شیوع کرونا در هئیت های عذاداری محرم ۱۴۰۰

[ad id='39844']

[quote] همزمان با آغاز ماه محرم تصاویری در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده که نشان می‌دهد بر خلاف توصیه مسئولان پروتکل‌های بهداشتی در برخی هیات‌ها رعایت نشده است.[/quote]

در ایران برگزاری مراسم عزاداری در ماه محرم با وجود شیوع کرونا آغاز شده است و تصاویر منتشرشده نشان می‌دهد که در برخی موارد دستورالعمل‌های بهداشتی برای مهار ویروس رعایت نشده‌اند.

برگزاری مراسم مذهبی در شرایط کرونا با مخالفت‌هایی روبرو بوده و از جمله عربستان مراسم حج را به صورت بسیار محدودی برگزار کرد.

وزارت بهداشت ایران می‌گوید تاکنون ۲۰ هزار و ۲۶۴ نفر با ابتلا به کرونا درگذشته‌اند. اطلاعات بی‌بی‌سی نشان می‌دهد که تعداد درگذشتگان تا پایان تیر ماه ۴۲ هزار نفر، نزدیک سه برابر آمار رسمی بود.

با این وجود با آغاز ماه قمری محرم، برگزاری مراسم برای امام سوم شیعیان در ایران آغاز شده است.

در خیابان بهشت، در تهران، مراسمی برگزار شده است که در آن افراد مختلف با گذاشتن دست بر شانه یکدیگر حلقه‌ای شکل داده‌اند و شمشیرهایی را می‌چرخانند.

شهرداری تهران، شورای شهر و مجتمع قضایی ولیعصر در نزدیکی محل این مراسم قرار دارند و به نظر می‌رسد هیچ یک از این نهادها اقدامی برای نظارت بر مراسم عزاداری نکرده‌اند.

تصاویر منتشرشده از مراسم دیگر نیز نشان می‌دهد که برخلاف دستورالعمل وزارت بهداشت از طبل و سنج استفاده شده است.

وزارت بهداشت ایران از شرکت‌کنندگان در دسته‌های مذهبی خواسته تا با رعایت فاصله در مراسم محرم شرکت کنند.

اما تصاویر منتشرشده نشان می‌دهد که در برخی موارد فاصله یک و نیم متری توصیه‌شده رعایت نشده است.

همچنین حاضران در برخی از مراسم بدون ماسک در آنها حضور دارند.

پیشتر معاون وزیر کشور گفته بود: مراسم ایام ماه محرم به شرط استفاده ۱۰۰ درصدی از ماسک، رعایت پروتکل‎‌های بهداشتی و فاصله‎‌گذاری اجتماعی با اولویت مکان‎‌های باز و دارای تهویه مناسب هوا برگزار خواهد شد.

برخورد محکم سازمان تبلیغات با هیأت‌های متخلف

خبرگزاری فارس نوشت: درپی انتشار تصاویری از هیات‌های مذهبی که بدون رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی اقدام به عزاداری کرده بودند، سازمان تبلیغات اعلام کرد به هیات‌ها تذکر دادیم و در صورت تکرار، هیات تعطیل خواهند شد.

در عین حال در برخی دیگر از مراسم برگزارشده همگی افراد حاضر ماسک زده‌اند و فاصله یک و نیم متری از یکدیگر را رعایت کرده‌اند.

وزارت بهداشت ایران در آستانه محرم اعلام کرد: “نظر قاطع این وزارتخانه این است که مراسم پر جمعیت در محرم ممنوع باشد، بویژه در محیط های سربسته که قاطعانه و محکم با آن مخالفت می‌کنیم”.

در دستورالعمل وزارت بهداشت همچنین “حرکت هیأت‌ها از یک هیأت به یک هیأت دیگر” ممنوع اعلام شد.

با این وجود محود کریمی، از مداحان نزدیک به حکومت، با به راه انداختن برنامه‌ای به عنوان “تکیه سیار” در حال حرکت در خیابان‌های تهران آوازهای مذهبی خوانده است.

حسین فخری” از مداحان سرشناس خوزستان، اعلام کرده بابت کرونا، امسال مداحی سبک سنتی معروف را اجرا نخواهد کرد.

علیرضا جعفرزاده، تدوینگر و تصویربردار در صفحه اینستاگرامی خود با انتشار ویدئویی از مردم خواست در ایام عزاداری محرم پروتکل‌های کرونایی را رعایت کنند.

امروز انتشار تصاویری از عزاداری‌های شب گذشته در برخی هیات‌های عزاداری بدون رعایت جوانب بهداشتی، انتقادات را برانگیخته بود.

[ad id='39844']

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *