واکنش ها به عذر خواهی محسن نامجو در رابطه با اتهام آزار جنسی

[ad id='39844']

[quote]محسن نامجو که چندی است نامش به عنوان متهم آزار جنسی در فضای مجازی مطرح شده است، دیروز با انتشار ویدیویی در این رابطه صحبت کرد.[/quote]

 

چندی پیش، در یک اتاق گفتگو در کلاب هاوس، سه خانم فعال در فضای هنری و فرهنگی در خارج از کشور محسن نامجو را به آزار جنسی متهم کردند. پیش از آن هم این مساله در فضای مجازی مطرح شده بود.

زنی با اکانت «ماهی» پیشتر محسن نامجو را به آزار جنسی در خانه متهم کرده بود. در روزهای گذشته افراد دیگری مانند بشری دستورزاده، بازیگر، لونا شاد، بازیگر و مجری سابق و پانیدا خواننده ایرانی با نام خود و علنی اتهام‌های دیگری را در فضای شبکه اجتماعی کلاب هاوس علیه آقای نامجو مطرح کردند.

چند روز پیش دادخواستی در فضای مجازی منتشر شد که در آن خواسته شده بود تا رفع اتهامات آزار جنسی از محسن نامجو، حضور او در رسانه‌های جمعی متوقف شود.

محسن نامجو در ویدیویی که منتشر کرده نسبت به این صحبت ها، به صورت کلی واکنش نشان داد و ضمن عذرخواهی از هر رفتار بدی که داشته، اعلام کرد برای احقاق حقوق خانم های ایرانی کمک می کند. اما این ویدیو با واکنش های اغلب منفی مواجه شده، و بسیاری نامجو را با توجه به اشاراتش به ایرادات فرهنگی و اجتماعی در کشور، فرهنگ مردسالارانه و…، متهم به فرافکنی کردند و از او خواستند به جای این که تقصیر را به گردن ایرادهای فرهنگی و سیاسی و اجتماعی کمبود آموزش و… بیندازد، اشتباه خود را بپذیرد و مسئولیت کارهای اشتباهش را قبول کند. منتقدان این ویدیو را تنها تلاشی برای حفظ هواداران عنوان کرده‌اند، و به‌این نکته اشاره کرده‌اند که نامجو هیچ اشاره‌ی مستقیمی به‌افرادی که او را متهم کرده‌اند، نداشته و مسئولیتی در برابر شخص آنان را نپذیرفته است.
گروه دیگری این ویدیو را مصداق مظلوم نمایی شمرده اند و از سکوت برخی فعالان رسانه ای و هنرمندان نزدیک به محسن نامجو، انتقاد کرده اند.
در این میان بحث هایی هم درباره ی فایل صوتی منتشر شده منتسب به نامجو شکل گرفته که در آن، این موزیسین برخی از مخالفانش را کم سواد می نامد و اعلام می کند پس از ماجرای تهمت آزارهای جنسی، شنوندگانش در اسپاتیفای و… بیش تر شده اند.

در فایل صوتی چه شنیده می‌شود؟

در این فایل صوتی که قبل از ویدئوی عذرخواهی ضبط شده و قرار نبوده منتشر شود، آقای نامجو درباره زن یا زنانی که علیه او اتهام مطرح کرده‌اند، می‌گوید: «چه جوری است یک جنبشی (جنبش می تو) تشکیل شده و یک سال از آن می‌گذرد، اما یک اسم آدم حسابی در آن نمی‌بینم. همه یک سری آدم‌هایی هستند که تنها باری که اسمشان شنیده شده از همین ماجرا بوده. یک زن حسابی فمینیست که می‌توانست به شما قدرت بدهد به شما نپیوست»

همچنین در بخشی از فایل صوتی او می‌گوید: «آقا شما دارید کسی را از کار می‌اندازید، که ببخشید با کمال تواضع عرض می‌کنم، یک ساعت نفس کشیدنش برابر با شش ماه زندگی هر کدام از شماهاست».

توضیح تازه‌ی محسن نامجو به‌فایل صوتی که مغایر با ویدیوی عذرخواهی دیروزش، منتشر شده است. او در توضیحی که در اختیار بی بی سی فارسی گذشته و لجظاتی پیش از قول او خوانده شد، اعلام کرد که این فایل صوتی یک درد دل و گفتگوی شخصی بوده که به‌شکل عمومی منتشر شده و اگر قرار بود هر صحبتی که مردم در خانه‌های‌شان می‌کنند منتشر شود، دنیا منفجر می‌شد. او همچنین گفته که با ویدیوی عذرخواهی‌اش، می‌خواسته اولین مرد سلبریتی باشد که در از زنان در عرصه‌ی عمومی عذرخواهی می‌کند. دلیل عدم واکنش‌ مستقیم‌اش هم احترام به‌آن فرد و خانواده‌اش بوده است، تا نامی از این فرد در اتفاق به‌گفته‌ی نامجو “هشت سال گذشته” برده نشود

 

[ad id='39844']

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *