نقد بررسی فیلم های دنیای سینمایی دی سی

[ad id='39844']

[quote]لیگ عدالت بطرز فاجعه باری ضعیف عمل کرده! فیلم پر است از حفره های داستانی / فیلمنامه ای ! اگر برای خود معیار هایی درباره سنجیدن یک فیلم انتخاب کنید و روی یک کاغذ بنویسید و سپس به بررسی این فیلم بپردازید خواهید دانست که لیگ عدالت فقط کمی از جوخه خودکشی بهتر است ![/quote]

۵٫ جوخه خودکشی (Suicide Squad) 

پس از ناکامی فیلم بتمن علیه سوپرمن : طلوع عدالت ، هواداران انتظار داشتند که جوخه خودکشی با توجه به داستان و سبک متمایزش ( همکاری و تیم آپ چند شرور معروف کمیک ها برای یک هدف مشترک ) متفاوت و سرگرم کننده باشد اما سر انجام هنگامی که جوخه خودکشی بر روی پرده سینما آمد علی رغم فروش نسبتا زیادی که داشت ( تبدیل به پرفروش ترین فیلم وارنر در سال ۲۰۱۶ شد ) باب میل بینندگان و هواداران و منتقدین نبود ! در حقیقت شاهد فیلمنامه ای غیر منسجم که مسائل بیهوده زیادی در آن وجود داشت ( نظیر فلش بک های زجر آور و بی تاثیر ) بودیم. این فیلم فاقد هرگونه داستانک مجذوب کننده است! کارگردان واقعا کاراکتر ها را دست کم گرفته و به آنها کم محلی میکند. برخلاف تصورات حتی نقش آفرینی ها هم چنان حرفی برای گفتن نداشتند و غیر از جرد لتو ( جوکری که بیشتر صحنه هایش حذف شد… ) و مارگو رابی، باقی عملکرد باقی بازیگران به حد کافی مناسب نبود! همچنین واقعا ویلن فیلم هم خیلی جای کار داشت. در جوخه خودکشی با تمام نقاط ضعفش ، نکات مثبتی هم مانند بازی خوب  مارگو  رابی و ویل اسمیت و پرداخت تقریبا قابل قبول به روابط و دیوانه بازی کاراکترهای جوکر و هارلی کوئین دارد. اکشن های رایج فیلم های کمیک بوکی نیز که خود ارزش دیدن دارد هم در این فیلم پیدا میشود. پرده اول فیلم هم رضایت بخش بود و اگر در همین سطح ادامه یافته بود، شاید شاهد فیلم بهتری بودیم. نمیگویم جوخه خودکشی پتانسیل تبدیل به یک شاهکار را داشت ، اما حداقل میتوانست اثری بهتر و تاثیرگذارتر باشد.

 

۴٫ لیگ عدالت (Justice league )

لیگ عدالت بطرز فاجعه باری ضعیف عمل کرده! فیلم پر است از حفره های داستانی / فیلمنامه ای ! اگر برای خود معیار هایی درباره سنجیدن یک فیلم انتخاب کنید و روی یک کاغذ بنویسید و سپس به بررسی این فیلم بپردازید خواهید دانست که لیگ عدالت فقط کمی از جوخه خودکشی بهتر است ! در حقیقت دلیل آن هم وجود کاراکتر های محبوب تر و زمینه چینی ها ( هرچند کم که خود باعث ایجاد حفره داستانی شدند ) می باشد. شخصیت شرور بدون شک یکی از بدترین ها در فیلم های کمیک بوکی است به گونه ای که ما نه او را درک میکنیم ، نه شناخت کافی از او پیدا میکنیم و هدفش را کلیشه ای تعیین کرده اند. و ضمن اینکه چالش آنچنانی برای ابرقهرمانانبه حساب نمی اید ( با وجود سوپرمن ). از دیگر نکات آزار دهنده فیلمنامه میتوان به نحوه زنده شدن سوپرمن و جذاب نبودن کاراکتر ها و شخصیت پردازی آنها اشاره کرد. از بحث فیلمنامه که خارج شویم به نقش آفرینی ها میرسیم…

شاید تا حدودی فقط جیسون موموا و گال گدوت کم تر باعث اذیت شدن بیننده شوند! بن افلک پس رفت محسوسی نسبت به فیلم بتمن علیه سوپرمن داشت و باقی بازیگران هم به چشم نیامدند. جاستیس لیگ مشکلات دیگری هم مانند عاجز ماندن در خلق سکانس های حماسی و خلاقانه را داراست. لیگ عدالت اما ( برخلاف جوخه خودکشی ) با تمام عیب هایش ارزش یک بار دیدن را دارد. سکانس های اکشن و لحظات فان از عواملی است که سبب میشود فیلم ارزش نگاه کردن داشته باشد. همچنین دیدن گرد هم آمدن قهرمانان محبوبمان ( هرچند در اثری ضعیف ) و تعامل آنها با یکدیگر ، خالی از لطف نیست.

 

۳٫ بتمن علیه سوپرمن: طلوع عدالت (Batman v Superman: Dawn of Justice

در کمیک کان سن دیگو ۲۰۱۳ رسما خبر ساخت بتمن علیه سوپرمن اعلام شد و پس از آن خبر بازگشت زک اسنایدر به پروژه ای دیگر از دنیای سینمایی دی سی آمد. در حقیقت برخی از هواداران گیج شدند که آیا کریستین بیل نقش بتمن را دوباره ایفا میکند ؟ به هر حال مشخص شد که بن افلک در نقش کاراکتر بروس وین / بتمن بازی میکند. پس از طی فرایند تولید که هزینه ای بالغ بر ۲۵۰ میلیون دلار را در پی داشت ( البته به اضافه هزینه تبلیغات ) نهایتا طلوع عدالت در مارس ۲۰۱۶ بر روی پرده سینما قرار گرفت.

همانطور که پیش تر هم ذکر کردیم ، اشتباهات دی سی در فیلم ها بدون هیچ تغییری تکرار میشوند و به اصطلاح زک اسنایدر ” درس عبرتی نمیگیرد ” ! البته به مراتب نسبت به جوخه خودکشی و لیگ عدالت شاهد اثری بهتر هستیم اما آیا این ” بهتر بودن ” به معنای خوب بودن هم هست ؟ همانگونه که از مشاهده نام کارگردان میتوان فهمید ، اشتباهات مکرری در فیلم بتمن مقابل سوپرمن وجود دارد که بزرگترین آنها را میتوان کسل کننده بودن و داشتن حفره فیلمنامه ای قلمداد کرد. شخصیت پردازی ها نیز چندان صحیح نبودند! مسائل مربوط به ویلن و همچنین نقش آفرینی ها نیز (منهای بن افلک) زیاد جالب واقع نشدند.

البته نباید از جلوه های ویژه، اکشن و در کل کار های فنی فوق العاده ، صحنه های نمادین تقریبا به یاد ماندنی ، رویارویی های به نوع خود جالب و پرده سوم سرگرم کننده غافل شد که سطح فیلم را مقداری نسبت به لیگ عدالت بالا میبرد.

 

۲٫ مرد پولادین (Man of Steel

نخستین فیلم و به نوعی آغازگر Dceu بیانگر سیاره ای بنام کریپتون می باشد که پس از شورش ایجاد شده توسط ژنرال زاد والدین اصلی سوپرمن او را راهی زمین می نمایند. سوپرمن از بچگی هم خودش و هم خانواده ای که قیم او هستند متوجه قدرت های ماوراءطبیعه وی شدند. پس از چندین سال ، سوپرمن متوجه هویت اصلی خود میشود و پس از آن ژنرال زاد به زمین حمله میکند….

یکی از ضعف های برجسته آثار زنک اسنایدر در dceu که در حقیقت نخست از این فیلم شروع شد شخصیت پردازی نادرست سوپرمنمی باشد که در طول فیلم ( ها ) بگونه ای کاملا محسوسی شاهد آن هستیم. ( سوپرمنی که نجات جان انسان ها در اولویت کار هایش نیست ! ) البته بعضی ها میگویند که اسنایدر زوایای جدید و قبلا نشان داده نشده از شخصیت سوپرمن  را بهشان نشان داده ولی به عقیده غالب طرفداران سوپرمن ، اسنایدر در این زمینه زیاده روی کرده و باعث شد تخریبی بی دلیل و متغایر با ذات سوپرمن در یک سوم پایانی فیلم نشان داده شود.  و متاسفانه مثل اکثر فیلم های دنیای سینمایی دی سی عملکرد کادر بازیگری زیاد قابل قبول نیست! اما در عین حال شاهد جلوه های ویژه عالی، داستان سرگرم کننده هستیم و در این فیلم کارگردانی زک اسنایدر به مراتب بهتر از بتمن علیه سوپرمن و لیگ عدالت انجام شده. ضمن اینکه تا اینجا ژنرال زاد با اختلاف بهترین ویلن دی سی در دنیای سینمایی اش بوده!

 

۱٫ زن شگفت انگیز ( Wonder Woman )

پرنسس دایانا که در جزیره ای اعجاب انگیز و مخفی همراه با اهالی آمازون زندگی میکند ناگهان متوجه سقوط هواپیما به جزیره میشود و در آنجا با خلبانی به نام استیو ترور آشنایی پیدا میکند. استیو، دیانا و باقی اهالی آمازون را از وقوع جنگ جهانی دوم مطلع میسازد و…

زن شگفت انگیز بدون شک یکی از بهترین ساخته های دی سی و بهترین فیلم DCEU است. به شدت روی بار درام و احساسی فیلم کار شده که از نقاط قوت فیلم محسوب میشود. داستان و سبک فیلم سازی بیننده را میخکوب میکند. هر نکات منفی که در ساخته های DCEU بوده در این فیلم بسیار کم به چشم می ایند. داستان و فیلمنامه به خوبی روایت گر این هستند که زن شگفت انگیز یک سر و گردن از فیلم های دنیای سینمایی دی سی بالاتر می باشد. ما فیلمی را میبینیم که روح دارد و مخاطب میتواند با تمام لحظاتش لذت ببرد و همزاد پنداری کند. شخصیت های مکمل در یک کلام محشر هستند و خبری از کاراکتر های کلیشه ای و حوصله سر بر نیست! شخصیت پردازی ها نیز به بهترین نحو ممکن انجام شده. آمازون بسیار زیبا و دیدنی به تصویر کشیده شده که تماشایش خالی از لطف نیست.

شایان ذکر است که زن شگفت انگیز فیلمی تاثیر گذار بوده و تهی از هرگونه پیام نیست! ( برخلاف فیلم های زک اسنایدر ) همچنین مبارزات و موسیقی حماسی فیلم نیز محشر هستند. البته مانند همه فیلم ها ، زن شگفت انگیز فاقد  مشکلی نیست. از ضعف های فیلم میتوان نکاتی مانند ویلن متوسط ، ضعف جلوه های ویژه و مبارزه پایانی ضعیف فیلم را نام برد. همچنین برخی حفره های غیر منطقی در داستان یافت میشود. اما واندروومن با توجه به ویژگی های مثبتش ، به راحتی میتواند که ویژگی های منفی خود را بپوشاند و بیننده را  راضی نگه دارد.

[ad id='39844']

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *