردیم دمای محیط را روی ۲۷ درجه سانتیگراد ثابت نگه داریم.

ما همچنین مصرف انرژی این کارت گرافیک را هم اندازه گیری کردیم. برای ۳۰ دقیقه مصرف انرژی در حالت غیرفعال را اندازه گیری کردیم و برای ۳۰ دقیقه هم در حالت بار کامل مصرف انرژی را اندازه گیری کردیم که نتایج طبق جدول زیر به دست آمده است.

[ad id='39844']

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *