کاهش ۷۰۰ میلیارد تومانی در آمد همراه اول در زمان فیلترینگ

[ad id='39844']

[quote]صورت‌های مالی همراه اول در آبان ماه امسال نشان می‌دهد این اپراتور در مقایسه با شهریورماه، قبل از فیلترینگ و اختلالات اینترنت، نزدیک به ۹۰۰ میلیارد تومان از درآمد خود را از دست داده است. اختلال‌های حاکم در اینترنت و فیلتر پلتفرم‌های محبوبی همچون اینستاگرام، احتمالاً از اصلی‌ترین دلایل این افت درآمد ۲۵ درصدی نسبت به ماه آخر تابستان ۱۴۰۱ است. این شرکت در مهرماه هم با کاهش درآمد جدی مواجه شده بود.[/quote]

اثرات فیلترینگ و قطع اینترنت در دو ماه اخیر بر کسب‌وکارها بر هیچکس پوشیده نیست. گزارش‌های متعددی از آسیب‌های چند صد میلیارد تومانی به فعالین اقتصادی وجود دارد؛ اگرچه برخی مسئولان همچون وزیر ارتباطات باور دارند ارقام مطرح‌شده، کارشناسی شده نیستند.

حال جدیدترین گزارش مالی ماهانه همراه اول منتهی به آبان‌ماه در کدال منتشر شده و حکایت از ادامه کاهش درآمد این اپراتور دارد.

گزارش فعالیت ماهانه همراه اول نشان می‌دهد درآمد این شرکت از سرویس‌های مکالمه، پیام کوتاه، اینترنت و پیامک انبوه مشترکین خطوط دائمی و اعتباری نسبت به شهریورماه، حدود ۹۳۶ میلیارد تومان کاهش داشته است. البته باید توجه داشت که شهریور ۳۱ روز و آبان ۳۰ روز است، اما این افت اخیر را به‌طور قطع نمی‌توان به یک روز کاری کمتر نسبت داد.

کاهش درآمد این اپراتور از مهرماه و هم‌زمان با قطعی‌های مکرر اینترنت و فیلترینگ گسترده آغاز شد. صورت‌های مالی مهرماه همراه اول نشان می‌داد این شرکت بیش از ۷۰۰ میلیارد تومان از درآمد خود را از دست داده است. حال این افت درآمد همچنان ادامه داشته و حتی نسبت به مهر نیز بیشتر هم شده است.

مقایسه جزئیات صورت‌های مالی آبان و مهر نشان می‌هد افت درآمدی همراه اول به بخش درآمد از مشترکین خطوط اعتباری باز می‌گردد. درآمد این شرکت از مشترکین خطوط دائمی در آبان‌ماه هم‌چون مهر در حدود هزار میلیارد تومان گزارش شده است، اما درآمد از مشترکین خطوط اعتباری ۲۰۰ میلیارد تومان نسبت به مهر کاهش یافته و به ۱۲۰۰ میلیارد تومان رسیده است.

لازم به ذکر است همراه اول در تابستان امسال به‌طور میانگین بیش از ۳ هزار میلیارد تومان از کارکرد مشترکین خطوط دائمی و اعتباری درآمد داشت، اما این رقم در مهرماه به ۲۵۰۰ و در آبان نیز به ۲۳۰۰ میلیارد تومان کاهش یافته است. از‌همین‌رو می‌توان نتیجه گرفت محدودیت‌های اخیر اینترنت و تمایل کمتر کاربران به خرید بسته‌های اینترنتی، احتمالاً یکی از اصلی‌ترین عوامل این کاهش درآمدی قابل توجه است.

 

[quote] افشاگری آذری جهرمی درباره اینترنت ملی [/quote]

 

تحلیل آذری جهرمی از تازه ترین آمارهای اینترنت ایران: حداکثر ١٠ درصد تبادل اطلاعات کاربران ایرانی به سوی پلتفرمهای داخلی سرازیر شده است.

 وزیر پیشین ارتباطات در کانال تلگرامی خود نوشت: اگر این آمار «زومیت» صحت داشته باشد، می‌توان محاسبه کرد که پهنای باند بین الملل ایران حداقل به میزان ۴۰۰۰ گیگابیت کاهش داده شده است، در حالیکه سایت tehran-ix.ir رشد متوسط کمتر از ۴۰۰ گیگابیتی پهنای باند داخلی را گزارش می‌کند. این یعنی با وجود اعمال محدودیتهای شدید، حداکثر صرفا ده درصد تبادل اطلاعات کاربران ایرانی به سوی پلتفرمهای داخلی سرازیر شده است.

پیش بینی کاهش درآمد ده هزار میلیارد تومانی اپراتورها تا پایان سال جاری، افت شدید ارزش سهام بخش تلکام در بورس و مشکلات جدی نقدینگی این شرکتها که بعضا ممکن است در عدم پرداخت مطالبات پیمانکاران یا تاخیر زیاد در پرداخت حقوق کارکنان نمایان شود، دور از ذهن نیست.

 

 

[ad id='39844']

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *