بررسی کامل گوشی پرچم دار میت ۹

[ad id='39844']
گوشی‌هایی به‌جز پرچم‌داران اصلی که با نام فبلت روانه بازار می‌شوند برخی مواقع دوست‌داشتنی‌تر از پرچم‌داران اصلی می‌شوند. این روش عرضه گوشی را اولین بار در گوشی‌های سامسونگ با معرفی خانواده نوت دیدیم و موفقیت خوبی هم نصیبش شد. موفقیت خانواده نوت تا جایی بود که دو سال پیش اپل هم مجبور شد در کنار معرفی نسخه اصلی آیفون فبلتی با نام آیفون پلاس روانه بازار کند. هوآوی هم از برندهایی است که از موفقیت دیگر کمپانی‌ها درس می‌گیرد و در همین راستا خانواده Mate را معرفی کرد. خانواده میت هم با اندازه بزرگش از همان اول موفقیت خوبی به دست آورد و توانست خودش را در دل کاربران جای دهد. امروز نسل جدیدی از این خانواده را با نام Mate 9 بررسی می‌کنیم که نسبت به نسل قبل ازهرجهت بهبودهای بسیار خوبی پیدا کرده است.

طراحی

اگر چند وقت اخیر گوشی‌های هوآوی را از نزدیک دیده باشید، حتما ظاهر میت ۹ برایتان آشناست. بدنه کاملا از فلز ساخته شده و با خمیدگی‌ای که در قاب پشتی در نظر گرفته شده دست گرفتنش راحت است. گوشی با صفحه‌نمایش ۵٫۹ اینچی اندازه بزرگی دارد، اما از آیفون ۷ پلاس، که صفحه ۵٫۵ اینچی دارد، بزرگ‌تر نیست. وزن کم نسبت به‌اندازه بزرگ از مزایای این غول چینی است که به خوش‌دست بودن آن کمک کرده. هوآوی در طراحی این گوشی خوب عمل کرده است و به لطف حاشیه‌های بسیار کم صفحه‌نمایش، چه در بالا و چه در پایین، صفحه‌نمایش بزرگش به چشم نمی‌آید، تا جایی که اگر نمی‌دانستیم صفحه ۵٫۹ اینچی است نمی‌توانستیم اندازه‌اش را حدس بزنیم.

در قاب جلویی صفحه‌نمایش و بالایش سنسور نور و مجاورت در کنار خروجی صدای مخاطب قرار گرفته‌اند. پایین صفحه هم تنها لوگوی هوآوی مشاهده می‌شود. لبه سمت چپ میزبان درگاه سیم‌کارت‌ها و لبه سمت راست میزبان کلیدهای پاور و ولوم است. طراحی و جنس کلیدهای پاور و ولوم هیچ تفاوتی با هم ندارد و بسیار به هم نزدیک‌اند؛ همین موضوع باعث می‌شود حتما آن‌ها را با هم اشتباه بگیرید. بالای گوشی درگاه اینفرارد و خروجی جک ۳٫۵ میلی‌متری صدا و پایین گوشی نیز میکروفون اصلی، درگاه ارتباطی از نوع تایپ سی و اسپیکر قرار دارند.

بررسی تخصصی Mate 9؛ غول بزرگ دوست‌داشتنی
بررسی تخصصی Mate 9؛ غول بزرگ دوست‌داشتنی

در قاب پشتی سنسور اثرانگشت، دوربین دوتایی، فلاش دوتایی، فوکوس لیزری و میکرفون دوم را در کنار یکدیگر و بالای قاب مشاهده می‌کنید. رنگ‌های متنوعی برای این محصول در نظر گرفته شده است و ما رنگ قهوه‌ای آن را داشتیم. این رنگ بسیار خاص است و خوشبختانه هیچ اثرانگشتی روی آن باقی نمی‌ماند.

درمجموع میت ۹ گوشی خوش‌ساخت و البته خوش‌دستی است و باوجود اندازه بزرگ صفحه‌نمایش به‌خوبی در دست می‌نشیند و اگر ندانید که صفحه ۵٫۹ اینچی دارد، با مشاهده آن نمی‌توانید اندازه صفحه را حدس بزنید.

بررسی تخصصی Mate 9؛ غول بزرگ دوست‌داشتنی

صفحه‌نمایش

همان‌طور که بالا بودن عدد مگاپیکسل لزوما نشانه کیفیت خوب دوربین نیست، هرچه عدد رزولوشن صفحه‌نمایش هم بالا باشد نشان نمی‌دهد کیفیت صفحه‌نمایش بالاست. اولین بار که شنیدیم هوآوی از رزولوشن فول اچ‌دی برای گوشی استفاده کرده است ناامید شدیم، اما زمانی که دستگاه را از نزدیک دیدیم و صفحه‌اش را روشن کردیم شفافیت و نمایش خوب رنگش ما را شگفت‌زده کرد. رنگ‌ها اشباع نیستند و به واقعیت‌ نزدیک‌اند. باوجوداینکه صفحه‌نمایش از نوع IPS است، رنگ مشکی عمق بسیار خوبی دارد و شبیه صفحه‌نمایش آمولد است. زاویه دید هم، که از ویژگی‌های مثبت صفحه‌نمایش IPS محسوب می‌شود، در این گوشی بسیار خوب است و با نگاه از بیشترین زاویه به صفحه‌نمایش هیچ مشکلی در مشاهده رنگ‌ها ندارید.

نور صفحه‌نمایش یکی از نقاط قوت آن است. نور صفحه از آیفون ۷ پلاس کمتر و از ال‌جی وی۲۰ بیشتر است. همین نور خوب صفحه سبب شده زیر نور خورشید به‌راحتی بتوان با گوشی کار کرد و هیچ محتوایی را روی آن از دست نداد.

در کل از صفحه‌نمایش این گوشی بسیار راضی بودیم و باوجوداینکه کیفیت فول اچ‌دی برایش استفاده شده است هیچ مشکلی برای مشاهده محتواهای باکیفیت نداشتیم.

بررسی تخصصی Mate 9؛ غول بزرگ دوست‌داشتنی

سخت‌افزار

سنسور اثرانگشت از بخش‌های دوست‌داشتنی گوشی‌های هوآوی است. دقت و سرعت این سنسور بسیار زیاد است و شاید بتوانیم بگوییم در حال حاضر هوآوی در این زمینه بی‌رقیب است. این سنسور هم‌سطح بدنه نیست و به همین دلیل پیدا کردنش در پشت گوشی آسان است. برای تعریف اثرانگشت روی این سنسور کافی است تنها ۷ بار انگشت را روی آن بگذارید و بعد از آن به‌راحتی اثر انگشتتان می‌شناسد، حتی از زاویه‌ای که برایش تعریف نشده.

گوشی از دو سیم‌کارت همزمان پشتیبانی می‌کند. درگاه هر دو سیم‌کارت در یک اسلات و در لبه سمت چپ قرار دارد. درگاه سیم‌کارت دوم و کارت حافظه خارجی مشترک است و فقط از یکی از آن دو می‌توانید استفاده کنید.

 بررسی تخصصی Mate 9؛ غول بزرگ دوست‌داشتنی
پردازنده دستگاه ۸ هسته‌ای کایرین ۹۶۰ و ساخت خود هوآوی است که ۴ هسته کم‌مصرف با فرکانس ۱٫۸ و ۴ هسته پرمصرف با فرکانس ۲٫۴ گیگاهرتزی دارد. از این پردازنده می‌توانید انتظار زیادی داشته باشید، زیرا ساخته شده است تا از پس تمام کارهای شما بربیاید. در استفاده روزمره مانند چک کردن شبکه‌های اجتماعی، وب گردی و عکاسی هیچ مشکلی با گوشی نداشتیم و همه برنامه‌ها درنهایت سرعت باز و بسته می‌شدند و همچنین سوییچ کردن بین برنامه‌ها به‌راحتی و بدون لگ انجام می‌شد. در اجرای برنامه‌های سنگین گوشی به‌خوبی پاسخگوست. بازی آسفالت ۸، که نمونه بازی تست ما برای انجام کارهای سنگین است، درنهایت کیفیت بدون هیچ مشکلی روی گوشی اجرا شد.
بررسی تخصصی Mate 9؛ غول بزرگ دوست‌داشتنی

درکنار پردازنده گوشی رم ۴ گیگابایتی در نظرگرفته شده است تا گوشی در انجام کارهای سنگین با مشکلی مواجه نشود. زمانی که همه برنامه‌ها بسته باشند ۲ گیگابایت از رم آزاد است و با باز شدن تدریجی برنامه‌های مختلف ۱٫۴ گیگابایت از رم آزاد باقی می‌ماند. نسخه ۶۴ گیگابایتی در اختیار ما بود که حدود ۱۰ گیگابایت از فضای ذخیره‌سازی‌اش اشغال و در اختیار فایل‌های سیستمی بود.

اسپیکر پایین گوشی قرار دارد. در این بخش طراحی اسپیکر با میکروفون اصلی یکسان است تا زیر گوشی یکدست و زیبا به نظر برسد. از عملکرد اسپیکر رضایت کامل داشتیم. صدای اسپیکر بسیار بلند است و در بلندترین حالت هم صدا تیز نمی‌شود.


سیستم‌عامل و نرم‌افزار

اندروید نسخه ۷ و رابط کاربری اختصاصی هوآوی به نام EMUI روی این گوشی نصب هستند. تا امروز اعتقاد داشتیم که رابط کاربری هوآوی یکی از ناکارآمدترین و در عین حال بدشکل ترین آن‌هاست، اما در میت ۹ با تغییرات خوبی که اعمال شده فهمیدیم هوآوی به دنبال تغییر است. اولین و مهم‌ترین تغییر این است که از این پس می‌توانید از اپ دراور روی گوشی استفاده کنید، بنابراین دیگر مجبور نیستید برنامه‌های نصب‌شده را روی صفحه اصلی تحمل کنید. برای فعال کردن صفحه مخصوص برنامه‌ها باید به بخش Home Screen Style در تنظیمات گوشی بروید.

بررسی تخصصی Mate 9؛ غول بزرگ دوست‌داشتنی

نوتیفیکیشن بار کاربردی‌تر شده و رنگ‌های بهتری برایش در نظر گرفته شده است؛ به‌خصوص اینکه از این پس نوتیفیکیشن ها و سوییچ‌های تنظیمات در یک صفحه قرار دارند.

ویژگی‌های خوبی به لطف رابط کاربری هوآوی روی گوشی شاهدیم. یکی از این ویژگی‌ها App Twin نام دارد. با فعال کردن این ویژگی، که برای برخی برنامه‌های خاص کاربرد دارد، به‌طور مثال می‌توانید دو واتس اپ روی گوشی داشته باشید. ریموت کنترل از برنامه‌های کاربردی‌ای است که به لطف درگاه اینفرارد و رابط کاربری EMUI شاهد استفاده از آن روی گوشی هستیم. تم هم روی گوشی نصب است که از طریق آن می‌توانید از ۶ تم از پیش نصب‌شده استفاده کنید. نکته عجیب اینجاست که خبری از بازار تم نیست و تنها به همین ۶ تم دسترسی دارید.

در کل این رابط کاربری با بهبودهایی که پیدا کرده ازنظر کارایی به اندروید خام بسیار نزدیک شده، اما ظاهری کاملا متفاوت دارد که مخصوص خود هوآوی است و شبیه هیچ کس دیگری نیست.

بررسی تخصصی Mate 9؛ غول بزرگ دوست‌داشتنی

دوربین

همانند پی ۹ در این گوشی هم همکاری نزدیکی بین لایکا و هوآوی را شاهدیم. دو دوربین در قاب پشتی جای گرفته‌اند که تقریبا در بین برندها عمومیت پیدا کرده‌اند و برای پرچم‌داران از دو دوربین کنار هم استفاده می‌شود. در میت ۹ یکی از دوربین‌ها که تک‌رنگ است سنسور ۲۰ مگاپیکسلی و دوربین دیگر که رنگی است سنسور ۱۲ مگاپیکسلی دارد. برای کسانی که نمی‌دانند کارکرد این دوربین ها چگونه است باید بگوییم که هنگام عکس گرفتن دوربین تک‌رنگ عکس‌های سیاه‌وسفید می‌گیرد و جزئیات عکس را ثبت می‌کند، درحالی‌که رنگ‌ها در دوربین ۱۲ مگاپیکسلی ضبط می‌شود و با ترکیب دو عکس شاهد ساخته شدن عکسی با کیفیت بالا و جزئیات زیاد هستیم.

 بررسی تخصصی Mate 9؛ غول بزرگ دوست‌داشتنی
بررسی تخصصی Mate 9؛ غول بزرگ دوست‌داشتنی
بررسی تخصصی Mate 9؛ غول بزرگ دوست‌داشتنی

در رابط کاربری دوربین همه چیز در دسترس است، اما رسیدن به آن‌ها آسان نیست. برای انتخاب بخش تنظیمات باید صفحه را در منوی دوربین به سمت چپ بکشید و برای رسیدن به بخش Modes باید صفحه را به راست هدایت کنید. دسترسی به سوییچ دوربین عقب و جلو هم ساده نیست، زیرا در بالاترین مکان صفحه‌نمایش قرار گرفته است.

به لطف دوربین تک‌رنگ برای گرفتن عکس‌های سیاه‌وسفید نیازی نیست از فیلترها استفاده کنید و با استفاده از گزینه‌ای به نام Monochrome، که در بخش Modes قرار دارد، می‌توانید عکس‌های سیاه‌وسفید واقعی بگیرید.

متاسفانه گزینه‌ای به نام HDR خودکار در منوی گوشی در نظر گرفته نشده است و خودتان باید تشخیص دهید که آیا سوژه موردنظر عکاسی شما به HDR نیاز دارد یا خیر. برای استفاده از HDR باید به منوی Modes بروید و آن را فعال کنید. با فعال کردن HDR دوربین تک‌رنگ غیرفعال می‌شود و تنها می‌توانید از دوربین رنگی، که سنسور ۱۲ مگاپیکسلی دارد، استفاده کنید.

زوم یکی دیگر از بخش‌های جذاب این دوربین است. هنگام استفاده از دوربین ۲۰ مگاپیکسلی نمی‌توانید روی هیچ سوژه‌ای زوم کنید و برای فعال کردن زوم باید از دوربین ۱۲ مگاپیکسلی استفاده شود. امکان زوم کردن تا ۶ برابر برای دوربین در نظر گرفته شده است.

حال در مورد کیفیت دوربین صحبت می‌کنیم. در نور روز عکس‌هایی که از ترکیب دو دوربین گرفته می‌شوند پر از جزئیات است و رنگ‌ها بسیار به واقعیت نزدیک‌اند. در این تصاویر هیچ نویزی دیده نمی‌شود و رنج دینامیکی بسیار خوب است. زمانی که از دوربین ۱۲ مگاپیکسلی استفاده می‌کنید هنوز هم کیفیت خوب است، اما چون دیگر خبری از کمک دوربین تک‌رنگ نیست جزئیات بسیار کمتر می‌شود.

ویژگی‌ای به نام دهانه دیافراگم عریض برای لنز در نظر گرفته شده است که مخصوص عکاسی از سوژه‌های نزدیک و یا افرادی است که در فاصله تقریبا ۲ متری از دوربین قرار دارند. اگر این ویژگی را فعال کنید، می‌توانید عکس‌هایی بگیرید که منظره پشت سوژه مات است؛ شبیه دپس افکت در آیفون یا لنز بلر درگوشی‌های پیکسل و نکسوس.

درمجموع دوربین علاوه بر سرعت خوب شاتر، توانایی بالایی در گرفتن عکس‌ها دارد، چه در نور کافی و چه در نور کم.

باتری

برای گوشی ۵٫۹ اینچی، که البته کیفیت فول اچ‌دی دارد، باتری پرظرفیتی نیاز است. هوآوی از باتری ۴۰۰۰ میلی‌آمپرساعتی برای این محصولش بهره برده است که بازخورد بسیار خوبی دارد و تا ۲ روز در استفاده معمولی می‌تواند پاسخگو باشد. در تست ترکیبی شامل استفاده از شبکه‌های اجتماعی به مدت ۲ تا ۳ ساعت در روز، گوش کردن به اسپاتیفای حدود ۳ ساعت در روز، گرفتن ۴ تا ۵ عکس در روز، بازی کردن به مدت ۳۰ دقیقه و درنهایت مکالمه به مدت ۱۵ دقیقه در روز تا ۲ روز بدون نیاز به شارژ می‌توان با دستگاه کار کرد. در تست‌های تکی شاهد به دست آمدن نتایج زیر بودیم.

در مدت ۳۰ دقیقه بازی آسفالت ۸ میزان کاهش باتری ۷ درصد و در مدت ۱ ساعت فیلم‌برداری میزان کاهش باتری ۱۵ درصد بود. در تست پخش مداوم ویدئو نیز باتری بعد از پخش ۱۲ ساعت ویدئوی فول اچ‌دی از ۱۰۰ به صفر درصد رسید و درنهایت گوشی خاموش شد.

عملکرد خوب باتری در شارژدهی هنگام شارژ شدن هم دیده می‌شود. باتری بزرگ گوشی در مدت ۲ ساعت از صفر تا ۱۰۰ درصد شارژ می‌شود که برای باتری‌ای با این ظرفیت زمان بسیار قابل قبولی است.

بررسی تخصصی Mate 9؛ غول بزرگ دوست‌داشتنی

باید بخریم؟

خرید فبلت چیزی نیست که بین کاربران موبایلی عمومیت داشته باشد. بسیاری از افراد قابل‌حمل بودن گوشی را به اندازه بزرگ صفحه‌نمایش ترجیح می‌دهند. میت ۹ هم گوشی کوچکی نیست و یکی از بزرگ‌ترین اندازه‌های صفحه‌نمایش بین تمام گوشی‌های موبایل را دارد. بزرگ بودن صفحه گوشی تاثیر نابه‌جایی در اندازه شاسی آن نداشته و از بسیاری فبلت‌های با اندازه صفحه کوچک‌تر خوش‌دست‌تر است. اگر به دنبال خرید فبلتی با دوربین فوق‌العاده، باتری با عمر بالا و خوش‌ساخت و خوش‌دست هستید این گوشی یکی از بهترین انتخاب‌های بازار است. نکته منفی در مورد این محصول قیمت بالاتر نسبت به دیگر گوشی‌های ساخت هوآوی است که در حال حاضر با قیمتی بالاتر از ۲ میلیون تومان در بازار به فروش می‌رسد. باوجوداین Mate 9 گوشی‌ای با ارزش خرید بالاست و اگر کسی در مورد میزان پولی که برای گوشی می‌خواهد هزینه کند نگرانی‌ای نداشته باشد حتما این محصول هوآوی را به او پیشنهاد می‌کنیم.

[ad id='39844']

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *