انتقاد شدید پزشکان ایرانی از حکم اعدام دکتر حمید قره‌حسنلو، رادیولوژیست و همسرش فرزانه

[ad id='39844']

[quote]بیش از سه هزار نفر از پزشکان و کارکنان کادر درمان ایرانی از سراسر جهان در نامه‌ای خواستار «کمک فوری» در رابطه با وضعیت حمید قره‌حسنلو، رادیولوژیست و همسرش فرزانه شدند.[/quote]

واکنش‌ها

  • هزار و صد پزشک سراسر کشور با امضای بیانیه‌ای خواستار آزادی و صدور منع تعقیب برای حمید قره‌حسنلو و همسرش فرزانه قره‌حسنلو شدند.در این بیانیه که خطاب به رئیس سازمان نظام پزشکی ایران نوشته شده، گفته شده آقای قره‌حسنلو از پزشکان خوش سابقه کشور است و درخواست شده جهت متقاعد کردن نهادهای ذیربط و صدور منع تعقیب یا وثیقه برای آزادی او اقدام شود تا «در فضای آرام و عادلانه براساس موازین شرعی و حقوقی و توأم با عدالت توسط دستگاه قضایی و رعایت حق انتخاب وکیل رسیدگی شود».
  • گروهی از پزشکان در اعتراض به حکم اعدام او در ۱۸ آذر ۱۴۰۱ در مقابل زندان اوین با پلاکاردهای «نه به اعدام» تجمع کردند.
  • احمدرضا نیاورانی، پزشک و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران، با انتشار ویدیویی از حمید قره‌حسنلو و همسرش حمایت کرد و گفت «به مخیله‌ام هم خطور نمی‌کند که آن‌ها کوچک‌ترین آسیبی به کسی برسانند.» او همچنین به برخی فعالیت‌های نیکوکارانه قره‌حسنلو مانند مدرسه‌سازی، اهدای دستگاه‌های پزشکی و کار داوطلبانه در مراکز بهزیستی اشاره کرد.
  • افشین جعفرزاده، فوق تخصص بیهوشی بیمارستان امام خمینی و عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در حمایت از او و همسرش با انتشار ویدیویی قره‌حسنلو را انسانی خیر و انسان‌دوست خواند و از سیستم قضایی ایران درخواست کرد که عادل باشد و برای تجدید نظر در حکم اعدام او و همسرش، کمیته حقیقت‌یابی ایجاد کند.

این پزشکان در نامه خود عنوان کرده‌اند که دکتر قره‌حسنلو و همسرش از زمان بازداشت، تحت شکنجه قرار گرفته‌اند و دنده‌های دکتر قره‌حسنلو شکسته است.

این زوج همچنین تحت شکنجه مجبور به اعتراف به «اتهامات واهی» و مشارکت در قتل یک بسیجی در جریان اعتراضات شده‌اند.

دکتر قره‌حسنلو و همسرش اکنون جزو ۲۸ نفری هستند که پس از بازداشت غیرقانونی، شکنجه، پیگرد ناعادلانه و اعترافات دروغین اجباری با خطر اعدام روبرو هستند.

این پزشکان در نامه خود تأکید کرده‌اند که دکتر قره‌حسنلو، پزشکی دلسوز و خوش اخلاق است که بیش از ۲۶ سال سابقه کار به عنوان رادیولوژیست دارد و فعالیت‌های خیرخواهانه زیادی از جمله ساخت مدرسه در مناطق فقیرنشین و محروم ایران انجام داده است. همسرش نیز فعالیت‌های بشردوستانه متعددی انجام داده است.

در این نامه عنوان شده است که ویدئوی منتشر شده از سوی حکومت جمهوری اسلامی نیز نشان می‌دهد که فرزانه قره‌حسنلو تلاش کرده تا به بسیجی مجروح کمک‌های اولیه ارائه دهد

پزشکان ایرانی در نامه خود گفته‌اند که دادستانی به بهانه «امنیت ملی» اجازه نمی‌دهد متهمان از وکلای خصوصی مورد اطمینان خود استفاده کنند.

آنها از اینکه ممکن است گرایشات مذهبی دکتر قره‌حسنلو به‌ عنوان درویش نقش مهمی در هدف قرار گرفتن او توسط جمهوری اسلامی داشته باشد ایراز نگرانی کرده‌اند و گفته‌اند که این گروه همواره در ایران مورد آزار و اذیت بو‌ده‌اند.

این پزشکان در نامه‌شان خواستار اقدام برای نجات جان این افراد بی‌گناه و تضمین آزادی فوری آنها شده‌اند.

انجمن جهانی پزشکان نیز در نامه به ابراهیم رئیسی، خواستار توقف همه اعدام‌ها در ایران شده است.

دکتر اوساهون انابوله‌له، رئیس این انجمن، نرخ «هشدار‌دهنده» خشونت علیه کادر درمان در ایران را محکوم کرده و نوشته است که استفاده از «سرکوب گسترده، کشتار و مجازات اعدام» برای خاموش کردن خیزش مردمی، وضعیت را به شدت رو به وخامت می‌برد.

گروهی از پزشکان در ایران نیز روز هفدهم آذر در اعتراض به حکم اعدام دکتر حمید قره‌حسنلو، مقابل زندان اوین تجمع کردند.

حکم اعدام دکتر حمید قره‌حسنلو در رابطه با «کشته شدن یک بسیجی» در روز چهلم حدیث نجفی در ۱۲ آبان صادر شده است.

همسرش، فرزانه قره‌حسنلو نیز حکم ۲۵ سال زندان گرفته است.

 

 

[ad id='39844']

1 دیدگاه دربارهٔ «انتقاد شدید پزشکان ایرانی از حکم اعدام دکتر حمید قره‌حسنلو، رادیولوژیست و همسرش فرزانه»

  1. ایشان اگر در شکنجه وقتل این جوان نقش داشته اند باید اعدام شوند من خیلی ه. دکتر ها را دیدم به خاطر پول انسان سالم را بردن زیر تیغ جراحی بیرحم و قاتل بودن به سواد نیست

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *