کلمه جنجالی دوست دختر در سریال زیر پای مادر رمضان ۹۶

[ad id='39844']

کلمه جنجالی دوست دختر در سریال زیر پای مادر

سیمرغ پلاس || دیشب در تلویزیون ایران شب ویژه ای بود کلمه دوست دختر که هیچگاه فکرش را نمی کردیم از شبکه های ایرانی بشنویم شنیدیم  .درست است دیشب کلمه ممنوعه دوست دختر دو بار از دهان کاراکترهای سریال زیر پای مادر درآمد که ما عمرا فکرش را می کردیم در بی آید آنهم در ماه رمضان . حالا باید ببینیم از دستشان در رفته و مانند صحنه تریاک کشیدن سریال علی البدل در پخش مجدد آن سکانس زیر قیچی می رود یا رسانه ملی رویکرد جدیدی در پیش گرفته است

کلمه جنجالی دوست دختر در سریال زیر پای مادر

 


معرفی کامل سریال زیر پای مادر

به گزارش منظوم، مرجع سینما تلویزیون ایران، در ماه مبارک رمضان از شبکه یک می‌شود، سریال های متعددی برای پخش از شبکه های مختلف سیما، آماده شده است. سریال «زیر پای مادر» به کارگردانی بهرنگ توفیقی یکی از آنهاست که هر شب ساعت ۲۲ از شبکه اول سیما به نمایش درمی‌آید.کلمه جنجالی دوست دختر در سریال زیر پای مادر

این مجموعه پیش از این دوبار با تغییر نام، مواجه شده و از «لبخند رخساره» به «دیباجی» و سپس به نام فعلی خود، «زیر پای مادر» رسید. در خلاصه داستان فیلم می خوانیم که داستان قرار است روایت زندگی مردی میانسال، همراه پسرش در مشهد باشد که به شغل رستوران داری مشغول است. از جمله مختصات زندگی او که به سرعت شخصیت خاص این نقش را نشان می دهد، یکی عادت و رویه او به نذری دادن آخر هفته ها به زائران حرم است و دیگری آن که همسرش، سالها پیش، او و فرزندشان، خلیل را ترک کرده است. با آشنایی خلیل با زنی به نام رخساره در یکی از دانشگاه های تهران، داستان، داستان وارد فراز و فرود دراماتیک خود خواهد شد.کلمه جنجالی دوست دختر در سریال زیر پای مادر

این سریال، همچنین در ساختار خود، از داستان های موازی و مکمل داستان اصلی بهره جسته است. داستان زندگی زوج های دیگری نیز در طول داستان اصلی روایت خواهند شد که همگی در خدمت تقویت پیام اصلی سریال هستند. این پیام از طرف عوامل سریال، اینگونه اعلام شده است:«هیچ گاه، دوری، دوستی نمی آورد و خانواده قصه زیر پای مادر، پیش از آنکه دیر ش.د به همدلی می رسند…قصه این مجموعه در تکریم خانواده است.»کلمه جنجالی دوست دختر در سریال زیر پای مادر

پس از آشنایی نسبی با فضای سریال، بد نیست نگاهی به رویکرد کلی سریال های مناسبتی برای ماه رمضان داشه باشیم.

در چندین سال اخیر که پخش سریال های سی قسمتی به مناسبت ماه مبارک رمضان یا ایام محرم و عزاداری یا ایام عید نوروز تبدیل به یک رویه شده است، نکاتی را می توان با توجه به انواع این سریال ها، دریافت.

در روزهایی مانند دهه اول محرم و ایام عزاداری، طبعا، تم و فضای کلی سریال ها، همگی غم انگیز، جدی و نتیجه محور است. داستانها، اغلب با رویکردی مذهبی و داستانی پند آمیز با پس زمینه غم، تلاش می کنند، مخاطب را به نتیجه هایی اخلاقی و مذهبی ،رهنمون شوند.کلمه جنجالی دوست دختر در سریال زیر پای مادر

در ایام عید نوروز که کلا فضای جامعه به سمت شادی و آرامش فکری متمایل است، سریال های ساخته شده برای آن ایام نیز، همگی از ته مایه طنز برخوردارند و اگر بحث القای پیامی خاص در آن ها مطرح باشد هم با تم طنز این کار انجام خواهد شد. و تقریبا، محتوای صد در صد غم انگیز یا سنگین و جدی را در سریال های ایام عید نخواهیم یافت.

در ماه رمضان، موقعیت قدری متفاوت است. این ماه، ه علت آنکه روزهای بیشتری در مقایسه با عید یا دهه اول محرم دارد و در میانه اش، ولادت یکی از ائمه نیز هست و سنتی مانند میهمانی های افطار نیز رایج است؛ در همان حال، با گذشتن از نیمه آن، به ایامی تماما تزکیه محور مانند ایام احیا و شهادت امام اول شیعیان می رسیم، فضایی دو سویه در خود دارد. فضایی که نه از شادی و تفریح، دور است و نه از غم و اندرز…

این خاصیت دوگانه ماه مبارک، این امکان را فراهم کرده تا سریال های تولید شده برای آن، بتوانند فضایی به وجود بیاورند که بسیار شبیه زندگی عادی باشد. داستانهایی که حتی طنز و کمدی فراوان در خود دارند، اما در روزهایی هم کاملا به سمت غم و اندوه میل می کنند. سریال هایی مانند سریال موفق پایتخت که به خاطر نوع خاص فضاسازی خود، این قابلیت دوگانه را به خوبی در خود دارد.کلمه جنجالی دوست دختر در سریال زیر پای مادر

در این ماه، همچنین می توان سریال هایی با تم جدی و اخلاقی و حتی اندکی غم انگیز تولید کرد که این گونه سریال ها، حتی در ایام عزاداری یک سوم انتهایی ماه هم پخش خواهند شد. بنظر می رسد سریال «زیر پای مادر» از این نوع اخیر است. با توجه به آنچه در خلاصه داستان و پیام اخلاقی آشکار آن خواندیم، این سریال، قطعا از فضایی اخلاق محور برخوردار است.کلمه جنجالی دوست دختر در سریال زیر پای مادر

بهرنگ توفیقی کارگردان این سریال،که تحصلاتی در زمینه کارگردانی و سینما و تلویزیون دارد، پیش از این هم با ساخت مجموعه هایی نظیر «انقلاب زیبا» و «پشت بام تهران» نشان داده است که در ساختن فضاهای سنگین با پس زمینه اخلاقی، غم انگیز، تبحر دارد.

نویسنده این مجموعه ، سعید نعمت الله نیز با نگاشتن فیلمنامه آثاری چون سریال پر بیننده «میکائیل»، سریال مناسبتی موفق «مدینه»، «دیوار» و «جراحت» نشان داده است که شاید حتی بیش از کارگردان، به طراحی این نوع فضای داستانی علاقه و تسلط دارد. او پیش از این نیز در نگاشتن سریال «پشت بام تهران» با بهرنگ توفیقی، همکاری داشته است.

در این سریال، بازیگران مطرح و توانمندی بازی کرده اند که بد نیست اجمالا نگاهی به سوابق آنها داشته باشیم.

کامبیز دیرباز

این هنرپیشه، در رشته بازیگری تحصیل کرده و در سال ۱۳۷۶، فعالیت هنری خود را از تئاتر ، آغاز نموده است. پس ازآن او به ایفای نقشهای مختلفی در سینما و تئاتر پرداخت که خیلی زود برای او سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد برای بازی در فیلم«دوئل» به ارمغان آورد. او تجربه بازی در هر دو ژانر طنز و جدی را دارد. ایفای نقش مجید سوزوکی در فیلم «اخراجی‌ها» یکی از تجربیات او در حیطه ایفای نقش طنز است.

 

اما شاید بتوان گفت، او بیشترین درخشش خود را مدیون حضور و بازی در سریال های متعدد تلویزیونی است. سریال هایی که برخی از آنها بسیار پر بیننده بودند و نام خود را به عنوان سریال هایی موفق ثبت کردند. در بسیاری از این سریالها، دیرباز نقش اصلی یا مکمل داشته است. سریال هایی نظیر«تب سرد»، «نابرده رنج» که تجربه دیگری از نقش طنز برای دیرباز به حساب می آید، «در چشم باد»، و سریال پر بیننده «میکائیل» از جمله سریال های تلویزیونی هستند که کامبیز دیرباز در آنها ایفای نقش نموده است.

مهدی سلطانی

مهدی سلطانی نیز در زمینه تئاتر، دکترای خود را از کشور فرانسه اخذ نموده و هم اکنون نیز عضو هیات علمی و استادیار دانشکده هنرهای نمایشی و موسیقی دانشگاه تهران است. او نیز در نقش های متعددی در تئاتر، سینما و تلویزیون بازی کرده است. مانند «ملکه»، «چ» و «اشباح» در سینما، «معرکه در معرکه» و «حضرت والا» و …در تئاتر .

اما شاید بتوان گفت او هم با نقش های موفقی که در سریال ها بازی کرد، محبوبیت خود را در نگاه مخاطبان، به دست آورد. سریال هایی همچون«در مسیر زاینده رود»، «دیوار»، «مادرانه»، «کیمیا» و سریال موفق «شهرزاد» ر شبکه نمایش خانگی که برای او محبوبیت بسیاری به ارمغان آورد.

بهناز جعفری

 کلمه جنجالی دوست دختر در سریال زیر پای مادر

بهناز جعفری نیز با تحصیلاتی مرتبط با هنر، پا به عرضه هنرهای نمایشی گذاشته است. تجربه نقش های متعددی در سینما و تلویزیون دارد. در سینما، در فیلم هایی نظیر «لانتوری»، «روسری آبی»، «هفت ماهگی» و «گیتا» بازی نموده و در سریال هایی نظیر «آب پریا»، «خاک سرخ»، «دندون طلا»، «مختارنامه» و «دوران سرکشی» نیز ایفای نقش داشته است.

 

پریوش نظریه

پرویش نظریه سال ۱۳۶۹ پس از اتمام تحصیلاتش در رشته تئاتر، وارد سینما شد. اما با دقت نظر خاص خود برای پذیرفتن نقشها، موفقیت ابتدایی او پنج سال پس از ورودش به این عرصه، رقم خورد. او در سال ۱۳۷۴ برای ایفای نقش در فیلم «پدر» ساخته مجید مجیدی، بسیار تحسین شد. او همچنین در سریال های تلویزیونی نیز، حضوری حساب شده و کم تعداد اما موفق داشته است. مانند نقش در خور تحسینش در سریال «مدینه».

بهزاد فراهانی

این هنرپیشه پیش کسوت سینما چندان نیازی به معرفی ندارد. او حداقل در حافظه دو نسل از ایرانیان علاقمند به سینما و تلویزیون، چهره ای شناخته شده است. فرزندان او نیز، با حضور های پر فراز و نشیب خود در عرصه هنر، بر شهرت وی افزوده اند. این چهره بازیگری، در عرصه های مختلف هنرهای نمایشی، مانند تئاتر، سینما و تلویزیون فعال است. فیلم هایی مانند«شیدا»، «سگ کشی»و «طوطیا» از جمله فیلم هایی هستند که او در آنها بعنوان هنرپیشه حضور داشته است. در سریال هایی نظیر«پشت بام تهران»، «مدینه»، «امام علی» و «رعنا» نیز بازی های او را دیده ایم.

آتیلا پسیانی

 کلمه جنجالی دوست دختر در سریال زیر پای مادر

آتیلا پسیانی که والدینی هنرمند نیز دارد، درواقع هیچ‌گاه بیرون از دنیای هنر نبوده است. اما او بسیار زود، شخصیتی مستقل از والدین هنرمند خود یافت و به‌عنوان هنرپیشه‌ای توانمند و انعطاف‌پذیر برای ایفای هر نوع نقشی، خودش را تثبیت کرد.او نیز مانند بسیاری از افراد نسل قدیم‌تر این عرصه، در حوزه‌های مختلفی مانند تئاتر و سینما و تلویزیون فعال بوده است. ازجمله کارگردانی‌های او در تئاتر ، می‌توان از «قهوه قجری»، «رستخیز»، «تبار خون» و «مخمل آبی» نام برد. در سینما نیز در فیلم‌های «سیانور»، «مستانه»، «پل چوبی»، «سه زن» و «مسافران» بازی داشته است.

در تلویزیون او را با بازی در سریال هایی مانند«انقلاب زیبا»، «مدینه»، «زیر تیغ» و «پرده‌نشین» به یاد می‌آوریم.

آتیلا پسیانی در سریال «زیر پای مادر» ساخته‌ی بهرنگ توفیقی

با نگاهی به مجموعه تجربیات هنرپیشگان، کارگردان و نویسنده سریال «زیر پای مادر» به نظر می‌رسد با تیمی آزموده روبرو هستیم که قصد دارند بار دیگر نوعی از فضاسازی موفقی را که پیش از هم با یکدیگر تجربه کرده‌اند، بازآفرینی کنند. باید منتظر ماند و دید که این بازآفرینی ، چه در قسمت متن فیلم‌نامه و کارگردانی چه در بخش بازی‌ها، شامل چه نوآوری‌هایی خواهد بود و تا چه اندازه صرفابه تقلیدی از کارهای پیشین این گروه محدود خواهد ماند.

در این فیلم هنرپیشگان دیگری نظیر مجید واشقانی، مجید نوروزی، مریم بوبانی، حمیدرضا هدایتی، علیرضا آرا، درسا بختیاری و داریوش سلیمی نیز بازی دارند.

لوکیشن های متعددی برای تصویربرداری این سریال بکار گرفته شده است. لوکیشنی واقع در دربند تهران، خانه‌هایی در فرمانیه و پونک، شهر مشهد، شهرستان قدمگاه نیشابور و بندر انزلی ازجمله لوکیشن های این سریال بوده‌اند.

پخش این سریال از ابتدای ماه رمضان از شبکه یک سیما، هر شب ساعت ۲۲ آغاز شده است.

کلمه جنجالی دوست دختر در سریال زیر پای مادر

[ad id='39844']

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *