ورود کنسول بازی ممنوع شد

[ad id='39844']

[quote]اسامی کنسول‌های بازی درحالی در لیست هزار و چهارصد موردی جا یافته‌اند که هیچ گونه جایگزین داخلی برای‌شان وجود ندارد. [/quote]

صبح روز یکشنبه سوم تیر ماه طبق اعلام رسمی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران از این پس ارز دولتی به بازار سخت افزار تعلق خواهد گرفت. خبر خوبی که توسط اصحاب رسانه و جمعی از بازاریان کم کم پرده از ظاهر زیبایش برداشته شد و حالا تبدیل به یک بحران اقتصادی شده است. بسیاری از فعالان اقتصادی بر این باورند که دلار ۴۲۰۰ تومانی بانک مرکزی واقعیت ندارد! رئیس کل اتحادیه فناوران رایانه تهران ساعاتی پیش مدعی شد که تخصیص ارز دولتی به بازار کامپیوترها حقیقت ندارد. او همچنین اضافه کرد که بزودی ارزش قطعات سخت افزاری با صد درصد (!) افزایش قیمت رو به رو خواهد شد. این افزایش ترسناک قیمت در برخی محصولات مرتبط با حوزه آی‌تی حتی تا دویست درصد هم ادامه می‌یابد.

از این ماجرا زمان زیادی نگذشته بود که خبر دیگری با تیتر درشت در صفحات اصلی رسانه‌های فارسی نقش بست. واردات کنسول‌های بازی به ایران ممنوع اعلام شد! هنوز جوهر نویسندگان این مطالب خشک نشده بود که درصدی از بزرگ‌ترین فروشگاه‌های رسمی داخلی قیمت محصولات خودشان را با شکل غم‌انگیز و دردناکی افزایش دادند. جالب است که قیمت این به اصطلاح‌ فروشگاه‌های «رسمی» تقریبا هیچ توجهی به قیمت دلاری محصولاتشان ندارند و همچنان بر حسب تقاضا برچسب قیمت روی آن می‌زنند. مثلا صبح امروز کنسول پلی استیشن ۴ در برخی سایت‌ها به قیمت دو میلیون و پانصد هزارتومان برای فروش گذاشته شد و این درحالی است که کنسول مذکور تنها ۲۵۰ دلار قیمت دارد. آن سوی ماجرا رقیب هم‌قیمت پلی استیشن ۴ یعنی ایکس باکس وان به قیمت دو میلیون تومان برای فروش قرار گرفت. دلالانی که به «لطف» دولت آب را گل‌آلود کردند، اکنون بساط ماهی‌گیریشان پهنِ پهن است!

هزار و چهارصد کالا در لیست ممنوعیت واردات قرار دارد. اگر چه تا کنون بالغ بر نود درصد از کنسول‌های حاضر در فروشگاه‌ها به قیمت بازارسیاه و ارز آزاد تهیه می‌شدند، اما انتشار این خبر توسط مسئولین فرصتی برای راندخواران و دلالان پدید آورده تا حسابی پول به جیب بزنند. بدین ترتیب بدون هیچ دلیلی امروز قیمت کنسول‌ها از ۳۰۰ تا ۵۰۰ هزارتومان افزایش یافت و طبق پیش‌بینی‌ها این مقدار بیشتر نیز می‌شود. در کنار آن باید یادآوری کنیم که بازی‌های ویدئویی مرتبط با همین کنسول‌ها هم‌اکنون نیم میلیون تومان ارزش یافته‌اند. چطور از یک عضو عادی جامعه که حقوق ماهیانه‌اش چیزی بین یک تا دو میلیون تومان است انتظار می‌رود در این اوضاع به سرگرمی‌های دیجیتالی و محبوبی نظیر بازی‌ها فکر کنند؟

اسامی کنسول‌های بازی درحالی در لیست هزار و چهارصد موردی جا یافته‌اند که هیچ گونه جایگزین داخلی برای‌شان وجود ندارد. در حالی که کنسول‌های بازی در کشورمان متقاضیان زیادی دارد، ورود این محصول ممنوع اعلام شده و از این پس تنها راه موجود بازار سیاه است! اضافه کنید که هیچ گونه جایگزین داخلی از محصولات مذکور در کشور ما وجود نداشته و اگر هم داشته باشد، متقاضی ندارد. بدین ترتیب صبح امروز در فروشگاه‌ها قیمت پلی استیشن ۴ اسلیم ۵۰۰ هزارتومان و ایکس باکس وان اس ۳۰۰ هزارتومان افزایش پیدا کرد. جالب است بدانید که هم‌اکنون قیمت یک کنترلر پلی استیشن ۴ برابر با خریدن یک کنسول پلی استیشن ۳ با تمام اعضا و جوارح است.

با تمامی این توصیفات باید دید که آیا مسئولین بزودی واکنش‌هایی به اخبار منتشر شده نشان خواهند داد یا خیر. البته رسانه‌های ویدئوگیمی در نادیده گرفته شدن توسط جامعه و خصوصا دولت‌مردان سابقه طول و درازی دارد. باید دید که آیا این اخبار صرفا در حد شایعه است یا واقعا این گرانی دلایل بحرانی دارد.

[ad id='39844']

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *