نقد بررسی کامل فیلم لرد ساخته جدید محمد رسول اف

[ad id='39844']

نقد بررسی کامل فیلم لرد

به گزاراش منظوم، مرجع سینما و تلویزیون ایران، گرچه محمد رسول اف پیش از فیلم «لِرد» پنج فیلم دیگر نیز ساخته است. اما هیچ کدام از آنها تا کنون به توفیق اکران عمومی در ایران، دست نیافته اند. رسول اف را باید از جمله کارگردانان پرحاشیه سینمای ایران، به حساب آورد. او تقریبا از ابتدای کار خود در سینما، بعنوان کارگردان فیلم بلند، درمیان حواشی سیاسی و غیر سینمایی گرفتار شده است. بطوری که محاکمه، زندان ، ممنوع الخروجی و دریافت نکردن مجوز اکران را یکی پس از دیگری تجربه نموده است. او که فعالیت هنری خود را از دوران کودکی و از شهر شیراز با حضور در گروه های نمایشی، آغاز کرده، برای تحصیلش در دانشگاه، رشته علوم اجتماعی را برگزیده و همچنان به این دغدغه وفادار مانده است. مضمون دغدغه های جامعه شناسانه و مشکلات اجتماعی، همواره دستمایه اول و اصلی او در ساخته هایش بوده است. مستند «گاگومان» اولین ساخته او، با مضمون اجتماعی، توانست سیمرغ بهترین فیلم اول جشنواره فجر و جایزه بهترین مستند از جشن خانه سینمای ایران را از آن خود کند.

نقد بررسی کامل فیلم لرد

نقد بررسی کامل فیلم لرد

او این بار نیز، به سراغ یک دغدغه اجتماعی رفته و در فیلم «لِرد» موضوع ساختار های فاسد اداری و اجتماعی را مطرح کرده است. در خلاصه داستان فیلم، چنین آمده است:« رضا با دوری جستن از شهر، در مزرعه‌ی خود مشغول به کار است. او همراه خانوادهاش در دامن طبیعت زندگی آرامی دارد. اداره مزرعه با مشکلاتی روبرو شده است. رضا می‌خواهد این مشکلات را با دوری از زنجیره‌ی روابط فاسد محلی پشت سر بگذارد.»

نقد بررسی کامل فیلم لرد

نقد بررسی کامل فیلم لرد

نقد بررسی کامل فیلم لرد

این مضمون، در عین حال، کمی رنگ و بوی سیاسی نیز دارد و معلوم نیست که آیا با چنین داستانی، باز هم اکران از این فیلم دریغ خواهد شد یا این بار طلسم شکسته خواهد شد؟اما در مورد کیفیت داستان پردازی در فضای فیلمنامه یا نقاط قوت هنری و سینمایی فیلم، باید فیلم را در جشنواره به تماشا نشست تا بتوان پی برد که فیلم «لِرد» در این زمینه ها نیز حرفی برای گفتن دارد یا خیر.

رسول اف با فیلم های پیشین خود، توانسته نظر برخی جشنواره های خارجی و حتی داخلی را به خود جلب و جوایزی را نصیب خود کند.نقد بررسی کامل فیلم لرد

در این فیلم، عوامل دیگری نیز به یاری رسول اف برای تولید فیلمش آمده اند. از جمله بازیگرانی همچون رضا اخلاقی راد،  سودابه بیضایی،  نسیم ادبی، میثاق زارع،  زینب شعبانی، ژیلا شاهی،  مهدی مهربان، مجید پتکی، باقر یکتا، سپهر عبادی، محمد پورحسن، امین نامدار، شهرام یحیایی  در فیلم به ایفای نقش می‌پردازند.

رضا اخلاقی راد

رضا اخلاقی راد، این روزها با سریال «آسپرین» در شبکه نمایش خانگی، حضوری به یاد ماندنی از خود در اذهان مخاطبان، ثبت کرده است. این هرن پیشه جوان مشهدی، کار خود را با حضوری سه ساله در گروه تئاتر سیمرغ در شهر زادگاهش شروع کرده و سپس با تحصیل در رشته بازیگری نمایش، بطور حرفه ای تر و تخصصی تر، کار خود را پی گرفته است. او پیش از همکاری با نجفی در سریال آسپرین، در سریال دیگر او، ماتادور نیز، ایفای نقش نموده است.

نقد بررسی کامل فیلم لرد

او همچنین در سریال تلویزیونی دیگری نیز بازی داشته است که ظاهرا در نوبت پخش به سر می برد. به گفته خودش، تجربه بازی او غیر از حضور بر صحنه تئاتر، شامل چند نقش کوتاه در فیلم های کوتاه و بلند سینمایی نیز هست. اما به نوعی، این اولین تجربه حضور در نقش اول یک فیلم بلند سینمایی است.

سودابه بیضایی

دیگر هنر پیشه فیلم «لرد» سودابه بیضایی است. این هنرپیشه نیز که متول سال ۱۳۶۰ است، از بازیگران جوان سینمای ایران، به حساب می آید. اما کارنامه هنری اش، چندان هم خلوت و کم بار نیست. او حوزه های مختلفی را در عرصه هنرهای نمایشی آزموده است. در زمینه بازیگری فیلم هایی همچون « روز روشن »(۱۳۹۱) حسین شهابی، «توهم »(۱۳۸۷) اکبر منصور فلاح، «کودک و فرشته» (۱۳۸۷) مسعود نقاش زاده،  « محافظ » (۱۳۸۶) محمدجواد کاسه ساز، « غیرمنتظره » (۱۳۸۵) محمد هادی کریمی، « گیس بریده »(۱۳۸۵) جمشید حیدری، « هوش سیاه ۲ » (۱۳۸۹) مسعود آب‌پرور، « عروس برفی » (۱۳۹۲) سیروس الوند در زمره تجربیات اوست.

او همچنین در چند سریال تلویزیونی به نام های « کیمیا » (۱۳۹۴) « آسمان من » (۱۳۹۲–۱۳۹۴)، « تا افطار چیزی نمانده » (۱۳۸۹) حامد حسینی، « ارمغان تاریکی » (۱۳۸۹) و « آمین  » بازی داشته است. همچنین نویسندگی برنامه «شهرک جیم» برای صدا و سیما در سال ۱۳۹۵ نیز، از تجربیات اوست.

نسیم ادبینقد بررسی کامل فیلم لرد 

این هنرپیشه، پس از بازی در سریال « شهرزاد » به چهره ای شناخته شده، بدل شد. با وجود آنکه پیش از این سریال نیز، نسیم ادبی، بازی های متعددی در فیلم های سینمایی، تئاتر ها و سریال های تلویزیونی انجام داده بود. به عنوان مثال در فیلم های سینمایی « زندگی »(۱۳۷۶)، « مانا » (۱۳۸۷)، « حراج »(۱۳۹۲)، « خانه دختر » (۱۳۹۳)، « دوران عاشقی » (۱۳۹۳)، « ارغوان » (۱۳۹۳)، « ذوب شدن پادشاه » (۱۳۹۴) و « چهارشنبه » (۱۳۹۵) از سری آثار سینمایی هستند که نسیم ادبی در آنها به ایفای نقش پرداخته است.

در تلویزیون نیز غیر از سریال « شهرزاد» در دو سریال دیگر به نام های «حلقه سبز» و «در قصه های زندگی می کنند، بازی هایی از نسیم ادبی شاهد بوده ایم.

اما در حوزه تئاتر، او بسیار فعال است. نمایش های متعددی که با کارگردانان صاحب نام این عرصه همکاری داشته است، بیش از آن است که بتوان از تمام آنها در این مقال، نام برد. اما چند نمونه از این دست آثار را نام می بریم:

 شمس پرنده به کارگردانی پری صابری؛ تهران، تالار وحدت؛ ۱۳۷۸ – یونسکو، پاریس؛ ۱۳۸۳

زینب به کارگردانی محمود عزیزی؛ تهران، تالار وحدت؛ ۱۳۷۸

آنتیگونه به کارگردانی پری صابری؛ تهران، تالار وحدت؛ ۱۳۷۹

رند خلوت نشین به کارگردانی پری صابری؛ تهران، تالار وحدت؛ ۱۳۸۰

روز رستاخیز به کارگردانی فرهاد مهندس‌پور؛ تهران، تالار چهارسو؛ ۱۳۸۱

یوسف و زلیخا به کارگردانی پری صابری؛ تهران، تالار وحدت؛ ۱۳۸۱

من و هزار تو به کارگردانی آرش دادگر؛ تهران، تئاتر شهر، تالار شماره ۲؛ ۱۳۸۱

سوگ سیاوش به کارگردانی پری صابری؛ تهران، تئاتر شهر، تالاراصلی، ۱۳۸۲یونسکو، پاریس؛ ۱۳۸۳

زمستان به کارگردانی هما روستا؛ تهران، تئاتر شهر، تالارچهارسو؛ ۱۳۸۳

 نقد بررسی کامل فیلم لرد

میثاق زارع

هنرپیشه دیگری که برای محمد رسول اف در فیلم «لرد» به ایفای نقش پرداخته، میثاق زارع است. او متولد سال ۱۳۶۰ بوده و ظاهرا در عرصه سینما، تازه کار محسوب می گردد. تحصیلات او گرافیکی است. و حوزه کاری اش نیز، بنا به گفته خودش، عکاسی، گرافیک و سپس سینماست. به همین دلیل در رزومه کاری او در حوزه سینما، نام آثار چندانی به چشم نمی خورد.« لرد» (۱۳۹۵)، « جاودانگی » (۱۳۹۴)، « اعترافات ذهن خطرناک من »(۱۳۹۳)، « عصبانی نیستم (۱۳۹۲)، « همه چیز برای فروش » (۱۳۹۲) و « تاکسی نارنجی » (۱۳۸۷) اسامی آثاری است که میثاق زارع در آنها بازی کرده و آخرین آنها نیز فلیم «لرد» است.

زینب شعبانی

دیگر هنرپیشه این فیلم، هنرپیشه جوان دیگری است به نام زینب شعبانی که گویا از هنرپیشگان جوان تئاتر حوزه هنری استان گیلان بوده و حضور او در این فیلم، بنظر میر سد که اولین تجربه حضور او در مدیوم سینماست. او پیش از این در نمایش های استانی فراوانی حاضر شده و جوایزی را نیز از جشنواره های داخلی سراسری یا استانی کسب نموده است.

دیگر عوامل تولید فیلم «لرد» شامل عوامل تولید «لِرد» عبارتند از نویسنده وکارگردان: محمد رسول اف، مدیر فیلمبرداری:اشکان اشکانی، تدوینگران: محمدرضا مویینی، میثم مویینی، طراح صحنه و لباس: سعید اسدی، طراح و ترکیب کننده صداها: علیرضا علویان، موسیقی: پیمان یزدانیان، طراح چهره پردازی: محمود دهقانی، صدابردار: محمد مختاری، مدیر تولید و برنامه ریز:داریوش عبادی، دستیار اول کارگردان: ایمان توکلی، دستیار اول فیلمبردار: مجتبی شادرو، منشی صحنه: سعیده دلیریان، عکس: پویان بحق، جلوه های ویژه میدانی: محسن روزبهانی، جلوه های ویژه رایانه ای: مجیک لب، تهیه کنندگان مشترک: کاوه فرنام، رزیتا هندیجانیان و تهیه کننده: محمد رسول اف می باشند.

نقد بررسی کامل فیلم لرد

[ad id='39844']

1 دیدگاه دربارهٔ «نقد بررسی کامل فیلم لرد ساخته جدید محمد رسول اف»

  1. فیلم لرد از شبکه بی بی سی دیدم بسیارفیلم خوبی بود حقیقت جامعه ایران باز گو میکند من شخصا با این سیستم فاسد همین تجربه داشتم وضعیت فعلی ایران فساد گسترده از بالا تا پایین انتقال پیدا کرده متاستفانه نه نقد و انتقاد را حکومت بر نمیتابه

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *